BA-HR-MINISTARSTVA-Vlada-Političke stranke-Ljudska prava RFE 22. VI. RAZGOVOR S PRIIĆEM RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE22. VI. 2000. Putujem isključivo s bosanskohercegovačkom putovnicom. S Jadrankom Prlićem, ministrom vanjskih poslova
BiH, razgovarala je Sabina Čabaravdić.- Između dva putovanja, praktički još 'na kotačima', pristali ste biti našim gostom. Vodite li gospodine Prliću brojidbu: koliko ste u zemlji, a koliko izvan nje? = Ne vodim zabilješke, ali mnogo sam više u zemlji. Uostalom i ova putovanja, kakvo je ovo u Švicarskoj gdje ste me zatekli, za dobrobit je zemlje, pa je sasvim svejedno jesam li tjelesno u Bosni ili ne. Ali u svakom slučaju u posljednje sam vrijeme više u zemlji, nego izvan nje. - Na koji način, u okolnostima u kojima se nalazi Bosna i Hercegovina, da ne ponavljam, sve što se pod tim podrazumijeva može ministar vanjskih poslova uvezati konce. Što su vam dakle postulati, temelji po kojima se ravnate u predstavljanju bosanskohercegovačkom politike vani. = Vanjska politika određena je smjernicama Predsjedništva Bosne i Hercegovine. Ja osobno radim u koordinaciji s kolektivnim državnim glavarom. Osim toga, imamo i sastanke kolegija koji u načelu ima
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
22. VI. 2000.
Putujem isključivo s bosanskohercegovačkom putovnicom. S
Jadrankom Prlićem, ministrom vanjskih poslova BiH, razgovarala je
Sabina Čabaravdić.
- Između dva putovanja, praktički još 'na kotačima', pristali ste
biti našim gostom. Vodite li gospodine Prliću brojidbu: koliko ste
u zemlji, a koliko izvan nje?
= Ne vodim zabilješke, ali mnogo sam više u zemlji. Uostalom i ova
putovanja, kakvo je ovo u Švicarskoj gdje ste me zatekli, za
dobrobit je zemlje, pa je sasvim svejedno jesam li tjelesno u Bosni
ili ne. Ali u svakom slučaju u posljednje sam vrijeme više u zemlji,
nego izvan nje.
- Na koji način, u okolnostima u kojima se nalazi Bosna i
Hercegovina, da ne ponavljam, sve što se pod tim podrazumijeva može
ministar vanjskih poslova uvezati konce. Što su vam dakle
postulati, temelji po kojima se ravnate u predstavljanju
bosanskohercegovačkom politike vani.
= Vanjska politika određena je smjernicama Predsjedništva Bosne i
Hercegovine. Ja osobno radim u koordinaciji s kolektivnim državnim
glavarom. Osim toga, imamo i sastanke kolegija koji u načelu ima
desetak točaka dnevnog reda i mislim da je naša razina suradnje u
okviru Ministarstva sve bolja. Ne želim naravno sada reći da je
primjerna, ali mislim da nemamo znatnijih prijepora u našem
djelovanju. Ja očekujem da ćemo do sredine slijedećeg mjeseca
provesti popunidbu u skladu s dogovorenim nacionalnim, stručnim i
ostalim kriterijima i u mreži Bosne i Hercegovine u inozemstvu. Bit
će ukjljučeno i stotinjak uglavnom mladih ljudi koji će biti
primljeni u Ministarstvo vanjskih poslova nakon prvog javnoga
natječaja koji je uopće raspisan od 1992. godine. Nastojim u
vođenju vanjske politike pratiti te osnovne smjernice i
inzistirati na onim stvarima koje su od zajedničkoga probitka za
sve i narode i građane u Bosni i Hercegovini. Vanjska je politika
nesporno funkcija Bosne i Hercegovine i ja u ovom razdoblju od kad
sam ministar vanjskih poslova mogu reći da nisam imao bilo koje
ozbiljnije pritužbe na takav način rada i djelovanja.
