IT-E-integracije-prava IT-7.V.REPUBBLICA-EUROPOVELJA O PRAVIMA ITALIJALA REPUBBLICA7. V. 2000.Europska povelja o pravima"U Europi se odvija rasprava koja gotovo i nema odjeka u Italiji, vjerojatno zato što ne izaziva velike strasti
koje prate sve unutarnje nemire parlamentarnih miniskupina. (...)Govorim o nacrtu Povelje temeljnih prava Europske unije kojom se već mjesecima bavi jedno tijelo, gdje zajedno rade predstavnici Europskoga parlamenta, vlada i bruxelleskog Povjerenstva.Pothvat je ambiciozan, ima snažne političke implikacije i duboko simboličko značenje. Trebao bi označiti, pred očima sviju, i formalni prijelaz jedne Europe koja je do sada bila zamišljena poglavito kao gospodarski prostor na Europu kao prostor prava, dajući puni smisao i veliku dodatnu vrijednost europskom državljanstvu koje ima još nejasne obrise. (...(Ona postaje jedinstvena prigoda kako bi se pokazalo da gradnja Europe nije prekinuta nego, štoviše, odlučno kreće jednim putem koji više nego drugi može pridonijeti stvaranju zajedničkog identiteta, stavljajući u ruke građana snažne instrumente i tako učvršćujući povjerenje u Europu u jednoj fazi u kojoj izgleda da ova
ITALIJA
LA REPUBBLICA
7. V. 2000.
Europska povelja o pravima
"U Europi se odvija rasprava koja gotovo i nema odjeka u Italiji,
vjerojatno zato što ne izaziva velike strasti koje prate sve
unutarnje nemire parlamentarnih miniskupina. (...)
Govorim o nacrtu Povelje temeljnih prava Europske unije kojom se
već mjesecima bavi jedno tijelo, gdje zajedno rade predstavnici
Europskoga parlamenta, vlada i bruxelleskog Povjerenstva.
Pothvat je ambiciozan, ima snažne političke implikacije i duboko
simboličko značenje. Trebao bi označiti, pred očima sviju, i
formalni prijelaz jedne Europe koja je do sada bila zamišljena
poglavito kao gospodarski prostor na Europu kao prostor prava,
dajući puni smisao i veliku dodatnu vrijednost europskom
državljanstvu koje ima još nejasne obrise. (...(
Ona postaje jedinstvena prigoda kako bi se pokazalo da gradnja
Europe nije prekinuta nego, štoviše, odlučno kreće jednim putem
koji više nego drugi može pridonijeti stvaranju zajedničkog
identiteta, stavljajući u ruke građana snažne instrumente i tako
učvršćujući povjerenje u Europu u jednoj fazi u kojoj izgleda da ova
opasno slabi.(...)
Kako bi se došlo do tog rezultata potrebno je pobijediti tri
konzervativizma: nacionalni, sudski, socijalni. Nacionalni
suverenitet biva izazvan u trenutku u kojemu se formalizira ovlast
građana različitih država da ostvaruju prava napisana u jednom
nadnacionalnom tekstu, te da se obraćaju europskim sudovima protiv
njihovih kršenja. (...)
Tako bi se došlo do jednog teksta koji bi bio bogatiji od bilo kojeg
drugog, rezultat jedinstvenog rada, snažnog simbola Europe koja
traži svoj temelj u vrijednostima proizišlim iz obnovljenog
promišljanja značenja temeljnih prava. Toj potrebi za eksplicitnom
potvrdom zajedničkih vrijednosti očito nisu tuđa ni nedavna
austrijska zbivanja. Ako priznanje i poštivanje prava postanu sam
temelj legitimiteta Europske unije, očito je da radi nijekanja samo
jednog od tih prava neka zemlja gubi pravo da u potpunosti bude
dijelom Unije. Da je to smisao i doseg dan Povelji, pokazuje i
činjenica da u njezinoj pripremi sudjeluju, kao promatrači,
predstavnici zemalja kandidata za ulazak u Uniju, koji ovisi i o
pristajanju na novu Povelju.
Neće biti dovoljno, dakle, poštovati gospodarske i monetarne
parametre da bi se ušlo i ostalo u Uniji. Bit će potrebno
zadovoljiti i uvjete na području prava. Na taj se način ne dodaje
samo još parametara onima već postojećim. Nalazimo se pred
promjenom uvjeta za ulazak u Uniju. Novost je radikalna.
Upravo iz tih razloga otpori su veliki. Politički će biti teško
kazati ne Povelji o pravima, tome da ona postane kriterij za
usporedbu i ocjenu ponašanja različitih zemalja Unije. I tu
nacionalni konzervativizam stupa u savez s pravosudnim
konzervativizmom, koji sugerira cijeli niz prigovora. Ne postoji
li možda rizik da se Povelja iskoristi kako bi se na neprikladne
načine proširilo nadležnosti Unije? Ne dira li se u predmete
rezervirane za države? Je li moguće zamisliti Povelju o pravima,
koja ima nedvojbenu ustavnu vrijednost, bez neke države ili naroda
na koje se odnosi?
Javlja se želja da se odgovori: ne ostaje li i euro, valuta bez
države, neshvatljiva anomalija ako se nastavlja razmišljati u
kategorijama koje upravo rad na Europi mijenja? (...)
Savez između nacionalnog i pravosudnog konzervativizma nudi
idealan teren za socijalni konzervativizam. Članci oko kojih se
nakuplja najviše otpora, zapravo su oni koji se odnose na ekonomska
i socijalna prava. (...) Svi predstavnici desetaka organizacija
europskog civilnog društva, koji su bili saslušani u Bruxellesu
prošloga tjedna, upravo su na taj skup problema stavili naglasak, ,
opravdano smatrajući neupitnim puno priznanje tradicionalnih
civilnih i političkih prava. Neki sadržaj koji bi zanemario taj
zahtjev, duboko ukorijenjen u europskom javnom mišljenju,
pretvorio bi se u strašan bumerang, i narušio bi povjerenje u
Europu. (...)
O svemu tome, vjerujem, trebalo bi raspravljati u Italiji krećući
od jednog jednostavnog razmišljanja. Obećanje o pravima je dano. Ne
poštovati ga bilo bi jednako javnom objavljivanju neuspjeha. Može
li se Europa izložiti tom riziku? Ili treba iskoristi prigodu
Povelje, ne da bi nametnula svoj model, nego da cjelokupnost prava
smjesti u dimenziju u skladu s vremenima i očekivanjima", piše
Stefano Rodota.