FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

ŠVI 1.VII.-NZZ-AUSTRIJA I EU

CH-AT-E-SANCKIJE-Organizacije/savezi-Politika ŠVI 1.VII.-NZZ-AUSTRIJA I EU ŠVICARSKA NEUE ZUERCHER ZEITUNG1. VII. 2000.Postrance iz slijepe ulice EU-a"'Mudrost stiže poslije razočaranja', kaže pametna riječ američkoga filozofa Santayane. Pet mjeseci su trebale u Europskom vijeću okupljene vlade 14 država EU-a da bi uvidjele kako su svojim navodno bilateralnim mjerama izolacije Austrije dospjele u političku slijepu ulicu. Diplomatsko ograničavanje Austrije, kao da je zemlja politički gubava, ne može se, budući da od prvoga dana za 'mjere' nisu postojali pravni ni politički uvjerljivi razlozi, dalje održati. Sada su na potezu tri 'mudraca' koje će imenovati predsjednik Europskog suda za ljudska prava, Švicarac Luzius Wildhaber. To je prvi korak prema povlačenju koje bi očuvalo obraz, u trenutku kada Portugal predaje predsjedanje EU-om Francuskoj. Ponižena Austrija nevoljko pristaje na proceduru, iako su njezini zahtjevi za ukidanje suspenzije neispunjeni i nedostaje vremenski plan za njezino konačno ukidanje. Politička mudrost, da nakon imenovanja 'mudraca' zatraži njihovo izvješće 'što je moguće brže', prepuštena je Wildhaberu.Zapravo su sankcije država EU-a protiv sučlanice Austrije odavno
ŠVICARSKA NEUE ZUERCHER ZEITUNG 1. VII. 2000. Postrance iz slijepe ulice EU-a "'Mudrost stiže poslije razočaranja', kaže pametna riječ američkoga filozofa Santayane. Pet mjeseci su trebale u Europskom vijeću okupljene vlade 14 država EU-a da bi uvidjele kako su svojim navodno bilateralnim mjerama izolacije Austrije dospjele u političku slijepu ulicu. Diplomatsko ograničavanje Austrije, kao da je zemlja politički gubava, ne može se, budući da od prvoga dana za 'mjere' nisu postojali pravni ni politički uvjerljivi razlozi, dalje održati. Sada su na potezu tri 'mudraca' koje će imenovati predsjednik Europskog suda za ljudska prava, Švicarac Luzius Wildhaber. To je prvi korak prema povlačenju koje bi očuvalo obraz, u trenutku kada Portugal predaje predsjedanje EU-om Francuskoj. Ponižena Austrija nevoljko pristaje na proceduru, iako su njezini zahtjevi za ukidanje suspenzije neispunjeni i nedostaje vremenski plan za njezino konačno ukidanje. Politička mudrost, da nakon imenovanja 'mudraca' zatraži njihovo izvješće 'što je moguće brže', prepuštena je Wildhaberu. Zapravo su sankcije država EU-a protiv sučlanice Austrije odavno propale. Njihova proglašena svrha bila je spriječavanje sudjelovanja u vladi Slobodarske stranke (FPOE) svojedobno pod Haiderovim vodstvom, odnosno rušenje ipak nastale crno-plave vlade pod saveznim kancelarom Schuesselom. Oboje je unutar i izvan Austrije odgovaralo otvorenim ili tajnim željama razmaženih političara socijaldemokracije. Oboje je temeljito propalo. Da, sankcije koje su trebale izopćiti Haidera i njegovu stranku, ubrzo su se pokazale kontraproduktivnima i ojačale su novu vladu, jer nisu izgurale Haiderovu stranku u kut, nego su paušalno osuđenu Zemlju gurnule u široku frontu okupljanja zbog samoobrane. Čak se ni SPOE nije uistinu mogao oduprijeti tom vrtolgu. Već dugo se postavlja pitanje tko tu zapravo komu nanosi štetu. Mjere izolacije za Austriju su naravno sve drugo doli ugodne. A time povezane diplomatske i unutarnjopolitičke kušnje izdržljivosti nisu nedjeljna šetnja. No vlastiti nedostatak vjerodostojnosti ponajprije same države EU-a kod općinstva sve više dovodi u nevolju. To nema veze primjerice s time da Haider ili njegova stranka zadobivaju sve više simpatija među ljudima u Europi. Naprotiv, mirno je zabilježeno da je FPOE nedavno na izborima za radničku komoru loše prošao. Što više, 14 je država EU-a u sve većoj nevolji, jer njihove 'mjere' od početka nisu imale ni pravnih ni politički održivih pojašnjenja. Kršenje