ALGECIRAS, 21. lipnaj (Hina/AFP) - Španjolska se, unatoč visokom stupnju zakonskih i policijskih mjera, sve teži nosi s rastućim valom ilegalnih imigranata koji preko Gibraltara stižu iz Afrike, riskirajući goli život za ispunjenje,
najčešće nedostižnog, sna o boljem životu.
ALGECIRAS, 21. lipnaj (Hina/AFP) - Španjolska se, unatoč visokom
stupnju zakonskih i policijskih mjera, sve teži nosi s rastućim
valom ilegalnih imigranata koji preko Gibraltara stižu iz Afrike,
riskirajući goli život za ispunjenje, najčešće nedostižnog, sna o
boljem životu.#L#
Na summitu Europske unije završenom u utorak u portugalskom gradu
Feira, španjolski premijer Jose Maria Aznar zatražio je hitne mjere
za borbu protiv ilegalne imigracije čiji teret njegova zemlja ne
može sama plaćati. Španjolsko ministarstvo unutarnjih poslova
ističe pak da je imigracija postala "problem broj 1" u 21.
stoljeću.
Marokanci (gotovo 90 posto ilegalaca dolazi iz te zemlje) prebacuju
se tajno preko Kanarskog arhipelaga, a poglavito preko Andaluzije,
prelazeći Gibraltar u vrlo nesigurnim brodicama i po cijenu
života.
Od početka 2000. do 15. lipnja njih 4241 uhićeno je na jugu Iberskog
poluotoka - dvostruko više nego u istom razdoblju lani. Suočena s
tom činjenicom vlada desnog centra odlučila je hitno pooštriti
zakon o imigraciji unatoč prosvjedima ljevice i nevladinih
udruga.
Na terenu pak djeluje nekoliko manjih mafijaških organizacija
specijaliziranih za krijumčarenje ljudi, kaže dužnosnik vlade u
Cadizu, Miguel Osuna.
Mafija, objašnjava Osuna, "vrbuje svoje klijente" među mladima na
sjeveru Maroka, najčešće po završetku poljodjelskih radova. Njima
je tada u džepu dovoljno novaca da za ilegalni prijelaz izdvoje od
200 do 400.000 peseta (1.200 do 2.400 eura).
Španjolskim je priobalnim stražama na raspolaganju samo pet
brodica za presretanje i 400 ljudi na kopnu u zoni Gibraltara. S
druge strane, konvencionalni radari ne uspijevaju uočiti drvene
"patere" s vanbrodskim motorom, veličine 6,70 m koje mogu ukrcati
najviše 27 osoba. U najboljim uvjetima one tih 15 do 25 kilometara
tjesnaca savladaju u nekoliko sati.
"Patere" ("pato" = patka) su se počele izrađivati u Španjolskoj
gdje su se koristile za lov na patke, no danas je njihova gradnja
zabranjena kako se ne bi potticala imigracija. No one se i dalje
grade u Maroku gdje se koriste i za ribolov.
Kada uoče patrolni brod priobalnih straža kormilari "patera"
narede ilegalcima da skaču u vodu, nastojeći se priblžiti kopnu
kako bi se imigranti, kojih većina ne zna plivati, domogli obale.
I dok je svijet šokiran smrću 58, vjerojatno kineskih ilegalnih
imigranata, pronađenih u britanskoj luci Dover, groblje u
Algecirasu svjedoči da prijelaz Gibraltara nerijetko završava
smrću.
Grobovi su im lako uočljivi, bez mramora, cvijeća i - imena, uz
rednu brojku i datum pokopa kao jedinu identifikacijsku oznaku.
Tako se mrtvo tijelo nekog Marokanca nekoliko dana čuvalo u
mrtvačnici. Mladić, koji se krio pod kamionom na trajektu, čiji su
mu kotači samljeli lice, završio je u moru kada je kamion krenuo.
Gradske vlasti Agecirasa bune se zbog rastućih troškova pokopa.
"Od početka 2000. grad je pokopao 22 osobe koje nitko nije tražio,
dvostruko više nego lani."
Nedavno je konačno postignut dogovor o podjeli troškova između
Algecirasa, grada Seville i prijestolnice Madrida.
No i Španjolska ne želi sama snositi teret ilegalne imigracje.
Prema riječima Osune, 30 do 40 posto ilegalaca koji uspiju živi ući
u Španjolsku nemaju sredstava nastaviti put do drugih zemalja.
Gradonačelnik Algecirasa (iz regionalne Andaluške stranke)
zagovara čvršće povezivanje Maroka i Španjolske, kako bi se
zajednički borili protiv te pojave.
(Hina) rt br