ZAGREB, 22. svibnja (Hina) - Povećane trošarine koje će poskupiti naftne derivata, po najavama nekih autobusnih prijevoznika, mogle bi dovesti do porasta cijena prijevoza za oko 10 pa i do 15 posto.
ZAGREB, 22. svibnja (Hina) - Povećane trošarine koje će poskupiti
naftne derivata, po najavama nekih autobusnih prijevoznika, mogle
bi dovesti do porasta cijena prijevoza za oko 10 pa i do 15
posto.#L#
Vladin prijedlog povećanja posebnog poreza na naftne derivate -
trošarina koji bi značio i poskupljenje motornih benzina za
prosječno 29 posto i eurodizela za 13,7 posto, u prosjeku bi povećao
prijevoznicima troškove prijevoza putnika između 10 i 20 posto.
Troškovi prijevoza robe u Hrvatskoj, mogli bi pak porasti najviše
do 10 posto, procjenjuje Marijan Banelli, direktor gospodarsko
interesne udruge 'Hrvatski cestovni prijevoznici'.
Ukoliko dođe do planiranog povećanja trošarina na naftne derivate
iz prijevozničke tvrtke Čazmatrans već su najavili da će, poskupiti
svoje prijevozničke usluge za oko 10 posto, kako bi se moglo
osigurati daljnje normalno poslovanje tvrtke. Najavljeno
povećanje cijena dizela mjesečno bi povećalo troškove za gorivo u
Čazmatransu za oko 600 tisuća kuna, a istodobno bi smanjenje
doprinosa na bruto plaće mjesečno donijelo uštedu toj tvrtki od 200
tisuća kuna. Čazmatrans bi do kraja ove godine za troškove goriva
morao izdvojiti dodatnih 4,2 milijuna kuna što je otprilike iznos
ukupnih mjesečnih plaća za oko 2000 Čazmatransovih radnika.
Iz prijevozničke tvrtke Autotrans Rijeka ističu da će najavljeno
povećanje trošarina, na godišnjoj razini, povećati troškove te
tvrtke za gorivo za 820 tisuća njemačkih maraka. Zbog manjih
doprinosa na bruto plaće Autotrans će 'uštedjeti' 350 tisuća
maraka, tako da će negativni efekt tih dviju predloženih mjera
iznositi oko 470 tisuća maraka godišnje. Uz to očekujemo i
inflatorno djelovanje na sve naše druge troškove vezane uz prijevoz
- rezervne dijelove, gume, itd., rekla je financijska direktorica
tog riječkog prijevoznika Mira Mikulčić. Iz Autotransa nisu
željeli najaviti nikakvo povećanje svojih cijena, iako napominju
kako će s planiranim većim trošarinama, motorno gorivo u odnosu na
početak godine poskupjeti ukupno oko 32 posto, odnosno dizel za oko
20 posto, stoga bi samo po toj osnovi cijene njihovih
prijevozničkih usluga trebale poskupjeti barem 6 posto.
Iz krapinske prijevozničke tvrtke Presečki-bus ističu kako nisu
korigirali cijene svojih usluga tijekom nekoliko zadnjih promjena
cijena naftnih derivata, a prva je procjena da će nakon najavljenog
poskupljenja morati povećati cijene svojih prijevozničkih usluga
između 10 i 15 posto.
Govoreći o mogućem utjecaju troškova transporta na maloprodajne
cijene pojedinih proizvoda, iz Udruge hrvatskih cestovnih
prijevoznika procjenjuju da ne bi trebalo očekivati veća povećanja
s obzirom da u ukupnoj cijeni proizvoda udio troškova prijevoza
iznosi između 1 i 3 posto.
Međutim, troškovi vlastitog prijevoza, odnosno prijevoza o
vlastitom trošku, primjerice kad proizvodne ili uslužne tvrtke
imaju organiziran svoj samostalni prijevoz robe, mogli bi porasti i
do 30 posto. Banelli to objašnjava nerentabilnošću takvog načina
poslovanja, odnosno takvog organiziranja prijevoza s obzirom na
nedovoljnu iskorištenost. Takve 'prijevozničke tvrtke u tvrtki'
mogle bi biti eventualni generator povećanja cijena pojedinih
proizvoda, jer su njihovi troškovi prijevoza robe veći nego kod
profesionalnih prijevoznika, napominje Banelli.
(Hina) ggr ds