zajedničkih vrijednosti ili ugovora EU-a, krug 14 država EU-a nije dokazao svojoj sučlanici Austriji, stavljenoj u karantenu. Tu teško provedivu zadaću gura se u stranu na trojicu 'mudraca'. No općinstvo u međuvremenu odavno postavlja pitanja u obrnutom smjeru, poštuju li države EU-a uopće vrijednosti demokracije, slobodne izbore i slobodno stvaranje vlade ili ih samovoljno trajno dovode u pitanje i žele potvrditi sankcijama. Ograničena sreća za EU je ipak što se barem Povjerenstvo pod predsjednikom Prodijem od prvog trenutka nesretne intervencije Predsjedničkoga vijeća drži na distanci. U međuvremenu se mrvi fronta protuaustrijskih čvrstorukaša. Danski je parlament opozvao svoju vladu, a ona se brine bi li glasači na posljetku mogli odbiti dati pristanak za ulazak u euro-zonu. Francuska je sretna što bi njezino predsjedanje EU-om moglo malo rasteretiti 'problem Austrije'. Bezrazložno ohola nesamokritičnost belgijske vanjske politike koja je željela blokirati svako skretanje u odnosu na Austriju, na kraju je izgubila potporu portugalskog predsjednika Vijeća EU-a. Sada dakle vijeće trojice 'mudraca' kao izlaz iz europske blamaže zemalja partnera EU-a, čiji je postupak čak i lijevo liberalna izdavačica časopisa 'Zeit' grofica Doenhoff nazvala 'protupravnim', 'bez koncepta' i 'nerazumnim'. Zadaća je 'mudraca' ispitati držanje austrijske vlade u odnosu na neke europske vrijednosti (manjine, izbjeglice, useljenici) kao i 'razvitak i političku prirodu FPOE-a'. No zapravo vijeće 'mudraca' mora u svojem radu imati u vidu barem usporedbu s drugim europskim zemljama i praktično funkcioniranje europskih ustanova. Već primjer blokade Brennera pokazuje da izopćenjem Austrije iz bilateralnih kontakata druge zemlje EU-a vrlo brzo ugrožavaju svoje vlastite interese... Izvješće 'mudraca' ako želi opravadati njihov naziv, mora dakle omogućiti političku rehabilitaciju Austrije u krugu partnera EU-a. Stoga ne smije počiniti istu pogrješku kao 14 država EU-a u postupku prema Austriji. Željele su politički zakočiti Haiderov FPOE i zbog toga su Austriju paušalno izopćile. Rehabilitirati Austriju ne mora značiti FPOE-u ili Haideru dati paušalnu potvrdu o nevinosti. Ali čak i ako se drži da bi bilo preporučljivo to izbjeći, 'mudraci' moraju u svojoj prosudbi imati u vidu i jedno još važnije pitanje: kakav je odnos gremija EU-a, kakav je odnos osobito Vijeća EU-a prema vrijednostima demokracije, slobodnog odlučivanja na izborima, slobodnom stvaranju vlade u njegovim zemljama članicama? Onemogućavanje ili ometanje demokratski legitimiranih promjena vlasti koju se - ma bilo zbog čega - ne drži oportunom, ipak ne može pripadati u program budućnosti Vijeća EU-a. Borba protiv suprotnih političkih snaga i tendencija mora najprije i kao glavna stvar biti stvar slobodnih unutarnjopolitičkih obračune svake zemlje. Takva razmišljanja ne bi smjela zapravo biti strana ni Francuzima ili Belgijancima. Predsjednik Chirac za svojega je nastupa u berlinskom Reichstagu nacije nazvao 'najvažnijom relativnom točkom' europskog razvitka i integracije. I uz pljesak njemačkog parlamenta zatražio je da Europa bude demokratičnija, a njezini narodi opet suvereni. Netko tko ozbiljno misli takve rečenice, ne može austrijskom saveznom kancelaru zamjeriti ako mogućnost iz ustava svoje zemlje (članak 49c) za 'referendum' po pitanju sankcija - koje su nedvojbeno 'temeljnog i cijeloaustrijskog značenja' - još ne želi maknuti sa stola. Ni Beč ni druge države EU-a ne mogu uistinu željeti zaoštravanje političkih fronta. Ali u točki ponovne pomirbe i reintegracije sada ponajprije 14 partnera EU-a poslije loše promišljene odluke o izolaciji, duguju bitan korak prema novom razumijevanju" - zaključuje komentator lista Bue.

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