DE-YU-PROSVJEDI-STRANKE-VLADA-Vlada-Političke stranke-Masovni prosvjedi NJ 22. V. FR: SRBIJA I GRAĐANSKI RAT? NJEMAČKAFRANKFURTER RUNDSCHAU22. V. 2000.Cijena otpora"Koliko često kraj može započinjati? To pitanje trenutno muči građane
Srbije i promatrače prilika u toj zemlji. Naime, pad Slobodana Miloševića već je prečesto prognoziran. Čini se da je oporba i nakon provokativnog zatvaranja njezine najvažnije televizijske postaje previše udaljena od političke djelotvornosti i hrabrosti za pobunu. Dakle, treba i dalje čekati - iako uz pojačanu nervozu nakon posljednjih uličnih prosvjeda u Beogradu, Nišu i Požarevcu.Najnoviji ciklus nasilnih sukoba režima i oporbe započeo je upravo u provincijalnom Požarevcu, gnijezdu obitelj Milošević u kojem je Slobodan svojedobno upoznao svoju Miru te u kojem sin Marko sa svojom mafijom upravlja diskotekom 'Madona'. Tim su se potezom aktivisti pokreta 'Otpor' odvažili približiti ishodištu jugoslavenske tragedije, pokazavši vladajućoj obitelji otvoreno svoj simbol: stisnutu pesnicu. Prosvjedi su bili drugačiji od ritualiziranih demonstracija oporbenih stranaka u središtu Beograda. Više ne prosjačimo udio u vlasti - izazivamo vas, trebala
NJEMAČKA
FRANKFURTER RUNDSCHAU
22. V. 2000.
Cijena otpora
"Koliko često kraj može započinjati? To pitanje trenutno muči
građane Srbije i promatrače prilika u toj zemlji. Naime, pad
Slobodana Miloševića već je prečesto prognoziran. Čini se da je
oporba i nakon provokativnog zatvaranja njezine najvažnije
televizijske postaje previše udaljena od političke djelotvornosti
i hrabrosti za pobunu. Dakle, treba i dalje čekati - iako uz
pojačanu nervozu nakon posljednjih uličnih prosvjeda u Beogradu,
Nišu i Požarevcu.
Najnoviji ciklus nasilnih sukoba režima i oporbe započeo je upravo
u provincijalnom Požarevcu, gnijezdu obitelj Milošević u kojem je
Slobodan svojedobno upoznao svoju Miru te u kojem sin Marko sa
svojom mafijom upravlja diskotekom 'Madona'. Tim su se potezom
aktivisti pokreta 'Otpor' odvažili približiti ishodištu
jugoslavenske tragedije, pokazavši vladajućoj obitelji otvoreno
svoj simbol: stisnutu pesnicu. Prosvjedi su bili drugačiji od
ritualiziranih demonstracija oporbenih stranaka u središtu
Beograda. Više ne prosjačimo udio u vlasti - izazivamo vas, trebala
je glasiti poruka.
Slobodan Milošević je shvatio i reagirao. Prošlog je tjedna naredio
uhićivanje uglavnom mlađahnih aktivista 'Otpora' u cijeloj Srbiji.
U Beogradu su teško naoružani policajci zatvorili televizijsku
postaju Studio B, najvažnije glasilo oporbe. Dva je dana u glavnom
gradu trajalo batinjanje spontano okupljenih demonstranata.
U međuvremenu je ponovno zavladao mir. Oporba zbija redove radi
velikih demonstracija, dogovorenih krajem svibnja. Dakle, sve po
starom? Ne baš.
Otkada je Slobodan Milošević došao na vlast 1990. takozvanom
antibirokratskom revolucijom, Srbija nalikuje autokraturi. Režim
je imao autoritarna obilježja, ali je tolerirao oporbene stranke,
organizacije angažirane na zaštiti građanskih prava i neke
nezavisne medije. Milošević je pak vladao institucijama i
kontrolirao komunističko-kriminalne veze u nacionalnoj privredi,
čiju je pljačku organizirao posredstvom odane mu oligarhije.
Režimu je bila suprostavljena podijeljena oporba, koja bez
iskustva zajedničkog otpora iz vremena prije Miloševića i prije
otvaranja istočne Europe nije bila vjerodostojna. Ta osnovna
konstelacija snaga očuvala se kroz masovne demonstracije u zimi
1996/1997. i kroz četiri rata koja je Srbija započela - sve do
danas.
Tek su misteriozna ubojstva uglednih predstavnika režima i pojava
anarhističnih aktivista 'Otpora' koji su preuzeli funkciju otpora
promijenili tradicionalni odnos vlasti-nemoći na relaciji režim-
njegovi protivnici. Redove aparata zahvatio je strah čije
blokirajuće djelovanje istodobno počinje slabiti spremnost
osiromašenog stanovništva na pobunu. Milošević je tradicionalno
reagirao na takve krize izazivanjem rata.
No, ovaj put gotovo nema snage za tu opciju - poželi li je
realizirati u jugoslavenskoj republici Crnoj Gori. Umjesto toga,
Milošević gura Srbiju u unutrašnje izvanredno stanje. Nakon
uspostave kontrole nad medijima vjerojatno će uslijediti
preuzimanje gradskih uprava koje su danas u rukama oporbe.
Time se Srbija vraća iz autoritarnog populizma u zaista totalitarnu
diktaturu. G. 2000. Srbija se suočava sa sličnom situacijom s
kakvom se jedno desetljeće ranije suočila nekadašnja Jugoslavija:
ili će oporba iznuditi demokratsko otvaranje zemlje ili će izbiti
rat - ovaj puta građanski rat među Srbima.
'Slobodane, ubij se i spasi Srbiju', glasi novi borbeni poklič
aktivista Otpora, koji odražava upravo tu stvarnost. No, zasad su
to samo riječi. Suparnički oporbeni vođe Vuk Drašković, čiji je SPO
kontrolirao Studio B, i Zoran Đinđić, čija je Demokratska stranka
sklona jalovim pozivima na prosvjede, opominju da treba sačuvati
mir. 'Nijedna tv-postaja ni gradska uprava nisu vrijedne nijednog
ljudskog života', izjavljuje Drašković.
Njih dvojica namjeravaju otputovati u Moskvu i posjetiti Vladimira
Putina koji rado šalje naoružane policajce u neovisne televizijske
postaje. Posrijedi je diplomacija u funkciji eskapizma. Tim će
potezom rasprava o prijetnji građanskog rata u Srbiji biti
prebačena u Moskvu i Bruxelles dok će kolebljivi oporbeni vođe i
dalje gajiti iluziju da će Miloševići za razliku od Ceausescuovih u
Rumunjskoj predati vlast bez borbe.
Neposredno prije vlastitog konačnog sloma srpska oporba još se
uvijek više bori sama protiv sebe nego protiv Slobodana Miloševića.
No, u međuvremenu su osobne taštine kao predmet sukoba ustupile
mjesto nesumnjivo važnom pitanju: treba li izabrati baršunaste
rukavice ili stisnute pesnice? U pitanju je cijena otpora",
zaključuje Rolf Paasch.