DE-E-integracije-Organizacije/savezi-Politika NJ - 16.5. TAGESZEITUNG -GRAVITAC. SRED. NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG16. V. 2000.Fischer predlaže "gravitacijsko središte" za Europu"Joschka Fischer naglas je razmišljao u javnosti. To je dio
njegova posla. No, ovaj put Fischer posebnu važnost pridaje konstataciji da njegova razmišljanja ne treba pripisivati ministru vanjskih poslova već privatnoj osobi. Razmotrimo li naklonjeno pa i oduševljeno prihvaćanje njegova prijedloga o stvaranju gravitacijskog središta unutar Europske unije, zaključit ćemo da taj oprez gledano unatrag baš i nije pretjerano logičan.No, on je uzoran izraz shizofrenije koja se provlači kroz čitavu Fischerovu euro-strategiju: riječ je o sukobu privatnog mislioca i ministra vanjskih poslova, zagovornika Europe dva razreda protiv propovjednika mira kroz integraciju. U svakom slučaju, Fischer kao privatna osoba traži odgovor na središnje pitanje koje ministar vanjskih poslova mjesecima spretno i uporno obilazi: kako uskladiti dva konkurentna cilja politike EU - proširenje i produbljenje europske zajednice?Političari zaduženi za europska pitanja daleko su manje zaokupljeni vizijom produbljene Europe no što to uvodnici
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
16. V. 2000.
Fischer predlaže "gravitacijsko središte" za Europu
"Joschka Fischer naglas je razmišljao u javnosti. To je dio njegova
posla. No, ovaj put Fischer posebnu važnost pridaje konstataciji da
njegova razmišljanja ne treba pripisivati ministru vanjskih
poslova već privatnoj osobi. Razmotrimo li naklonjeno pa i
oduševljeno prihvaćanje njegova prijedloga o stvaranju
gravitacijskog središta unutar Europske unije, zaključit ćemo da
taj oprez gledano unatrag baš i nije pretjerano logičan.
No, on je uzoran izraz shizofrenije koja se provlači kroz čitavu
Fischerovu euro-strategiju: riječ je o sukobu privatnog mislioca i
ministra vanjskih poslova, zagovornika Europe dva razreda protiv
propovjednika mira kroz integraciju. U svakom slučaju, Fischer kao
privatna osoba traži odgovor na središnje pitanje koje ministar
vanjskih poslova mjesecima spretno i uporno obilazi: kako
uskladiti dva konkurentna cilja politike EU - proširenje i
produbljenje europske zajednice?
Političari zaduženi za europska pitanja daleko su manje
zaokupljeni vizijom produbljene Europe no što to uvodnici
sugeriraju. Uglavnom se spotiču već o sasvim praktično pitanje:
kako očuvati sadašnji stupanj integracije nakon prijama dodatnih
12 članica u EU?
Kako će Europa sačinjena od 21 ili 29 članica donositi odluke? Treba
li Vijeće ministara EU zakupiti stadion Heysel kako bi osiguralo
dovoljno prostora za u tom slučaju nužne prevoditeljske kabine?
Treba li parlament i dalje funkcionirati kao putujući cirkus na
relaciji Bruxelles-Luxemburg-Strasbour, vodeći sa sobom sve
prevoditelje, asistente i radne materijale koji bi također lako
ispunili stadion Heysel?
Da i ne spominjemo ostala osjetljiva pitanja čiji se odgovori ni ne
naziru: kako će se 30 povjerenika svrshishodno pozabaviti svojim
poslom i pobrinuti se za djelotvornu raspodjelu subvencija EU? Kako
će Vijeće ministara EU - koje se već okamenilo u ritualni medijski
događaj - ponovno postati djelotvorno radno tijelo s još većim
brojem članova? Kako uvjeriti građane da trebaju biti oduševljeni
tim konceptom Europe?
Čini se da je Fischer kao privatna osoba pronašao zaprepašćujuće
jednostavan odgovor kroz svoje usamljeno razmišljanje: umjesto
blokirajuće isključivosti 'ili-ili', zahtijeva jednostavno
istodobno prihvaćanje obje opcije 'i-i'. I proširenje i
produbljenje, Europa a la carte ovisno o integracijskim potrebama
pojedine članice. Ne 'europska jezgra' koja će se izolirati u
odnosu na članice drugog reda već gravitacijsko središte koje će
biti otvoreno za sve.
Prijedlog privatne osobe tješi sve kojima je vizija ministra
vanjskih poslova polako postajala neugodna. Kosovo, Turska,
Albanija - nakon Fischerova jučerašnjeg interviewa u tjedniku Der
Spiegel znamo da srednjoročno gledano namjerava integracijom
ukrotiti i Sjevernu Koreju i Irak. Tko god smije sudjelovati u toj
igri, neka odustane od sabotaže i učini suvišnim nacionalni
proturaketni sustav koji Washington namjerava uspostaviti. Malo je
vjerojatno da će Fischerovi 'preventivni poticaji' uvjeriti
prijatelje u Washingtonu.
Malo je vjerojatno da će 'gravitacijsko središte' zadržati svoju
privlačnu snagu bude li svaka članica EU mogla sama odlučivati želi
li biti dio europske zajednice. Zato pomnija analiza pokazuje da
zaprepašćujuće logičan model zapravo nije imun na probleme: kako
spriječiti da tvrdu jezgru čine upravo one zemlje koje gledano iz
kulturne, privredne i političke perspektive valja smjestiti na
periferiju EU? U tom su slučaju potrebni novi kriteriji
konvergencije. Bilo ih je teško utvrditi već u slučaju euro-zone a
vjerojatno će biti gotovo nemoguće pronaći objektivne veličine za
stupanj političke integracije.
Dvije praktične naznake iz Fischerove mislilačke izbe mogle bi se
pak pokazati korisnima za raspravu o budućnosti Europe: riječ je o
izravnom izboru predsjednika Povjerenstva i o prijedlogu da drugi
dom europskog parlamenta bude sačinjen od zastupnika nacionalnih
skupština. Takva bi konstrukcija približila Europu njezinim
građanima i institucionalizirala neprekidno traženu podjelu rada
između nacionalne i europske razine. Bruxelles ne treba odlučivati
baš o svakoj DIN-normi za traktor. Možda bi EU ipak trebao početi
graditi drugi stadion Heysel - za prevoditelje drugog doma
europskog parlamenta", napominje na kraju komentara Daniela
Weingaertner.