FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SUTRA POČINJE SUĐENJE U SLUČAJU LOCKERBIE

CAMP ZEIST, 2. svibnja (Hina/Reuters/AP) - Libijcima Abdelu Basetu al-Megrahiju i Al-Aminu Halifi Fahim u srijedu će u bivšoj zrakoplovnoj vojnoj bazi Camp Zeist u Nizozemskoj početi suđenje za teroristički napad na zrakoplov Pan Ama u kojem je 1988. godine kraj škotskog grada Lockerbia poginulo 270 ljudi .
CAMP ZEIST, 2. svibnja (Hina/Reuters/AP) - Libijcima Abdelu Basetu al-Megrahiju i Al-Aminu Halifi Fahim u srijedu će u bivšoj zrakoplovnoj vojnoj bazi Camp Zeist u Nizozemskoj početi suđenje za teroristički napad na zrakoplov Pan Ama u kojem je 1988. godine kraj škotskog grada Lockerbia poginulo 270 ljudi . #L# Škotski će tužitelji, koji imaju jurisdikciju u ovom slučaju jer se zrakoplov srušio na njihovom teritoriju, u srijedu u Nizozemskoj optužiti dvojicu Libijaca za ubojstvo, planiranje zavjere s namjerom da se izvrši ubojstvo i za kršenje Međunarodnog zakona o sigurnosti zračnog prometa iz 1982. godine. Suđenje se odvija u Nizozemskoj jer je Libija suđenjem u neutralnoj zemlji uvjetovala izručenje dvojice svojih državljana. Megrahi i Fahina su osumnjičeni da su kao djelatnici libijske obavještajne službe iskovali zavjeru s namjerom da unište civilni zrakoplov. Njih su dvojica, prema navodima optužbe, s lažnim identitetima i putovnicama još 1985. godine pokrenuli posao kojim im je kao paravan poslužio da u Švicarskoj nabave 20 elektronskih detonatora. Zatim su zauzeli upravne položaje u predstavništvu Libijske arapske zrakoplovne tvrtke na Malti, što im je omogućilo da nezakonito i neovlašteno barataju formularima za prijevoz prtljage. Sljedeći je potez bila ugradnja Semtex bombe u radio kazetofon pažljivo sakriven u putnu torbu kojoj je konačno odredište trebalo biti New York. Za dostavu prtljage do zrakoplova Pan Ama koji je letio na liniji London-New York iskorištene su transportne usluge tvrtke Air Malta. Bomba u kazetofonu bila je programirana da eksplodira nedugo nakon polijetanja zrakoplova Pan Ama s londonske zračne luke, što se i dogodilo. Zrakoplov se nakon eksplozije srušio kraj škotskog Lockerbia, a u nesreći pogiba 270 osoba. Tužiteljstvo tvrdi da posjeduje dovoljno dokaza za utvrđivanje njihove krivnje. Dvojica osumnjičenih Libijaca negiraju upletenost u rušenje američkog zrakoplova, negiraju da su ikada bili djelatnici libijske obvještajne službe, a svoj rad u predstavništvu libijske zračne kompanije (LAA) na Malti nazivaju isključivo profesionalnim. Megrahi (48) je tamo radio kao šef operativnih poslova LAA, a Fahima (44) kao šef sigurnosti. KRATKA KRONOLOGIJA SLUČAJA: 30. prosinca 1988. - Zrakoplov američke tvrtke Pan Am eksplodirao iznad Lockerbiea. Svih 259 osoba u zrakoplovu i još 11 na tlu poginulo je. 14. studenoga 1991. - Sjedinjene Države i Britanija optužuju Megrahija i Fahimu za podmetanje bombe u zrakoplov. Libija opovrgava bilo kakvu upletenost. 23. ožujka 1992. - Počinje višegodišnje pregovaranje i natezanje brojnih međunarodnih čimbenika oko izručenja i suđenja. 15. travnja 1992. - UN nameće sankcije Libiji, a ova i dalje odbija izručenje svojih državljanja. 11. studenoga 1993. - UN proširuje sankcije protiv Libije. 22. siječnja 1994. - Libijski čelnik Muamer Gadafi predlaže suđenje u neutralnoj zemlji. 21. travnja 1998. - Odvjetnik osumnjičenih obznanjuje da oni pristaju na suđenje u Nizozemskoj prema škotskim zakonima. 21. srpnja 1998. - SAD i Britanija pristaju na takav prijedlog, a nešto kasnije ga podupire i UN. 19. ožujka 1999. - Libija i službeno pristaje izručiti osumnjičenike. 5. travnja 1999. - Megrahi i Fahima izručeni Nizozemskoj. 6. travnja 1999. - Prvi se put pojavljuju pred sudom koji ih optužuje za podmetanje bombe u zrakoplov. 20. travnja 1999. - Europska unija suspendira sankcije Libiji. 2. veljače 2000. - Libijci se očituju prema optužnici i izjavljuju da nisu krivi. 3. svibnja 2000. - Početak suđenja. I dok su dvojica njegovih sunarodnjaka suočeni s početkom suđenja, libijski čelnik Gadafi bere prve plodove njihova izručenja. Libija se danas u međunarodnim očima smatra najprosperitetnijom zemljom u svjetskoj naftnoj industriji. "Politički su događaji utjecali da se Libija sa skromnog 20. mjesta u proizvodnji nafte popne do broja jedan u smislu mogućnosti za nova istraživanja, razvoj industrije i proizvodnju nafte", smatraju analitičari. Europski poduzetnici sve snažnije kucaju na Gadafijeva vrata, a njihove se američke kolege trude izboriti za ukidanje nacionalnih sankcija kako ne bi zaostali. "Libija je ukupno najjeftinija, a ne računajući Perzijski zaljev i najprivlačnija zemlja proizvođač nafte. Libijski su potencijali mnogo veći nego što to danas izgleda", dodaju analitičari. Europa prednjači i u političkoj rehabilitaciji Libije. EU je suspendirala sankcije prije godinu dana, neki su strani državnici već posjetili Tripoli, a Gadafi se na nedavnom euro-afričkom summitu u Kairu sastao s predsjednikom Europske komisije Romanom Prodijem, francuskim predsjednikom Jacquesom Chiracom, njemačkim kancelarom Gerhardom Schroederom i tadašnjim talijanskim premijerom Massimom D'Alemom. U Sjedinjenim je Državama međutim entuzijazam prema Libiji još uvijek na niskoj razini. (Hina) dj nab

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