- Dakle, vi zastupate Bosnu i Hercegovinu kao državu, a ne zbroj dva
entiteta, ako sam ja to dobro shvatila?
= Ja apsolutno zastupam Bosnu i Hercegovinu kao međunarodno
priznatu državu. Bilo kojeg stranca, predstavnika neke druge
države, apsolutno ne zanima unutarnje uređenje Bosne i
Hercegovine, kao što ni mene ne mora zanimati unutarnje uređenje
Švicarske s kojom sam upravo danas, evo, imao dvostrane kontakte i
iz koje vodim ovaj razgovor.
- Na posljednjoj tiskovnoj konferenciji, najavili ste upućivanje
prijedloga za preustroj diplomatsko-konzularnih zastupstava. Je
li riječ samo o kadrovskim promjenama ili i o načinu rada
bosanskohercegovačkih DKP-a?
= Pa način rada je pitanje koje se stalno unapređuje. Mi smo već i u
tehničkom pogledu u toj mjeri napredovali da faktički sva naša
diplomatsko-konzularna zastupstva su ne samo na e-mailu, na
internetu, mi na primjer uopće nemamo slikojav u Ministarstvu
vanjskih poslova, jer takav smo sustav razvili da elektronski
možemo ostvarivati općenje, ali još uvijek rad nije na toj razini da
bih ja mogao reći da sam u potpunosti zadovoljan. Naravno,
diplomacija predstavlja izrazit politički kompromis, prije svega
kad je riječ o najvišim i najvažnijim mjestima u našoj mreži, ali
smatram da smo učinili iznimno mnogo, pogotovo s ovim natječajem i
jednom stalnom izobrazbom za naše mlađe diplomate. Otvarajući
mogućnosti svima da se ravnopravno natječu znatno će mo i
poboljšavati kakvoću rada i u Ministarstvu i u našoj mreži vani.
Stvorili smo, čini mi se, kritičnu masu koja omogućuje najboljima
da počnu raditi u MVP-u, a ne onima koji su najpodobniji i koji će,
po često sumnjivim kriterijima nacionalno-političkih oligarhija,
da ne uporabim neki drugi naziv, dolaziti do posla u prilično
atraktivnim uvjetima, mjestima u diplomaciji Bosne i Hercegovine.
- Računate li u tu skupinu sposobnih, odnosno nadarenih i onaj dio
Bosanaca i Hercegovaca koji su davno otišli vani i u svijetu stekli
obrazovanje, koje je znatno bolje od bosanskoga prosjeka?
= Svi imaju isto i pravo i mogućnost. Na ovom natječaju na koji se
prijavilo više od tisuću kandidata jedan znatan dio je proveo, ili
čitav rat, ili dio rata, vani. Svi su oni građani Bosne i
Hercegovine i svatko od njih mora imati istu mogućnost dobiti istu
prigodu zapošljavanja na bilo koje mjesto u državnoj upravi, pa
tako i u Ministarstvu vanjskih poslova. Oni su čak i u boljem
stanju, imajući u vidu da su mogli završavati nešto bolje škole, s
jedne strane i s druge da je njihovo znanje stranih jezika u pravilu
bolje od onih koji su i rat i poraće proveli samo u Bosni i
Hercegovini.
- Od kad je na parlamentu Spasoje Tuševljak prihvaćen za mandatara,
počele su spekulacije oko ministarskih mjesta, osobito oko ovog
kojeg Vi trenutno držite. Prema posljednjim, informacijama iz
Zastupničkog doma parlamenta, dogovoreno je da ministar vanjskih
poslova i dalje bude Hrvat. Jeste li to Vi?
= Pa vidjet će mo što će se pojaviti, što će mandatar predložiti. Ja
sam na čelu ovoga ministarstva već četiri i pol godine. Ostalo je
još par mjeseci do istjeka mandata, do novih izbora. Možda nisu svi
za mene, ali vjerojatno još uvijek nije dovoljno kritična masa
protiv, tako da su moje prilike relativno ozbiljne.
