IT-zločini IT-24.V.-CORRIERE-FINKIELKRAUT-HOLOKAUST ITALIJACORRIERE DELLA SERA24. V. 2000.Finkielkraut protiv lažnih prijatelja holokausta"Među mrtvima u holokaustu kruži jedna skupina uznemirujućih ličnosti. To su lažni prijatelji,
gotovo izrabljivači. Eto srži nove knjige Alaina Finkielkrauta, 'Une voix vient de l'autre rive' (Glas dolazi s druge obale). (...)Mrtvi u holokaustu nikada nisu počinuli. Uvijek su na prvoj crti, uvijek zazivani, uvijek na poslu. Jednom riječju: instrumentalizirani. Kao da je danas njihova zadaća samo ona anđela osvetnika koji trebaju letjeti nad svakim rasnim pokoljem kako bi ga obilježili nacističkom oznakom. Holokaust je postao zvijezda sjevernjača za svaku demokraciju, kao da se pretvorio u neku vrstu 'laičke religije' za slobodne ljude. Štoviše novi humanizam, u očima mnogih, protkan je i vođen sjećanjem na holokaust. (...)Tko su ti lažni prijatelji, Finkielkraut? 'Sjećanje na Auschwitz i industrijalizirano uništenje europskih Židova', odgovara filozof, 'više nema vjerodostojnih neprijatelja, štoviše ono vlada suvereno i uz poštovanje. Na žalost, to je sjećanje 'korišteno' od tih uznemirujućih prijatelja koji na pozornicu apsolutnog zla
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
24. V. 2000.
Finkielkraut protiv lažnih prijatelja holokausta
"Među mrtvima u holokaustu kruži jedna skupina uznemirujućih
ličnosti. To su lažni prijatelji, gotovo izrabljivači. Eto srži
nove knjige Alaina Finkielkrauta, 'Une voix vient de l'autre rive'
(Glas dolazi s druge obale). (...)
Mrtvi u holokaustu nikada nisu počinuli. Uvijek su na prvoj crti,
uvijek zazivani, uvijek na poslu. Jednom riječju:
instrumentalizirani. Kao da je danas njihova zadaća samo ona anđela
osvetnika koji trebaju letjeti nad svakim rasnim pokoljem kako bi
ga obilježili nacističkom oznakom. Holokaust je postao zvijezda
sjevernjača za svaku demokraciju, kao da se pretvorio u neku vrstu
'laičke religije' za slobodne ljude. Štoviše novi humanizam, u
očima mnogih, protkan je i vođen sjećanjem na holokaust. (...)
Tko su ti lažni prijatelji, Finkielkraut? 'Sjećanje na Auschwitz i
industrijalizirano uništenje europskih Židova', odgovara
filozof, 'više nema vjerodostojnih neprijatelja, štoviše ono vlada
suvereno i uz poštovanje. Na žalost, to je sjećanje 'korišteno' od
tih uznemirujućih prijatelja koji na pozornicu apsolutnog zla
projiciraju svoja očekivanja, svoje snove, svoje borbe, i koji, u
formi vjernosti, samo masovno pozivaju nesretne sjene... Pa i kada
ih treba pustiti na miru. U patologiji tog sjećanja ima
makijavelizma, i oni koji kažu da fašizam nije mrtav, u stvarnosti
imaju nostalgiju za pojednostavljivanjem, odnosno žele ponovno
pronaći, uspoređujući našu aktualnu situaciju s onom iz crnih
godina, zanos moralnog sukoba između Zla i Dobra. Posvuda vide
hitlerovski model. Žele 'apsolutnu' politiku iskorjenjivanja
zla.' A Haider? 'Haider može uznemiravati demokrate, no žurba u
osuđivanju Austrije otkriva čisto nepoznavanje povijesti: Hitler
je terorizirao'.
U biti, za uznemirujuće prijatelje na koje aludira Finkielkraut
Kosovo 'mora' imati isti obrazac holokausta. Kao što 'moraju' imati
i Ruanda, Čečenija i svi budući afrički i azijski pokolji.
Nevidljivi suci i svjedoci iz Auschwitza dužni su se vratiti na
scenu. (...)
Holokaust kao demokratska religija. Nije li to put koji može voditi
do ludila sjećanja? 'Holokaust', odgovara, ima univerzalni doseg.
Legitimno je da demokracije u hitlerizmu vide temeljno zlo.
Demokracije su imale osnovne mitove utemeljene na Dobru. Nacizam
izgleda kao 'un grand autre' u odnosu na demokraciju, on je
apsolutni neprijatelj. Nacisti se nisu zadovoljili jednom
imperijalističkom politikom. Na mjesto ideje univerzalnog
humanizma htjeli su postaviti hijerarhiju rasa. Uništili su samu
demokratsku ontologiju. Nikada nije postojao režim čiji je
planetarni poziv bio zatiranje jednakosti među ljudima'.
Demokracija može poznavati to ludilo. 'Danas je snaga osjećaja
jednakosti tolika da se razvija alergija na kulturu kao
hijerarhiju. Protiv te opasnosti može se boriti snagom memorije.
Sve više memorije. Ne memorije tipa 'iskoristi i baci'.
Jedan primjer: u Auschwitzu se umiralo u plinskim komorama. No
postojao je i logor Terezin kojega su Nijemci rabili za svoju
promidžbu. Davali su Židovima relativnu slobodu, a oni su Terezin
pretvorili u kulturalnu gozbu: opere, kazalište, slikarstvo. Treba
li to zaboraviti? Ne. Kako bi poduprli život u svim njegovim
nijansama i suprotstavili ga užasu. Glas s druge obale nalaže nam da
znamo i ono što se događalo u Terezinu", piše Ulderico Monzi.