FR-DE-govori-Vlada-Organizacije/savezi-Diplomacija FR NOBSER. 1.6.CHEVENEMENT O IZJAVI FRANCUSKALE NOUVEL OBSERVATEUR1. VI. 2000.Što zamjeram NjemačkojFrancuski ministar Jean-Pierre Chevenemant piše: "Govor Joschke Fischera u kojemu
se, na koncu, predlaže osnutak europske federacije ima golemu prednost što je bio grub i tako pokrenuo potrebnu raspravu među Europljanima. Joschka Fischer napisao je prije šest godina knjigu 'Risiko Deutchland' u kojoj iznosi zamisao da Njemačka, zbog svoje prošlosti, mora ubuduće pronaći područje djelovanja koje će biti izvan državnog. O toj sam napasti mnogih Nijemaca da sotoniziraju, ili barem da se oslobode države, govorio na France 2, u digresiji koju je Valery Giscard d'Estaing protumačio upravo suprotno onom što sam htio reći. Mislim, naime, da trebamo izgraditi europsku Europu njemačke narodnosti koja će biti svjesna same sebe i koja će potpuno gospodariti svojom prošlošću. U tu svrhu ona mora tjerati do krajnosti kritiku pojma 'Volk' koji je bio ne samo temelj njezina prava na državljanstvo, koje je Schroederova vlada uspješno reformirala 1999., već i zamisao koju često ima o državi, tj. o sebi samoj. Nama ne treba Njemačka koja bježi u 'postnacionalno' razdoblje. Nama treba
FRANCUSKA
LE NOUVEL OBSERVATEUR
1. VI. 2000.
Što zamjeram Njemačkoj
Francuski ministar Jean-Pierre Chevenemant piše: "Govor Joschke
Fischera u kojemu se, na koncu, predlaže osnutak europske
federacije ima golemu prednost što je bio grub i tako pokrenuo
potrebnu raspravu među Europljanima. Joschka Fischer napisao je
prije šest godina knjigu 'Risiko Deutchland' u kojoj iznosi zamisao
da Njemačka, zbog svoje prošlosti, mora ubuduće pronaći područje
djelovanja koje će biti izvan državnog. O toj sam napasti mnogih
Nijemaca da sotoniziraju, ili barem da se oslobode države, govorio
na France 2, u digresiji koju je Valery Giscard d'Estaing
protumačio upravo suprotno onom što sam htio reći. Mislim, naime,
da trebamo izgraditi europsku Europu njemačke narodnosti koja će
biti svjesna same sebe i koja će potpuno gospodariti svojom
prošlošću. U tu svrhu ona mora tjerati do krajnosti kritiku pojma
'Volk' koji je bio ne samo temelj njezina prava na državljanstvo,
koje je Schroederova vlada uspješno reformirala 1999., već i
zamisao koju često ima o državi, tj. o sebi samoj. Nama ne treba
Njemačka koja bježi u 'postnacionalno' razdoblje. Nama treba
građanska Njemačka kako bismo započeli iskren dijalog o krajnjim
ciljevima izgradnje Europe: kakav društveni, civilizacijski i
geopolitički program?
Prvo politika: država i demokracija čvrsto su povezane, a
izmišljanjem institucijske mehanike kakvu opisuje njemački
ministar vanjskih poslova, ne može se riješiti pitanje europskog
identiteta. Kao što, s pravom, primjećuje, postupak Monnet-Schuman
koji se sastoji u tome da se napreduje okolišajući, dovodeći države
pred svršen čin, što on zove 'induktivna integracija', izišao je iz
uporabe. S petnaest članova, sadašnje europske ustanove rade jako
loše. S dvadeset i pet ili trideset članova bit će zakočene. Kako
sačuvati snagu djelovanja koju bi proširenje moglo dovesti u
pitanje?
Joschka Fischer kao rješenje jasno predlaže političku integraciju.
On nedvosmisleno potvrđuje federalni poziv Europe, o čemu su 1991.
razmišljali i autori ugovora iz Maastrichta, prije nego su u
zadnjem času povukli iz teksta taj izraz koji je tada bio odveć
izazovan. Nakana je ipak bila jasna. Ona je to i sada, a zasluga je
Joschke Fischera što je otvoreno rekao: 'Europska unija, prije ili
kasnije, za deset godina, sučelit će se s odlukom koju će joj
nametnuti okolnosti: ili će se većina država članica pokušati u
potpunosti integrirati, ili će, u protivnom, malena skupina država
članica stvoriti prethodnicu, tj. gravitacijsko središte... koje
će moći ići naprijed na putu političke integracije.'
Premda mi se dvojba čini pomalo reduktivnom (želite li se uključiti
u umak Bechamel ili u umak od senfa?), predloženo rješenje koje se
želi nametnuti kao 'po sebi razumljivo' čini mi se nepraktično i
politički neopravdano. (...)
U nedostatku 'europskog naroda', europski se politički identitet
ne može izgraditi bez političkog približavanja - tj. svjesnog
približavanja - naroda koji čine Europu. Ne možemo izbjeći dijalog
koji započinje u svakoj državi. Tako će nastati pravi javni prostor
za raspravu na europskoj razini. (...)
Od 1945. Njemačka se osjeća dužnikom SAD-a koji ju je oslobodio od
zla i vratio joj slobodu i jedinstvo. Taj razumljiv osjećaj
ovisnosti iz kojeg Sjedinjene Države žele izvući korist
pričinjajući se kako nude Njemačkoj povlašteno partnerstvo, 'the
partnership in teh leadership' koje je predložio George Bush, ne
smije spriječiti europske narode da zajedno brane svoje opravdane
interese. Zato je Francuskoj i Europi potreban njemački narod u
potpunosti građanski i pomiren sa svojom prošlošću. O tome ovisi
budućnost velike Europe koja će gospodariti sama sobom. Kada je
riječ o Francuskoj, zagovornici 'postnacionalnog' mogu tu zauzeti
prvo mjesto u glasilima. Država koju odbacuju kao 'zastarjelu',
zadat će im još puno briga, jer narod većinom nije nimalo spreman da
se odrekne republikanskog obrasca građanstva. Gospoda Chirac i
Juppe osjetili su to na svojoj koži 1995. - 1997. Baciti državu u
ropotarnicu povijesti značilo bi zauvijek se oprostiti s
demokracijom.
Tako, temeljno pitanje nije europska federacija ili konfederacija,
već vazalski oligarsi ili građanska demokracija, u svakoj našoj
državi. Francuska napose mora dići glas kako zov sirena koje
zagovaraju podređenost 'globaliziranom' carstvu, ne bi ugušio
pojavu svijesti o onome što može biti europska Europa", piše Jean-
Pierre Chevenement.