- Vi držite neosporno jedan od važnijih resora. Kako zamišljate,
ili na temelju stečenoga iskustva vidite idealnoga ministra
vanjskih poslova Bosne i Hercegovine?
= Pa, možda nisam ja pravi čovjek da pitate kako zamišljam idealnog
ministra vanjskih poslova.
- Za Vas, gospodine Prliću, iz više izvora i s različitih razina sam
čula, vrijedi ocjena da ste moderan europski političar koji govori
dobar engleski, ima kratku rečenicu i jezgrovitu misao. Naprosto,
znate što hoćete. Država Bosna i Hercegovina potpuna je suprotnost
ovom opisu. Podijeljena, bez jasne vizije, s vođama koji se ne mogu
dogovoriti ni oko toga kad zapravo dolazi Nova godina. Kako
uspijevate pomiriti te protimbe?
= Strpljivošću i upornošću. Ja imam jasan cilj. Znam što želim
postići, i u Ministarstvu, i u Bosni i Hercegovini. Ja imam jasno
određenje prema potpuno europskoj usmjerbi, europskim
integracijama. To nije samo floskula. Manje-više sve zemlje nove
demokracije i novouspostavljene zemlje žele ostvariti te ciljeve.
Ali za nas je europska usmjerba pitanje preživljavanja. I kao
građana, i kao naroda, i kao države. Ja često volim reći da je
europska usmjerba kod naših građana nazočnija od osjećaja
pripadnosti državi ? ja smatram da taj statehood moramo u većoj
mjeri koristiti. Evo na primjeru izbjeglica to mogu objasniti. Vi
ste također vani, radite i boravite tamo. I Vi ćete se vratiti tek
onda kad Bosna i Hercegovina bude u Europi. Ukoliko to nije slučaj,
najveći će dio ostati tamo gdje jest. Bez obzira što su mogućnosti
fizičkog dolaska daleko veće, što nema znatnijih političkih
zapreka, čak su i upravne znatno olakšane...Ipak će povratak
ovisiti od perspektive života u Bosni i Hercegovini. A perspektiva
postoji ukoliko je Bosna i Hercegovina dio Europe. Republika Srpska
će se osjećati više Bosnom i Hercegovinom ukoliko je Bosna u Europi.
Da ne navodim druge primjere. Ja smatram da imam jasna stajališta
oko svega toga i mislim da će sve veći dio ljudi, pa i kada je riječ o
političkim elitama, prihvaćati takvo stajalište. Smatram također
da naša budućnost u velikoj mjeri ovisi od kreiranja kritične mase u
vodstvu u Bosni i Hercegovini, u sva tri naroda, da onda ta masa
dijeli ova stajališta i postane snaga koja vuče proces naprijed. Ja
sam prošlog tjedna posjetio Slovačku. Tamo je došlo do promjena u
trenutku kada se stvorila politička elita koja je počela dijeliti
slična stajališta kada je riječ o prioritetima Slovačke. Slovačka
je krenula u tom smjeru, Hrvatska joj se pridružuje nakon
siječanjskih izbora. Mislim da će na taj način i Bosna i Hercegovina
naći svoje mjesto.
- Netko je izračunao da je do sada pedeset i pet puta najavljena
integracija, odnosno ulazak Bosne u Vijeće Europe. Može li bilo tko
sa sigurnošću tvrditi kad će to stvarno biti? Koji je to vremenski
okvir?
