CH-AT-E-SANCKIJE-Organizacije/savezi-Politika ŠVI 1.VII.-NZZ-AUSTRIJA I EU ŠVICARSKA NEUE ZUERCHER ZEITUNG1. VII. 2000.Postrance iz slijepe ulice EU-a"'Mudrost stiže poslije razočaranja', kaže pametna riječ američkoga filozofa
Santayane. Pet mjeseci su trebale u Europskom vijeću okupljene vlade 14 država EU-a da bi uvidjele kako su svojim navodno bilateralnim mjerama izolacije Austrije dospjele u političku slijepu ulicu. Diplomatsko ograničavanje Austrije, kao da je zemlja politički gubava, ne može se, budući da od prvoga dana za 'mjere' nisu postojali pravni ni politički uvjerljivi razlozi, dalje održati. Sada su na potezu tri 'mudraca' koje će imenovati predsjednik Europskog suda za ljudska prava, Švicarac Luzius Wildhaber. To je prvi korak prema povlačenju koje bi očuvalo obraz, u trenutku kada Portugal predaje predsjedanje EU-om Francuskoj. Ponižena Austrija nevoljko pristaje na proceduru, iako su njezini zahtjevi za ukidanje suspenzije neispunjeni i nedostaje vremenski plan za njezino konačno ukidanje. Politička mudrost, da nakon imenovanja 'mudraca' zatraži njihovo izvješće 'što je moguće brže', prepuštena je Wildhaberu.Zapravo su sankcije država EU-a protiv sučlanice Austrije odavno
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
1. VII. 2000.
Postrance iz slijepe ulice EU-a
"'Mudrost stiže poslije razočaranja', kaže pametna riječ
američkoga filozofa Santayane. Pet mjeseci su trebale u Europskom
vijeću okupljene vlade 14 država EU-a da bi uvidjele kako su svojim
navodno bilateralnim mjerama izolacije Austrije dospjele u
političku slijepu ulicu. Diplomatsko ograničavanje Austrije, kao
da je zemlja politički gubava, ne može se, budući da od prvoga dana
za 'mjere' nisu postojali pravni ni politički uvjerljivi razlozi,
dalje održati. Sada su na potezu tri 'mudraca' koje će imenovati
predsjednik Europskog suda za ljudska prava, Švicarac Luzius
Wildhaber. To je prvi korak prema povlačenju koje bi očuvalo obraz,
u trenutku kada Portugal predaje predsjedanje EU-om Francuskoj.
Ponižena Austrija nevoljko pristaje na proceduru, iako su njezini
zahtjevi za ukidanje suspenzije neispunjeni i nedostaje vremenski
plan za njezino konačno ukidanje. Politička mudrost, da nakon
imenovanja 'mudraca' zatraži njihovo izvješće 'što je moguće
brže', prepuštena je Wildhaberu.
Zapravo su sankcije država EU-a protiv sučlanice Austrije odavno
propale. Njihova proglašena svrha bila je spriječavanje
sudjelovanja u vladi Slobodarske stranke (FPOE) svojedobno pod
Haiderovim vodstvom, odnosno rušenje ipak nastale crno-plave vlade
pod saveznim kancelarom Schuesselom. Oboje je unutar i izvan
Austrije odgovaralo otvorenim ili tajnim željama razmaženih
političara socijaldemokracije. Oboje je temeljito propalo. Da,
sankcije koje su trebale izopćiti Haidera i njegovu stranku, ubrzo
su se pokazale kontraproduktivnima i ojačale su novu vladu, jer
nisu izgurale Haiderovu stranku u kut, nego su paušalno osuđenu
Zemlju gurnule u široku frontu okupljanja zbog samoobrane. Čak se
ni SPOE nije uistinu mogao oduprijeti tom vrtolgu.
Već dugo se postavlja pitanje tko tu zapravo komu nanosi štetu.
Mjere izolacije za Austriju su naravno sve drugo doli ugodne. A time
povezane diplomatske i unutarnjopolitičke kušnje izdržljivosti
nisu nedjeljna šetnja. No vlastiti nedostatak vjerodostojnosti
ponajprije same države EU-a kod općinstva sve više dovodi u
nevolju. To nema veze primjerice s time da Haider ili njegova
stranka zadobivaju sve više simpatija među ljudima u Europi.
