CAMP ZEIST, 2. svibnja (Hina/Reuters/AP) - Libijcima Abdelu Basetu al-Megrahiju i Al-Aminu Halifi Fahim u srijedu će u bivšoj zrakoplovnoj vojnoj bazi Camp Zeist u Nizozemskoj početi suđenje za teroristički napad na zrakoplov Pan Ama
u kojem je 1988. godine kraj škotskog grada Lockerbia poginulo 270 ljudi .
CAMP ZEIST, 2. svibnja (Hina/Reuters/AP) - Libijcima Abdelu Basetu
al-Megrahiju i Al-Aminu Halifi Fahim u srijedu će u bivšoj
zrakoplovnoj vojnoj bazi Camp Zeist u Nizozemskoj početi suđenje za
teroristički napad na zrakoplov Pan Ama u kojem je 1988. godine kraj
škotskog grada Lockerbia poginulo 270 ljudi . #L#
Škotski će tužitelji, koji imaju jurisdikciju u ovom slučaju jer se
zrakoplov srušio na njihovom teritoriju, u srijedu u Nizozemskoj
optužiti dvojicu Libijaca za ubojstvo, planiranje zavjere s
namjerom da se izvrši ubojstvo i za kršenje Međunarodnog zakona o
sigurnosti zračnog prometa iz 1982. godine. Suđenje se odvija u
Nizozemskoj jer je Libija suđenjem u neutralnoj zemlji uvjetovala
izručenje dvojice svojih državljana.
Megrahi i Fahina su osumnjičeni da su kao djelatnici libijske
obavještajne službe iskovali zavjeru s namjerom da unište civilni
zrakoplov. Njih su dvojica, prema navodima optužbe, s lažnim
identitetima i putovnicama još 1985. godine pokrenuli posao kojim
im je kao paravan poslužio da u Švicarskoj nabave 20 elektronskih
detonatora. Zatim su zauzeli upravne položaje u predstavništvu
Libijske arapske zrakoplovne tvrtke na Malti, što im je omogućilo
da nezakonito i neovlašteno barataju formularima za prijevoz
prtljage. Sljedeći je potez bila ugradnja Semtex bombe u radio
kazetofon pažljivo sakriven u putnu torbu kojoj je konačno
odredište trebalo biti New York. Za dostavu prtljage do zrakoplova
Pan Ama koji je letio na liniji London-New York iskorištene su
transportne usluge tvrtke Air Malta. Bomba u kazetofonu bila je
programirana da eksplodira nedugo nakon polijetanja zrakoplova Pan
Ama s londonske zračne luke, što se i dogodilo. Zrakoplov se nakon
eksplozije srušio kraj škotskog Lockerbia, a u nesreći pogiba 270
osoba. Tužiteljstvo tvrdi da posjeduje dovoljno dokaza za
utvrđivanje njihove krivnje.
Dvojica osumnjičenih Libijaca negiraju upletenost u rušenje
američkog zrakoplova, negiraju da su ikada bili djelatnici
libijske obvještajne službe, a svoj rad u predstavništvu libijske
zračne kompanije (LAA) na Malti nazivaju isključivo
profesionalnim. Megrahi (48) je tamo radio kao šef operativnih
poslova LAA, a Fahima (44) kao šef sigurnosti.
KRATKA KRONOLOGIJA SLUČAJA:
30. prosinca 1988. - Zrakoplov američke tvrtke Pan Am eksplodirao
iznad Lockerbiea. Svih 259 osoba u zrakoplovu i još 11 na tlu
poginulo je.
14. studenoga 1991. - Sjedinjene Države i Britanija optužuju
Megrahija i Fahimu za podmetanje bombe u zrakoplov. Libija
opovrgava bilo kakvu upletenost.
23. ožujka 1992. - Počinje višegodišnje pregovaranje i natezanje
brojnih međunarodnih čimbenika oko izručenja i suđenja.
15. travnja 1992. - UN nameće sankcije Libiji, a ova i dalje odbija
izručenje svojih državljanja.
11. studenoga 1993. - UN proširuje sankcije protiv Libije.
22. siječnja 1994. - Libijski čelnik Muamer Gadafi predlaže suđenje
u neutralnoj zemlji.
21. travnja 1998. - Odvjetnik osumnjičenih obznanjuje da oni
pristaju na suđenje u Nizozemskoj prema škotskim zakonima.
21. srpnja 1998. - SAD i Britanija pristaju na takav prijedlog, a
nešto kasnije ga podupire i UN.
19. ožujka 1999. - Libija i službeno pristaje izručiti
osumnjičenike.
5. travnja 1999. - Megrahi i Fahima izručeni Nizozemskoj.
6. travnja 1999. - Prvi se put pojavljuju pred sudom koji ih
optužuje za podmetanje bombe u zrakoplov.
20. travnja 1999. - Europska unija suspendira sankcije Libiji.
2. veljače 2000. - Libijci se očituju prema optužnici i izjavljuju
da nisu krivi.
3. svibnja 2000. - Početak suđenja.
I dok su dvojica njegovih sunarodnjaka suočeni s početkom suđenja,
libijski čelnik Gadafi bere prve plodove njihova izručenja. Libija
se danas u međunarodnim očima smatra najprosperitetnijom zemljom u
svjetskoj naftnoj industriji. "Politički su događaji utjecali da
se Libija sa skromnog 20. mjesta u proizvodnji nafte popne do broja
jedan u smislu mogućnosti za nova istraživanja, razvoj industrije i
proizvodnju nafte", smatraju analitičari. Europski poduzetnici
sve snažnije kucaju na Gadafijeva vrata, a njihove se američke
kolege trude izboriti za ukidanje nacionalnih sankcija kako ne bi
zaostali. "Libija je ukupno najjeftinija, a ne računajući
Perzijski zaljev i najprivlačnija zemlja proizvođač nafte.
Libijski su potencijali mnogo veći nego što to danas izgleda",
dodaju analitičari. Europa prednjači i u političkoj rehabilitaciji
Libije. EU je suspendirala sankcije prije godinu dana, neki su
strani državnici već posjetili Tripoli, a Gadafi se na nedavnom
euro-afričkom summitu u Kairu sastao s predsjednikom Europske
komisije Romanom Prodijem, francuskim predsjednikom Jacquesom
Chiracom, njemačkim kancelarom Gerhardom Schroederom i tadašnjim
talijanskim premijerom Massimom D'Alemom. U Sjedinjenim je
Državama međutim entuzijazam prema Libiji još uvijek na niskoj
razini.
(Hina) dj nab