= U osnovi se došlo u stanje da su preostala dva uvjeta i nakon toga
će biti Bosna i Hercegovina u Vijeću Evrope. Pitanje je izbornog
zakona i funkcioniranja Vijeća ministara. Kad bi ti uvjeti bili
ispunjeni za nekoliko dana, bilo bi moguće očekivati da se to
primanje ostvari već u rujnu ove godine. Međutim, sve te najave, pa
i primanje u Vijeće, same po sebi i ne znače nešto mnogo. Sve su
europske zemlje članice Vijeća Evrope. Ali, to znači priznanje
Bosni i Hercegovini da jest članica obitelji demokratskih naroda i
država. Ja se također ne slažem sa sadašnjom politikom Vijeća
Evrope koja postavlja uvjete. Svjestan sam ja da se moraju određeni
uvjeti ispuniti, ali pitanje članstva u Vijeću Evrope je pitanje
političke vizije. Da li šaljemo pozitivnu poruku i građanima i
narodima, ili to nije slučaj. Vraćam se na odgovor na prethodno
pitanje, to je ta europska usmjerba. Je li naša percepcija da li smo
u Europi ili ne, ili ostajemo neka crna rupa izvan svih tih
prostora. Uostalom, Bosna i Hercegovina i jest zajednički projekt
međunarodne zajednice i građana i naroda koji čine Bosnu i
Hercegovinu i taj pristup da se kaže Bosni i Hercegovini 'Ispunite
uvjete, pa onda možemo razgovarati', nije pravilna politika, jer
ide na ruku onima koji su zapravo protiv bilo kakvog progresa
shvaćenog na nekim europskim standardima.
- Možete li vi osobno imenovati one koji su najveći kočničari te
bosanske europske usmjerbe u Bosni samoj?
= Ne treba ih imenovati, oni će otpasti sami od sebe. Kompletno
ratovanje i uvjeravanje nekoga tko je protiv nema smisla. Čitav
proces će zapravo dovesti do toga da otpadaju oni koji ne mogu
pratiti nove trendove. Isto kao maraton ? onaj koji je spremniji,
tko je dobro rasporedio snage, on će doći do cilja. Svi oni koji nisu
spremni, oni će i otpasti. Mi smo u Bosni svi u maratonu, na kraju će
ostati oni najbolji koji mogu voditi proces u smjeru koji odgovara
golemoj većini i građana i naroda Bosne i Hercegovine. Dakle, nije
potrebno imenovati one koji ne mogu shvatiti taj proces. Oni će sami
od sebe otpasti. Svaki dalji razgovor s njima i svaki pokušaj
uvjeravanja zapravo jača njihovu poziciju.
- Vi ste i član Predsjedništva Hrvatske demokratske zajednice Bosne
i Hercegovine. Od nedavno u toj stranci pušu novi vjetrovi. Prema
riječima glasnogovornika Zorana Tomića, predstojeći srpanjski
Sabor u Sarajevu bit će iskorišten za promjenu smjera i djelovanja.
HDZ će, kazao je Tomić, postati državotvorna stranka, dakle krenut
će k tome. Mnogima, moram priznati, nije u prvom trenutku bilo jasno
na koju se državu misli. Ali ja pretpostavljam da se misli na Bosnu i
Hercegovinu?
= Dobro pretpostavljate, pretpostavka vam je točna.
- Dosta je prigovora bilo na račun vaše stranke, počam od
međunarodnih posrednika, pa nadalje, kako vam i nije previše stalo
do države Bosne. Prethodna, kao i objava da su, barem prema
glasnogovorniku, činjene greške, ukazuje za sada na promjenu
smjera. Što zaokret uzrokuje, koje činjenice, koji uvjeti su doveli
do toga da se HDZ tako preustroji?
= Utječe ukupan razvoj stanja. Ja sam govorio maloprije da oni koji
ne mogu pratiti taj proces otpadaju i mislim da će i ovaj sabor biti
prigoda da se, možda je diferencijacija prejaka riječ, ali da se
jednostavno prepozna što je realna politika, što predstavlja
stvarni, realni probitak koji treba ponuditi građanima da se za
njega odrede. Ja smatram da će u tom pogledu biti nastavljen trend,
barem na razini proklamacija koji je najavljen prije dvije godine,
da sada to bude i stvarno, da se definira probitak i prema Bosni i
Hercegovini, da će biti definirana i određena stajališta koja se
odnose i na državna dimenzioniranja od one koje je nužno da bi mogli
krenuti prema Partnerstvu za mir i još neki elementi koji zapravo
trebaju svemu ovome što se događa u Bosni i Hercegovini dati smisao.