Naprotiv, mirno je zabilježeno da je FPOE nedavno na izborima za
radničku komoru loše prošao. Što više, 14 je država EU-a u sve većoj
nevolji, jer njihove 'mjere' od početka nisu imale ni pravnih ni
politički održivih pojašnjenja. Kršenje zajedničkih vrijednosti
ili ugovora EU-a, krug 14 država EU-a nije dokazao svojoj sučlanici
Austriji, stavljenoj u karantenu. Tu teško provedivu zadaću gura se
u stranu na trojicu 'mudraca'. No općinstvo u međuvremenu odavno
postavlja pitanja u obrnutom smjeru, poštuju li države EU-a uopće
vrijednosti demokracije, slobodne izbore i slobodno stvaranje
vlade ili ih samovoljno trajno dovode u pitanje i žele potvrditi
sankcijama. Ograničena sreća za EU je ipak što se barem
Povjerenstvo pod predsjednikom Prodijem od prvog trenutka nesretne
intervencije Predsjedničkoga vijeća drži na distanci.
U međuvremenu se mrvi fronta protuaustrijskih čvrstorukaša. Danski
je parlament opozvao svoju vladu, a ona se brine bi li glasači na
posljetku mogli odbiti dati pristanak za ulazak u euro-zonu.
Francuska je sretna što bi njezino predsjedanje EU-om moglo malo
rasteretiti 'problem Austrije'. Bezrazložno ohola
nesamokritičnost belgijske vanjske politike koja je željela
blokirati svako skretanje u odnosu na Austriju, na kraju je
izgubila potporu portugalskog predsjednika Vijeća EU-a.
Sada dakle vijeće trojice 'mudraca' kao izlaz iz europske blamaže
zemalja partnera EU-a, čiji je postupak čak i lijevo liberalna
izdavačica časopisa 'Zeit' grofica Doenhoff nazvala
'protupravnim', 'bez koncepta' i 'nerazumnim'. Zadaća je 'mudraca'
ispitati držanje austrijske vlade u odnosu na neke europske
vrijednosti (manjine, izbjeglice, useljenici) kao i 'razvitak i
političku prirodu FPOE-a'. No zapravo vijeće 'mudraca' mora u
svojem radu imati u vidu barem usporedbu s drugim europskim
zemljama i praktično funkcioniranje europskih ustanova. Već
primjer blokade Brennera pokazuje da izopćenjem Austrije iz
bilateralnih kontakata druge zemlje EU-a vrlo brzo ugrožavaju
svoje vlastite interese...
Izvješće 'mudraca' ako želi opravadati njihov naziv, mora dakle
omogućiti političku rehabilitaciju Austrije u krugu partnera EU-a.
Stoga ne smije počiniti istu pogrješku kao 14 država EU-a u postupku
prema Austriji. Željele su politički zakočiti Haiderov FPOE i zbog
toga su Austriju paušalno izopćile. Rehabilitirati Austriju ne
mora značiti FPOE-u ili Haideru dati paušalnu potvrdu o nevinosti.
Ali čak i ako se drži da bi bilo preporučljivo to izbjeći, 'mudraci'
moraju u svojoj prosudbi imati u vidu i jedno još važnije pitanje:
kakav je odnos gremija EU-a, kakav je odnos osobito Vijeća EU-a
prema vrijednostima demokracije, slobodnog odlučivanja na
izborima, slobodnom stvaranju vlade u njegovim zemljama članicama?
Onemogućavanje ili ometanje demokratski legitimiranih promjena
vlasti koju se - ma bilo zbog čega - ne drži oportunom, ipak ne može
pripadati u program budućnosti Vijeća EU-a. Borba protiv suprotnih
političkih snaga i tendencija mora najprije i kao glavna stvar biti
stvar slobodnih unutarnjopolitičkih obračune svake zemlje.
Takva razmišljanja ne bi smjela zapravo biti strana ni Francuzima
ili Belgijancima. Predsjednik Chirac za svojega je nastupa u
berlinskom Reichstagu nacije nazvao 'najvažnijom relativnom
točkom' europskog razvitka i integracije. I uz pljesak njemačkog
parlamenta zatražio je da Europa bude demokratičnija, a njezini
narodi opet suvereni. Netko tko ozbiljno misli takve rečenice, ne
može austrijskom saveznom kancelaru zamjeriti ako mogućnost iz
ustava svoje zemlje (članak 49c) za 'referendum' po pitanju
sankcija - koje su nedvojbeno 'temeljnog i cijeloaustrijskog
značenja' - još ne želi maknuti sa stola. Ni Beč ni druge države EU-a
ne mogu uistinu željeti zaoštravanje političkih fronta. Ali u točki
ponovne pomirbe i reintegracije sada ponajprije 14 partnera EU-a
poslije loše promišljene odluke o izolaciji, duguju bitan korak
prema novom razumijevanju" - zaključuje komentator lista Bue.