US-YU-MISIJE-Diplomacija-Diplomacija-Ratovi US 15.5.WT POVLAČENJE S KOSOVA SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES 15. V. 2000.Ne baš u najboljem svjetlu"Kongres se baš nije pokazao o pitanju Kosova, već od trenutka kad su stvari
postale kritične, u jesen 1998. Najniža točka možda se dogodila godinu dana kasnije za vrijeme NATO-ovih bombardiranja, kad je zastupnički dom glasovao da neće poduprijeti bombardiranje i da će udvostručiti njegovo financiranje. Glavna žrtva je bila vjerodostojnost Kongresa. Godinu dana kasnije, Senat se možda sprema oštetiti vlastitu vjerodostojnost, i opet zbog Kosova", piše Tod Lindberg."Ovaj se put radi o dopuni zakona, kojim bi se nametnulo povlačenje 5.900 američkih vojnika koji se nalaze na Kosovu u sklopu NATO-a do 1. srpnja 2001., osim ako Kongres posebno ne ovlasti duži ostanak. (...)Uz sve dužno poštovanje senatorima i njihovim dostranačkim sklonostima, potpora amandmanu Byrd-Warner nije posljedica odavno potrebne kristalizacije senatskog stajališta prema Kosovu. Prije će biti da se amandman pretvorio u prigodu za izražavanje različitih pritužba u vezi s Kosovom, Balkanom, Europom, NATO-om i
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
15. V. 2000.
Ne baš u najboljem svjetlu
"Kongres se baš nije pokazao o pitanju Kosova, već od trenutka kad
su stvari postale kritične, u jesen 1998. Najniža točka možda se
dogodila godinu dana kasnije za vrijeme NATO-ovih bombardiranja,
kad je zastupnički dom glasovao da neće poduprijeti bombardiranje i
da će udvostručiti njegovo financiranje. Glavna žrtva je bila
vjerodostojnost Kongresa. Godinu dana kasnije, Senat se možda
sprema oštetiti vlastitu vjerodostojnost, i opet zbog Kosova",
piše Tod Lindberg.
"Ovaj se put radi o dopuni zakona, kojim bi se nametnulo povlačenje
5.900 američkih vojnika koji se nalaze na Kosovu u sklopu NATO-a do
1. srpnja 2001., osim ako Kongres posebno ne ovlasti duži ostanak.
(...)
Uz sve dužno poštovanje senatorima i njihovim dostranačkim
sklonostima, potpora amandmanu Byrd-Warner nije posljedica odavno
potrebne kristalizacije senatskog stajališta prema Kosovu. Prije
će biti da se amandman pretvorio u prigodu za izražavanje
različitih pritužba u vezi s Kosovom, Balkanom, Europom, NATO-om i
američkim uključenjem. Neke od tih pritužba savršeno su opravdane.
No uporabom grubog instrumenta, amandmana Byrd-Warner, Senat
riskira ishod koji ne bi učinio mnogo za rješavanje pravih
problema, a istovremeno bi izazvao ozbiljne štete.
Postoje dva ozbiljna problema. Prvo, vlada nije dobro objasnila, ni
Senatu ni američkom narodu, koji su zapravo dugoročni ciljevi naše
politike na Kosovu i Balkanu. Drugo, Kosovo je potaknulo pitanja o
podjeli tereta sa saveznicama. (...)
Kao prvo, Kosovo je sad u središtu američko-europskih odnosa, i
tako će biti još neko vrijeme. NATO se suočio sa surovošću na svojim
vratima. Iako je sudbina bivše Jugoslavije važnija za europske nego
američke interese, Sjedinjene su Države uložile 10 godina vlastite
političke povijesti u područje, a imaju još dužu povijest
uključenja u Europi. Između ostalog, to znači da potrebe naših
saveznica shvaćamo ozbiljno. Nitko se ne može pretvarati da nije
shvatio da će uključenje na Balkanu biti dugotrajno. I iako
zasigurno možemo birati na koji ćemo se način postaviti u području -
što bi vlada zaista trebala bolje objasniti - ne možemo zapravo
odlučiti da se nećemo baviti područjem.
Što se tiče podjele tereta, američka prevlast u vojnim operacijama
na Kosovu još je jednom pokazala da europske vlade moraju vojno više
učiniti. No ne možemo pretvoriti tu želju u stvarnost dokončanjem
našeg vlastitog uključenja. Mirotvorstvo se konačno oslanja na
moć, ništa više ni ništa manje. Nije riječ o tome da europski
vojnici ne mogu doći na mjesto američkih na Kosovu. Riječ je o tome
da europska sila ne može zauzeti mjesto američke, u cjelokupnoj
političko-vojnoj jednadžbi tog područja. Američko povlačenje neće
osposobiti Europu; ono će stvoriti zrakoprazni prostor. Na Balkanu
ima mnogo zaista odvratnih tipova koji bi pozdravili iznenadno
pojavljivanje zrakopraznog prostora 1. srpnja 2001. Slobodan
Milošević prvi je među takvima. Oni bi čak bili savršeno zadovoljni
time da dotad u tišini hrane svoje ambicije.
Amandman Byrd-Warner ne samo da iznosi na raspravu dva stvarna
problema, iako to čini na neprikladan način; on također služi kao
izlika za neke zaista sumnjive vanjskopolitičke tvrdnje. Sam Byrd,
primjerice, izgleda naginje izrazito ekscentričnom stajalištu da
predsjednici ne mogu poslati vojnike u inozemstvo bez jasnog
ovlaštenja Kongresa.
Takav nazor pretpostavlja prevlast Kongresa nad izvršnom granom,
kakav nije viđen još od vlade Rutherforda B. Hayesa.
Byrd-Warner također nekima služi kao lažna zastava koja vijori nad
izolacionističkim raspoloženjem - prigoda da se da oduška
nezadovoljstvu čitavim nizom preuzetih američkih obveza. Za neke
određivanje nadnevka povlačenja američkih vojnika s Kosova nema
nikakve veze s Kosovom; to je samo prikladna primjena općeg načela
prekida uključenja. (...)
Rok povlačenja nije politika. To je protupolitika. Ona kaže da od
određenog nadnevka, nas nije briga što se događa. Ako takvo
raspoloženje ikad bude dovoljno moćno da obori predsjednički veto,
imat ćemo goleme nevolje na vratu."