Sabor treba da pošalje vrlo jasnu poruku kada je riječ o
prioritetima i vanjske i unutarnje politike, povratku izbjeglica,
zaštite temeljnih ljudskih prava, zaštite prava naroda u skladu s
europskim standardima, ali prije svega mora kroz izbor vodstva
stranke za novo razdoblje dati jasnu poruku s kakvim ljudima se želi
takva promjena politike izvesti. Ukoliko se ta promjena politike,
za koju sam siguran da će se dogoditi kroz dokumente koji se
pripremaju, bude praćena i kadrovima koji su u stanju to provesti,
onda ću apsolutno biti optimista.
- Što, gospodine Prliću, iz ove perspektive mislite, što je
najpozitivniji, a što najnegativniji rezultat djelovanja Hrvatske
demokratske zajednice od njenog osnivanja do danas? Mislim na HDZ
Bosne i Hercegovine.
= Nisam bio baš od osnivanja, tako da ne mogu reći što je to sve što se
događalo. Netko maliciozan bi sad rekao: Najgore je što su je uopće
osnovali. Teško je reći, malo je vremena prošlo za pravu raščlambu.
Ipak smatram da je najnegativnija bila negativna kadrovska
selekcija i prevelika vezanost za Hrvatsku demokratsku zajednicu u
Hrvatskoj. U to smislu smatram da će doći do sasvim jasnog prekida
tih odnošaja, odnosno uspostave suradnje sa svim parlamentarnim
strankama, i u Hrvatskoj kao međunarodno priznatoj državi, a
pogotovo u Bosni i Hercegovini. Dakle, ta prevelika vezanost za
Republiku Hrvatsku i za jednu stranku u Republici Hrvatskoj smatram
da je bila jedna od najnegativnijih stvari kada je riječ o radu
stranke. Što je bilo najpozitivnije? Najpozitivnije je što je ipak
Hrvatska demokratska zajednica, govorim o samom početku,
predlagala kantonalno uređenje. Rat i sve ono što se u ratu
događalo, što netko tumači na ovaj ili na onaj način, stvorio je
različite percepcije, to je dovelo do toga zapravo da se izgubila ta
osnovna misao koja je trebala biti karakteristika i politike
Hrvatske demokratske zajednice i Hrvata u Bosni i Hercegovini. Da
njihov prostor, njihova budućnost jest vezana za Bosnu i
Hercegovinu, ali Bosnu i Hercegovinu integriranu zajedno s
Europom, pa i s Republikom Hrvatskom koja evo sada nakon ovih izbora
ide relativno brzo u smjeru europskih integracija.
- Jasno. Vaša je politička karijera od devedeset druge vezana za
HDZ?
= Pa, ja bih ipak rekao devedeset treće.
- Devedeset treće. Dobro. Prethodno ste bili potpredsjednik Vlade
Socijalističke Republike Bosne i Hercegovine, u vrijeme kad je
premijer bio Marko Ćeremić, je li tako?
= Da, osamdeset devete ? devedesete, a prije toga gradonačelnik
Mostara.
- Po dolasku, hajdmo reći demokracije, u naš kraj, odbili ste ponudu
HDZ-a da budete premijer. To vam je nuđeno devedesete godine, ako se
ja ne varam?
= Na određeni način ste u pravu.
- A nakon tri godine, istu dužnost prihvaćate, ali u takozvanoj
Herceg-Bosni, je li tako?
= Da.
- Pa, što Vam se u međuvremenu dogodilo?
= Dogodio se rat. Dogodio se rat, što je bitna razlika u svemu.
