AT-US-E-UTAKMICA-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Politika AU 30.V.-DIE PRESSE-EU I SAD AUSTRIJADIE PRESSE30. V. 2000.Otvoreni bok Europe"Bill Clinton na svojem posljednjem velikom putovanju u inozemstvo koje ga vodi u Europu i u
Rusiju, želi još jedanput dobiti političke bodove. No izgledi za to nisu tako dobri kako bi Washington želio: za posjet Moskvi ne naznačuje se neka velika suglasnost u otvorenim pitanjima poput nadzora naoružanja ili sustava proturaketne obrane. A EU je na pragu ozbiljnoga novog trgovačkog sukoba sa SAD-om. Vjerojatno će već početkom lipnja naime europski konzorcij Airbus dati znak za početak izgradnje planiranog velikog zrakoplova Airbus A3xx. 'Znak za početak' nije loš izraz, jer on će po mišljenju promatrača istodobno označiti i početak idućeg trgovačkog rata - poslije još neriješenih sukoba oko banana, genetskog kukuruza i hormonskog mesa - između EU-a i SAD-a.I to, to se može proreći, do sada najsilovitijeg. Jer tu je po srijedi uistinu kuhinja ili patetično rečeno, radi se o svjetskoj prevlasti. Iako 'samo' u jednom gospodarskom sektoru, naime izgradnji civilnih zrakoplova.Tu se naime sukobljavaju još dva svjetska konkurenta: Boeing kao
AUSTRIJA
DIE PRESSE
30. V. 2000.
Otvoreni bok Europe
"Bill Clinton na svojem posljednjem velikom putovanju u inozemstvo
koje ga vodi u Europu i u Rusiju, želi još jedanput dobiti političke
bodove. No izgledi za to nisu tako dobri kako bi Washington želio:
za posjet Moskvi ne naznačuje se neka velika suglasnost u otvorenim
pitanjima poput nadzora naoružanja ili sustava proturaketne
obrane. A EU je na pragu ozbiljnoga novog trgovačkog sukoba sa SAD-
om. Vjerojatno će već početkom lipnja naime europski konzorcij
Airbus dati znak za početak izgradnje planiranog velikog
zrakoplova Airbus A3xx. 'Znak za početak' nije loš izraz, jer on će
po mišljenju promatrača istodobno označiti i početak idućeg
trgovačkog rata - poslije još neriješenih sukoba oko banana,
genetskog kukuruza i hormonskog mesa - između EU-a i SAD-a.
I to, to se može proreći, do sada najsilovitijeg. Jer tu je po
srijedi uistinu kuhinja ili patetično rečeno, radi se o svjetskoj
prevlasti. Iako 'samo' u jednom gospodarskom sektoru, naime
izgradnji civilnih zrakoplova.
Tu se naime sukobljavaju još dva svjetska konkurenta: Boeing kao
najveći izvoznik američke izvozne industrije i kao divovski
koncern oružja od golemog strategijskog značenja za Amerikance. I
Airbus, zajednički projekt njemačkih, francuskih, britanskih i
španjolskih poduzeća s kojim su Europljani uspjeli - dakako uz
pomoć golemih subvencija - razbiti američki tobožnji monopol
(naime u civilnim zrakoplovima) i, što je još važnije, dokazati
Amerikancima tehnologijsku nadmoć.
Tu se dakle krije daleko više od obične konkurencije tvrtaka
djelatnih u istom segmentu. Tu su u igri i emocije i politika.
Koktel koji je kao stvoren za trgovačke sukobe.
Pri tomu EU američkim napadajima otkriva svoj ranjivi bok: glavna
otpužba Amerikanaca da je Airbus silovito subvencioniran, što
predstavlja nepošteno iskrivljavanje tržišta, teško se može
poreći. Samo će Velika Britanija preračunato uložiti gotovo 13
milijarda šilinga subvencija u razvitak euro-jumba, a i druge
zemlje partneri u konzorciju Airbusa neće škrtariti. Tu se već
treba pitati je li ta vrsta financiranja još u duhu vremena. Airbus
vlada polovicom svjetskog tržišta. I kad super-jumbo ne bi bio
prestižni projekt, nego doista obećani sjajan posao, ne bi imao
nikakvih problema skupiti potreban novac. No tu se pojavljuje
europska dvojba: radije subvencionirati i držati na političkoj
uzici nego uredno kapitalizirano pustiti na poduzetničku slobodu.
Argument da Amerikanci također subvencioniraju svoje Boeinge (kroz
vojne narudžbe), stoji, ali je slab: svi partneri Airbusa vrlo su
aktivni i u poslu s oružjem, kad bi bio ostvaren jak europski
koncern za zrakoplovstvo i svemirske letove (koji je tek u
počecima), i tu bi vladala 'oružana jednakost'.
To ipak ne bi spriječilo da se Amerikanci i dalje trgovačkim
sankcijama bore za očuvanje svoje prevlasti u raznim industrijskim
granama. No trgovačke je ratove lakše voditi kad nije otvoreno
previše bočnih strana. A trgovačkih sukoba između dviju
gospodarskih supersila bit će u iduće vrijeme još mnogo unatoč svim
diplomatskim posjetima" - zaključuje Josef Urschitz.