US-E-INTEGRACIJE-Vlada-Organizacije/savezi US 15. V. IHT UNIJA-TRANSPARENTNOST SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE15. V. 2000.Europska unija oprezno pristupa zahtjevima za povećanjem 'transparentnosti'"Je li Europska
unija jedna od najtajanstvenijih svjetskih organizacija, ili se samo tako čini? Odluke koje utječu na živote milijuna građana donose moćna i zagonetna povjerenstva sklona zamesti sve tragove svoga rada, a zatim ih ministri rutinski odobravaju", piše Barry James."To je pretjeran, no ne i posve neutemeljen doživljaj bruxelleske birokracije, a prevladava u euroskeptičnim zemljama, poput Britanije ili Danske.Drugi će tvrditi da su europske ustanove zapravo prihvatljivo otvorene, po svjetskim mjerilima, a ono što ih čini toliko zbunjujućim i nedokučivim za neupućene jest njihova složenost, prije nego nekakva zlokobna namjera da se odlučivanje zaodjene u tajnovitost. Bilo kako bilo, Europska unija ima problem s osvajanjem srca i mozgova svojih građana. A to objašnjava zašto Romano Prodi, otkad je preuzeo položaj predsjednika Europskog povjerenstva, inzistira
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
15. V. 2000.
Europska unija oprezno pristupa zahtjevima za povećanjem
'transparentnosti'
"Je li Europska unija jedna od najtajanstvenijih svjetskih
organizacija, ili se samo tako čini? Odluke koje utječu na živote
milijuna građana donose moćna i zagonetna povjerenstva sklona
zamesti sve tragove svoga rada, a zatim ih ministri rutinski
odobravaju", piše Barry James.
"To je pretjeran, no ne i posve neutemeljen doživljaj bruxelleske
birokracije, a prevladava u euroskeptičnim zemljama, poput
Britanije ili Danske.
Drugi će tvrditi da su europske ustanove zapravo prihvatljivo
otvorene, po svjetskim mjerilima, a ono što ih čini toliko
zbunjujućim i nedokučivim za neupućene jest njihova složenost,
prije nego nekakva zlokobna namjera da se odlučivanje zaodjene u
tajnovitost.
Bilo kako bilo, Europska unija ima problem s osvajanjem srca i
mozgova svojih građana. A to objašnjava zašto Romano Prodi, otkad
je preuzeo položaj predsjednika Europskog povjerenstva, inzistira
na potrebi za većom 'transparentnošću'.
Prodi je želio povesti stavljanjem popisa svoje ulazne i izlazne
korespondencije na internet.
(http://europa.eu.int/comm/commissioners/prodi/mail_en.htm).
No nijedan drugi povjerenik nije se poveo za njegovim primjerom, a
neki dužnosnici kažu da Prodijeva gesta zaobilazi stvarni problem
da se građanima dopusti da vide kako i zašto se odluke donose.
(...)
Pravilnik o ponašanju iz 1993., koje su prihvatili povjerenstvo i
Europsko vijeće, kaže da svatko može zatražiti uvid u bilo koji
dokument i da dužnosnici mogu dopustiti ili uskratiti pristup na
individualnoj osnovi. Ramon Jimenez Fraile, glasnogovornik
politike otvorenosti pri Vijeću, rekao je da se pravilnik tumačio
velikodušno. Prošle je godine, rekao je on, Vijeće primilo više od
6.700 zahtjeva za uvidom u dokumente, a dopustilo je pristup u 85,6%
slučajeva. Zahtjeve su uglavnom podnosili odvjetnici i
znanstvenici.
Svejedno, tumačenje pravilnika je samovoljno. Dogovor iz
Amsterdama kaže da građani trebaju imati ustavno pravo na uvid u
dokumente povjerenstva, Vijeća i Europskog parlamenta. Način na
koji Prodi želi odgovoriti na taj zahtjev potaknuo je raširene
kritike, pa i od članova parlamenta i službenog parlamentarnog
zaštitnika prava građana od samovolje državnih organa vlasti.
Iako bi odobrio pristup koji dogovor zahtijeva, ovogodišnji
prijedlog Povjerenstva iznosi čitave kategorije dokumenata za koje
građani više ne bi imali pravo pitati.
Isključene bi bile povjerljive informacije poput osobnih dosjea,
sudbenih postupaka ili poslovnih i industrijskih tajna. No
prijedlog bi također isključio sve što bi moglo potkopati
'promišljanje i djelotvoran rad ustanova', uključujući 'tekstove
za unutarnju uporabu poput dokumenata s rasprava, mišljenja odjela
i neslužbenih poruka.'
S obzirom na to da neke ustanove Europske unije prati reputacija
korupcije, nepotizma i neotvorenosti, to je upravo ono područje
koje bi građani mogli željeti istražiti. No dužnosnici
povjerenstva kažu da trebaju 'prostora za razmišljanje' i da prvi
nacrti njihovih prijedloga ne bi trebali biti predmet javnog
pregleda.
Mary Preston, osoba zadužena za pitanje pristupa dokumentima u
Glavnom tajništvu Povjerenstva, kaže da je razumno isključiti
unutarnja, posebno pravna, savjetovanja. 'Vi ne biste željeli da se
savjeti vašeg odvjetnika objave, zar ne?', rekla je ona.
Tony Bunyan, voditelj civilne libertarijanske organizacije
Statewatch, procjenjuje da bi prema prijedlogu povjerenstva, do
70% dokumenata moglo biti povjerljivo. (...) Parlamentarni
zaštitnik prava građana od samovolje organa vlasti Jacob Soderman
dolazi iz Finske, zemlje koju karakterizira duga nordijska
tradicija raspoloživosti dokumenata za građane, i on želi da taj
model preuzme i Europska unija. No druge zemlje s centralističkom
tradicijom, poput Francuske ili Španjolske, manje su oduševljene
otvaranjem. (...)
'Važno je sjetiti se da je otvoren pristup dokumentima dobra
preventivna mjera protiv prijevare i korupcije', rekao je
Soderman. On obeshrabruje selektivno širenje informacija iz
dokumenata, koje favorizira ovo ili ono gledište. Nadalje, rekao je
on, budući da su većina europskih dužnosnika pošteni i naporno
rade, 'zašto to držati u tajnosti?'
Odlučiti do koje mjere treba dopustiti pristup jedna je stvar.
Fizički to omogućiti nešto je drugo. Europska unija već objavljuje
sve službene tekstove i dobar dio popratne dokumentacije zajedno s
golemim količinama objašnjenja na različitim stranicama na
internetu. Potraga za dokumentom može biti poput traženja igle u
plastu sijena. U najmanju ruku, istraživač obično treba znati koji
je odjel proizveo dokument, zbog čega bi središnji katalog, čije
osnivanje Soderman želi, bio veoma koristan."