Devedesete, odnosno početkom devedeset prve godine je bilo sasvim
jasno, i meni je bilo sasvim jasno da taj koncept vlasti ne može
funkcionirati, pogotovo s kadrovima koji su bili kandidirani na
važna mjesta. U ovom drugom primjeru koji ste spomenuli dogodio se
rat, znate i bilo je potrebno praviti jednu organizaciju koja može
funkcionirati u stanju kada zapravo ništa nije funkcioniralo.
Nastala je vojska, iza vojske mora postojati neka logistika, mora
postojati neki financijski sustav, mora postojati isto mehanizam
koji prati obranu koja je krenula u tom razdoblju. Dakle, ta dva
pitanja, nije baš moguće u cjelini komparirati na način na koji ste
Vi učinili.
- Ja ne uspoređujem gospodine Prliću, samo konstatiram da ste jednu
ponudu odbili, a drugu ste potpuno prihvatili. Ono što je u
posljednje vrijeme zanimljivo u Hrvatskoj jest publiciranje
tonskih zapisa razgovora s pokojnim Tuđmanom. Između ostalog,
objavljeni su i razgovori s bosansko-hercegovačkim Hrvatima,
odnosno HDZ-om. Međutim, Vas nema među njima?
= Možda još nisu došli do tih traka...ha, ha, ha.
- Koliko ste vi, gospodine Prliću, surađivali sa pokojnim hrvatskim
Predsjednikom?
= Pa, viđao sam ga i na međunarodnim skupovima i u drugim prigodama
kad su se organizirali susreti vodstava recimo hrvatskog naroda u
Bosni i Hercegovini sa Republikom Hrvatskom, tako da...Ne mogu reći
da se nismo poznavali i ne mogu reći da nismo vodili te razgovore
koji su bili, naravno, vođeni o onim temama koje su bile zanimljive
u tim povijesnim trenutcima.
- Doživljavate li Vi u tom ratnom i poratnom razdoblju, sve to
vrijeme, Sarajevo kao glavni grad svoje države?
= Ja sam došao u Sarajevo točno prije, evo sad se navršava, šest
godina, devedeset četvrte godine na mjesto zamjenika premijera i
ministra odbrane Republike i Federacije tada, da bih postao
ministar vanjskih poslova od početka devedeset šeste godine. Da ga
ne doživljavam kao takvoga vjerojatno ne bih došao u ratu i ne
bih...Ja ne vjerujem da baš ima puno onih koji su, recimo, više puta
od mene prošli kroz tunel ispod piste, ja imam pedesetak tih
prolaza. Da to nisam mislio i tada i danas, to vjerojatno ne bih ni
činio na način na koji sam činio.
- Mostar ? vidne promjene. Zabilježeni dosada najveći koraci
ujedinjenja grada. Koliko ste osobno uključeni u te pozitivne
procese?
= Apsolutno sam uključen i to manje-više nije ni tajna da je ta ideja
došla iz jednog užeg kruga. Također nije tajna da je Neven Tomić moj
najbolji prijatelj. Ovaj put je riječ o korjenitoj promjeni iza
koje više nema povratka nazad. Time je zapravo otpočeo pozitivan
trend i ja bez obzira na poteškoće koje su izražene dolje, uopće ne
dvojim da će taj proces trajati, da će se ubrzavati i da će apsolutno
ići u pozitivnom smjeru, k interesu, ako to treba reći, i Bošnjaka i
Hrvata, ali i Srba i ostalih koji žive u Mostaru. Smatram da će
Mostar postati središte, da Mostar može biti, kako sam to predložio
prije godinu i pol dana, i glavni grad Federacije, protiv čega su u
to vrijeme Hrvati bili protiv, ali da će sada jedan najveći dio
promijeniti to mišljenje i da je moguće upravo na primjeru Mostara
pokazati da je moguće doći do onih rješenja koji su u interesu
svih.
