ZAGREB, 17. lipnja (Hina) - Hrvatski biskupi uputili su danasporuku o važnosti i svrsi odgoja u vjeri, odnosno o vjeronauku u školi i katehezi u župnoj zajednici, a u povodu kraja ove i početka iduće školske godine. Hrvatski biskupi
ističu da vjeronauk u školi pruža važan doprinos sveukupnom odgoju i obrazovanju, a protiv su toga da se u školama, umjesto vjeronauka, uvede tzv. religijska kultura.
ZAGREB, 17. lipnja (Hina) - Hrvatski biskupi uputili su danas
poruku o važnosti i svrsi odgoja u vjeri, odnosno o vjeronauku u
školi i katehezi u župnoj zajednici, a u povodu kraja ove i početka
iduće školske godine. Hrvatski biskupi ističu da vjeronauk u školi
pruža važan doprinos sveukupnom odgoju i obrazovanju, a protiv su
toga da se u školama, umjesto vjeronauka, uvede tzv. religijska
kultura. #L#
"Uvjereni smo da Crkva vjeronaukom u školi pruža važan doprinos
sveukupnom odgoju i obrazovanju. Putem ispravne slike koju pruža o
Bogu i čovjeku omogućuje da djeca i mladi jasno uoče nova kriva
božanstva i pseudoreligije, od okultizma do nacionalizma i rasizma
koji preziru čovjeka, te da prema svemu steku osobno kritičko
stajalište", ističe se u poruci koju su potpisali hrvatski biskupi
kao i zagrebački nadbiskup i predsjednik Hrvatske biskupske
konferencije mons. Josip Bozanić.
Također hrvatski biskupi smatraju kako nije opravdano mišljenje da
se umjesto vjeronauka u školama uvede religijska kultura, koja bi
se temeljila na upoznavanju kulturnih fenomena svih religija.
"Težnje za sinkretizmom i nekom neutralnom religijom novog
svjetskog poretka, koje podržavaju neku religijsku kulturu lako
mogu dovesti do duhovnog i vjerskog osiromašenja čovjeka", ističe
se u poruci o vjeronauku u školi i župnoj katehezi.
Hrvatski biskupi također podsjećaju da je jedna od glavni zadaća
vjeronauka u školi i upoznavanje, čuvanje i razvijanje vlastitoga,
te upoznavanje i poštivanje tuđega vjerskoga, kulturnoga i
nacionalnog identiteta.
"Otvorenost prema drugim i različitima, upoznavanje u duhu
ekumenizma svih kršćanskih crkava i dijalog s drugim religijama,
sastavni je dio katoličkog vjeronauka u školi. Time konfesionalni
katolički vjeronauk ima bitnu ekumensku i dijalošku dimenziju.
Samo s ispravno formiranom savješću i izgrađenim vlastitim
stajalištem čovjek može donositi slobodne i odgovorne odluke i ući
u plodan dijalog s drugima. Školski vjeronauk njeguje i
interdisciplinarni dijalog koji se uspostavlja na onoj razini na
kojoj svaki predmet oblikuje osobnost učenika".
Katolička crkva u Hrvatskoj, po uzoru na gotovo sve crkve u državama
Europske unije, odlučila se na konfesionalni vjeronauk, koji ima
duboko opravdanje i u današnjem pluralističkom društvu i tzv.
laičkoj državi, kao što to potvrđuju iskustva u gotovo cijeloj
Europi.
"Školski vjeronauk tumači u duhu kršćanske poruke i tradicije
temeljne vrijednosti naše kulture i civilizacije, kao što su
ljudska prava, sloboda, autonomija i dostojanstvo osobe, koje su
zajedničke današnjim europskim narodima i državama", ističe se u
poruci hrvatskih biskupa.
Obraćajući se vjernicima, biskupi su poručili kako je "za cjelovit
vjerski odgoj, uz školski vjeronauk, potrebno i uključivanje u
određenu crkvenu, odnosno župnu zajednicu, u kojoj se raste i živi u
vjeri, a što se postiže župnom katehezom".
"Premda između vjeronauka u školi i kateheze u župi postoji jasna
razlika, ipak oni su nerazrješivo vezani. Pritom je od osobite
važnosti da naše župne zajednice budu žive i aktivne, otvorene za
sve, napose za djecu i mlade, koji se u njih uključuju, kako bi mogli
bolje živjeti i djelovati iz vjere kako u Crkvi tako i u društvu".
Obraćajući se roditeljima, hrvatski biskupi u poruci
podsjećaju kako "roditeljima pripada pravo i odgovornost na izbor
vjerske poduke za djecu, što znači i konfesionalni katolički odgoj
u sklopu škole. To načelo proizlazi iz vjerske slobode koja je
zajamčena Ustavom RH i koju je građanska vlast dužna poštivati".
"To znači da se vaše pravo krši, ako bi se nametao takav način odgoja
iz kojeg bi se isključilo vjersko obrazovanje prema vašem vlastitom
vjerskom uvjerenju. Zato Crkva naglašava i podržava vaše neotuđivo
pravo da odlučujete i o odgoju svoje djece što ga izražavate na
početku školske godine pri upisu na školski vjeronauk kao i na
vjerski odgoj u predškolskim ustanovama", napominje se u poruci
biskupa.
"Konačan je cilj kateheze uvesti čovjeka u zajedništvo i bliskost s
Isusom Kristom. Ostvarenju toga pridonose posebno župna kateheza i
školski vjeronauk, kao temeljne službe Crkve na dobro djece, mladih
i odraslih. U ime odgovornosti koju nosimo pred Kristovim nalogom
naviještanja Kraljevstva Božjeg, pozivamo na zauzeto zalaganje sve
koji su na različite načine uključeni u izgradnju vjere i života
čovjeka", ističe se u Poruci hrvatskih biskupa.
U Poruci se također navodi kako se "hrvatski biskupi s radošću
sjećaju lipnja 1991. kada su, nakon demokratskih promjena, po prvi
put našoj vjerničkoj i široj javnosti priopćili da su u Hrvatskoj
ostvareni osnovni uvjeti za ponovno postupno uvođenje
konfesionalnog katoličkog vjeronauka u osnovnu i srednju školu kao
izbornog predmeta, te vjerskoga odgoja u predškolske ustanove".
Također se podsjeća da su "Sveta stolica i Republika Hrvatska
godine 1996. Ugovorom o suradnji na području odgoja i kulture
potvrdile 'nastavu katoličkog vjeronauka u svim javnim osnovnim i
srednjim školama i u predškolskim ustanovama kao obvezatnog
predmeta za one koji ga izaberu'. Nakon toga su Vlada RH i Hrvatska
biskupske konferencija godine 1999. potpisale provedbeni Ugovor o
katoličkom vjeronauku u javnim školama i vjerskom odgoju u javnim
predškolskim ustanovama".
(Hina) pp/am sp