ZAGREB, 3. svibnja (Hina) - Erich Fromm jedan je od najčitanijih, ali i najzaboravljanijih mislilaca XX. st. Njegova djela prevedena su na desetke jezika i objavljena u višemilijunskim nakladama. Frommu u spomen i povodom dviju
obljetnica - 100 godina od njegova rođenja i dva desetljeća od smrti, danas je u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici (NSK) u Zagrebu otvorena izložba djela Ericha Fromma. Na socijalno-filozofsku dimenziju njegova djela podsjetio je dr. Gvozden Flego, dok je dr. Muradif Kulenović govorio o Frommovu mjestu u povijesti psihoanalize.
ZAGREB, 3. svibnja (Hina) - Erich Fromm jedan je od najčitanijih,
ali i najzaboravljanijih mislilaca XX. st. Njegova djela prevedena
su na desetke jezika i objavljena u višemilijunskim nakladama.
Frommu u spomen i povodom dviju obljetnica - 100 godina od njegova
rođenja i dva desetljeća od smrti, danas je u Nacionalnoj i
sveučilišnoj knjižnici (NSK) u Zagrebu otvorena izložba djela
Ericha Fromma. Na socijalno-filozofsku dimenziju njegova djela
podsjetio je dr. Gvozden Flego, dok je dr. Muradif Kulenović
govorio o Frommovu mjestu u povijesti psihoanalize.#L#
U predvorju NSK-a izložena su odabrana Frommova djela tiskana za
njegova života, kao i posthumno objavljene knjige. Uz Frommova
sabrana djela u 12 knjiga objavljena na hrvatskomu jeziku, iz
riznice NSK tu su i knjige odjeka Frommova djela u svijetu i
Hrvatskoj. Posebnost izložbe čine pak knjige koje je Erich Fromm s
posvetom darovao svojemu prijatelju istaknutomu hrvatskom
filozofu Gaji Petroviću, a koje je za ovu izložbu NSK posudila
supruga pokojnoga filozofa. Naglašena je i uloga koju je prvi
prevoditelj Frommovih knjiga na hrvatski jezik Hrvoje Lisinski
imao za percepciju djela toga mislioca u Hrvatskoj.
Koja su to glavna teorijska mjesta zbog kojih je i danas aktualno
Frommovo shvaćanje čovjeka i koliko je relevantna njegova teorija o
biofilnosti ljudskoga bića nasuprot nekrofilnosti. Dio odgovora na
ta pitanja punudio je danas dr. Gvozden Flego, jedan od 12 urednika
Sabranih djela Ericha Fromma.
U posljednja dva desetljeća, rekao je Flego, Fromma su mnogi
zaboravili, ali ne i papa Ivan Pavao II. koji je ovoga 1. svibnja
parafrazirao temeljnu Frommovu misao - nije važno što si i koliko
imaš već kakav si čovjek.
A za Fromma, čovjek je istodobno sačinjen od umne i afektivne
komponente što su, po njemu, dva različita aspekta istoga,
podsjetio je Flego.
Ali čovjek funkcionira i u društvu u intersubjektivnim spoznajama,
a taj je društveni karakter čovjeka po Frommu rezultat psihičkih
orijentacija kojima društvo kanalizira psihičke karaktere svojih
članova. Tako je za Fromma destruktivnost uvjetovana konkurencijom
i borbom za opstanak i karakterizira visoko razvijne industrijske
civilizacije. Nekrofilija je pak, dometnuo je Flego, korak dalje,
što Fromm tumači specifičnim odnosom prema neživome što je najbliže
terminima iz klasične psihijatrije - obožavanju robe i novca.
Izlaz iz takvog antihumanističkoga načina ljudskoga življenja,
Fromm vidi u kritičkomu mišljenu za koje pragmatički smatra da
čovječanstvu treba otvoriti nove mogućnosti. Jer, podsjeća Flego,
kritika je za Fromma korektiv postojećega i dinamična komponenta
ljudskoga uma. U holističkom pak smislu kritička misao je za Fromma
i prvi korak u mijenjanju okolnosti ljudskoga bivstvovanja.
Govoreći o pokušaju Frommova revidiranja psihoanalize, dr. Muradif
Kulenović ističe da je Erich Fromm omekšao autoritarne i
intelektualne stavove na tom području, ali da se nikada nije bavio
psihoanalitičkom tehnikom.
U hrvatskoj sredini Fromm nije bio prihvaćen kao čovjek za
konkretne psihoterapijske akcije, već kao onaj koji psihoterapeutu
pomaže u razumijevanju psihičkoga stanja pacijenata.
O Frommovoj vjeri u ljudske mogućnsti govori i njegovo uvjerenje
"da spoznaja istine nije u prvome redu stvar inteligencije nego
stvar karaktera". Pri tomu Fromm, ističe da je za spoznaju istine
najvažniji element hrabrost da se kaže ne, da se ne poslušaju
zapovijedi sile i javnoga mnijenja, da se prestane spavati i
postane ljudskim, da se probudi i izgubi osjećaj bespomoćnosti i
jalovosti".
(Hina) ip mć