US-RU-REFORME-Vlada-Diplomacija US 22. V. CSM RUSIJA SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR22. V. 2000.Novo moskovsko carstvo?"Ni Sovjetski Savez dvadesetoga stoljeća ni rusko carstvo devetnaestoga stoljeća nisu imali slabu
središnju vlast. Zato treba pokloniti pozornost nedavnim potezima novoga ruskog predsjednika Vladimira Putina, kojima on učvršćuje vlast Moskve nad bivšim sovjetskim državama i mnogim entitetima ruske federacije.Bivši špijun Putin posjetio je srednju Aziju, i tamo postigao važne dogovore.U Turkmenistanu Putin je pokušao osigurati da Rusija dobije velike pošiljke prirodnog plina - u količini koja bi možda potkopala pošiljke na Zapad. U Uzbekistanu on je obećao pomoć u borbi protiv islamskih pobunjenika. No činilo se i da objavljuje savezništvo, rekavši da je 'svaka prijetnja Uzbekistanu prijetnja Rusiji'. Bio je to još jedan korak, uz 25.000 ruskih vojnika u blizini Tadžikistana, koji navješćuje izgradnju carstva. Takvi potezi mogli bi se promatrati kao pokušaj suzbijanja radikalnog islama i obnove ruskoga gospodarstva. No prošloga je
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
22. V. 2000.
Novo moskovsko carstvo?
"Ni Sovjetski Savez dvadesetoga stoljeća ni rusko carstvo
devetnaestoga stoljeća nisu imali slabu središnju vlast. Zato
treba pokloniti pozornost nedavnim potezima novoga ruskog
predsjednika Vladimira Putina, kojima on učvršćuje vlast Moskve
nad bivšim sovjetskim državama i mnogim entitetima ruske
federacije.
Bivši špijun Putin posjetio je srednju Aziju, i tamo postigao važne
dogovore.
U Turkmenistanu Putin je pokušao osigurati da Rusija dobije velike
pošiljke prirodnog plina - u količini koja bi možda potkopala
pošiljke na Zapad. U Uzbekistanu on je obećao pomoć u borbi protiv
islamskih pobunjenika. No činilo se i da objavljuje savezništvo,
rekavši da je 'svaka prijetnja Uzbekistanu prijetnja Rusiji'. Bio
je to još jedan korak, uz 25.000 ruskih vojnika u blizini
Tadžikistana, koji navješćuje izgradnju carstva.
Takvi potezi mogli bi se promatrati kao pokušaj suzbijanja
radikalnog islama i obnove ruskoga gospodarstva. No prošloga je
tjedna Putin objavio i odluku kojom vraća pod vlast Moskve 89 regija
i republika Rusije, podjelom zemlje u sedam novih upravnih
jedinica.
On također ima plan da smanji regionalne ovlasti u gornjem domu
parlamenta, a sebi možda dodijeli i moć smjenjivanja regionalnih
guvernera.
Mnogi Rusi odobravaju njegovu odlučnost da uvede red u Rusiju.
Barem 30 regija ima zakone koji proturiječe ustavu.
Drugi njegove poteze smatraju dokazom ukorijenjene ruske sklonosti
diktaturi iz Kremlja. Njegova politika čvrste ruke u Čečeniji hrani
takvu zabrinutost.
Moćni regionalni guverneri, poput onih u Tartastanu ili Baškiriji,
mogli bi odlučiti pričekati da vođu prođe početni aktivizam, u
uvjerenju da će se stari birokratski talog vratiti.
Putin vjerojatno zaslužuje potporu, pod pretpostavkom da će nove
ovlasti upotrijebiti za uvođenje očajnički potrebnih reforma,
poput zakona o privatnom vlasništvu i pravnog sustava za borbu
protiv oligarha.
No Putin voli govoriti o 'diktaturi zakona'. To je korak naprijed od
marksističke 'diktature proletarijata', ali se još može pretvoriti
u nedemokratski centralni nadzor. U zemlji koja je tako velika i
raznovrsna kao što je to slučaj s Rusijom, vladavina zakona bi mogla
ovisiti o ravnoteži snaga između središta i udaljenih regija te o
demokraciji.
Takvi Putinovi potezi pokazuju da se Rusija još nije s potpunom
sigurnošću odlučila hoće li obnavljati carstva iz prošlosti ili će
zaista pokušati provesti reforme", zaključuje uvodničar.