DE-E-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi-Diplomacija NJ 15.V.-DIE WELT-FISCHER NJEMAČKADIE WELT15. V. 2000.Fischer i nacija"Kamen se kotrlja, napokon. Ako javni govor još može poslužiti da se prekine javni prijepor, onda je sada počeo
prijepor za Europu: kakva i što treba biti - ne poslije iduće etape, nego poslije posljednje. I što će današnjim nacionalnim državama još preostati kad Europska unija bude dovršena.Prva zasluga ministra vanjskih poslova jest što se odvažio na nešto posve novo u njemačkoj europskoj politici - iako se nepotrebno i koketno gradio da govori samo kao 'privatna osoba'. Druga je zasluga iskrenost: ministar vanjskih poslova Fischer uistinu je imenom nazvao sve zamislive mogućnosti. Oni koji ih žele čuti, ne moraju biti tako iznenađeni kao korakom u monetarnu uniju. CDU/CSU-u bit će doduše teško frontalno napasti, a da ne žrtvuju pravo naslijeđe Helmuta Kohla.Ipak je prijepor nuždan, jer je riječ o našoj zemlji, o načelu reda našega kontinenta: o nacionalnoj državi. Europska bi unija trebala biti za nju, a ne da je raspusti. Tako to kaže Fischer, ali to je retorički trik. Ministar je zapravo nacionalnu državu rastavio
NJEMAČKA
DIE WELT
15. V. 2000.
Fischer i nacija
"Kamen se kotrlja, napokon. Ako javni govor još može poslužiti da se
prekine javni prijepor, onda je sada počeo prijepor za Europu:
kakva i što treba biti - ne poslije iduće etape, nego poslije
posljednje. I što će današnjim nacionalnim državama još preostati
kad Europska unija bude dovršena.
Prva zasluga ministra vanjskih poslova jest što se odvažio na nešto
posve novo u njemačkoj europskoj politici - iako se nepotrebno i
koketno gradio da govori samo kao 'privatna osoba'. Druga je
zasluga iskrenost: ministar vanjskih poslova Fischer uistinu je
imenom nazvao sve zamislive mogućnosti. Oni koji ih žele čuti, ne
moraju biti tako iznenađeni kao korakom u monetarnu uniju. CDU/CSU-
u bit će doduše teško frontalno napasti, a da ne žrtvuju pravo
naslijeđe Helmuta Kohla.
Ipak je prijepor nuždan, jer je riječ o našoj zemlji, o načelu reda
našega kontinenta: o nacionalnoj državi. Europska bi unija trebala
biti za nju, a ne da je raspusti. Tako to kaže Fischer, ali to je
retorički trik. Ministar je zapravo nacionalnu državu rastavio
uzduž svojih funkcija - i u nečemu od toga, Europa mora raspustiti
nacionalnu državu. Ne sa zadaćom da psihološki kao i politički
stvori zavičaj ili domovinu. To Europa ne može ni za sto godina.
Također ni sa zadaćom da u bližoj okolici ljudima obilježi
svakodnevicu njemački, talijanski ili portugalski. No Europa i te
kako treba nadomjestiti nacionalnu državu kao oblik vlasti koja u
svijetu može neovisno slijediti svoje legitimne interese.
Europske države su sve više upućene jedna na drugu u gospodarstvu,
valuti, u obrani, u borbi protiv organiziranoga kriminala, u
useljavanju ili bijegu od siromaštva. Čak ni jaka Njemačka ne bi
sama više mogla prkositi tim temama - no upravo je to jedino
smisleno mjerilo suverenosti: moći sam riješiti probleme,
povećavati blagostanje u zemlji i suočavati se s opasnošću. Tamo
gdje to više ne uspijeva, nacionalna vlast postaje maskarada i
životna laž. Povezati se stoga s partnerima ipak znači diobu, ali i
spas.
Onima koji to žele, predstoji dakako još najteži dio: dioba
konkretnih zadaća i ovlasti između 'Europe' i nacionalne države (a
Njemačkoj uz to i s pokrajinama). Oko toga se može dugo natezati, i
to s pravom. No jedno je već danas sigurno: ono što će se za 'Europu'
na kraju zbrajati, zahtijeva pravu vladu, punovrijedan parlament
za nadzor, vrhovni sud kao zadnju instanciju - i ustav, kako bi se
svima trajno dodijelilo mjesto. Treba li to sve skupa nazvati
'Sjedinjenim Državama Europe', 'federacijom' ili 'savezom
država', trebaju istražiti politički stratezi za odnose s
javnošću. To su nazivi. No smisao je neporeciv, ako kontinent
Europa promjene u svijetu ne želi samo podnositi, nego i oblikovati
po vlastitim zamislima.
Fischeru je stalo do nacionalne države drugim sredstvima, onima
XXI. stoljeća. No s 15 ili čak dvadesetak članova EU-a, taj se korak
ne može poduzeti. Ni Europska ekonomska zajednica prije više od 40
godina ne bi nikada izišla na kraj s 15 umjesto šest država. Oni koji
žele i mogu, moraju se naći, tada kao i danas. A ako su to tek
malobrojni i ako bi za silu morali utemeljiti čak i 'drugu' uniju
pored stare, nije lijepo, ali ne treba nas smetati. Ako novi savez
bude uspješan, oklijevala će već prići.
No u jednom se ministar vanjskih poslova vara. Konačan oblik EU-a
vidi tek 'daleko iza idućeg desetljeća'. Ali Europa će putovati
daleko brže: cilj se počinje razbistravati, ali ritam određuju
gladne i okretne države istočne i srednje Europe. Njihov skori
pristup napokon prisiljava već uvježbane Europljane EU-a na
sljedeći korak, njihov zadnji i najveći" - piše Nikolaus Blome.