- Čula sam iz, moram reći, pouzdanih izvora, da ste skoro bili u
vikendici Safeta Oručevića i da ste tamo između ostalog dogovorili
i ujedinjenje sveučilišta u Mostaru, je li točno?
= Nije ta tema ni bila pokrenuta, premda je bilo dosta gostiju.
Dogovorena je suradnja dva sveučilišta, razmjena profesora,
dogovoreno je, recimo, da se pokuša uključiti dio profesora s jedne
uvjetno rečeno i druge visoko-obrazovne ustanove na neke
postdiplomske studije, ali tema integracije nije sama po sebi
pokrenuta...Ona nije čak ni bitna, imajući u vidu da će čitav sustav
visokog obrazovanja u Bosni i Hercegovini poprimiti drukčije
razmjere, da će se oni vezivati u pravcu jedne mreže koja će
omogućiti slobodniji protok i studenata i profesora, i riječ je o
jednom novom modelu koji se još uvijek razvija. Točno je da smo bili
zajedno i da je tu bio jedan broj prijeratnih gradonačelnika
Mostara i da je to samo još jedna od prigoda na kojima se zapravo
pokazuje da je moguće proces voditi u pozitivnom smjeru, a da se ne
gubi ništa od, uvjetno rečeno, nacionalnih i drugih interesa bilo
koga tko živi u tom gradu. Ponavljam još jednom, moguće je, i ja
vjerujem u taj koncept, te takozvane pobjedničke strategije, u
kojima je moguće donijeti rješenja koja poboljšavaju stanje svima.
Ono što karakterizira i karakteriziralo je i Mostar i Bosnu i
Hercegovinu, pa i Balkan u cjelini, jest shvaćanje da je nekome
moguće poboljšati stanje samo ukoliko se nekome drugom to stanje
pogorša. Ili, gospodarski gledano, nekome je moguće poboljšati
stanje samo ukoliko se nešto uzme od nekoga drugoga, što uopće nije
točno. Prva lekcija gospodarstva i govori da je moguće poboljšati
stanje i jednome i drugome kada uđu u nekakav partnerski odnos, i ja
vjerujem da takav odnos evo počinje i u Mostaru.
- Gospodine Prliću, prije nego Vam se zahvalim na razgovoru, još
jedno pitanje za kraj. U zračnoj luci ste u Zuerichu, gdje
putujete?
= Prvo u Beč, potom u Sarajevo.
- S kojom Vi putovnicom putujete po svijetu, s hrvatskom ili
bosanskom?
= Ja imam dvije putovnice i to nije sporno, ali jednu uopće ne
koristim. Ja isključivo putujem sa bosanskohercegovačkom
putovnicom.
- Vi nemate problema, jer imate diplomatsku putovnicu. Kada će
bosansko-hercegovački državljani biti oslobođeni stajanja u
redovima za brojne vize koje im trebaju za gotovo sve zemlje?
= Bit će oslobođeni u onom trenutku kada Bosna i Hercegovina počne
funkcionirati kao normalna država. Dok to nije slučaj, onda je taj
rezultat vrlo teško ostvariti. Mi postižemo neka oslobađanja onih
koji imaju diplomatske ili možebitno službene putovnice, međutim,
za sve ostale, imajući u vidu propustnost granice Bosne i
Hercegovine, nemogućnost njihova nadzora, graničnih prijelaza,
transfera ljudi s Istoka, nikakve mogućnosti nema da se to stanje
promijeni, to treba reći sasvim jasno. Mi smo, recimo, i s
Republikom Hrvatskom pokrenuli pitanje prelaska s osobnim
iskaznicama i tu sad postoje neki izgledi...Dakle, to pitanje je
izravno vezano uz funkcioniranje Bosne i Hercegovine kao države.
Sadašnji stupanj organizacije države, njenog funkcioniranja ne
daje nikakvu mogućnost bilo kakvom ministru vanjskih poslova da
učini nešto više.
(RFE)