IT-federalizam-regionalizam IT-1.V.-CORRIERE-FEDERALIZACIJA ITALIJE ITALIJACORRIERE DELLA SERA1. V. 2000.Italija i državno-regionalni interesi"Za nekoliko dana, stupanjem na dužnost novih regionalnih vlasti, počet će treća i
odlučujuća faza jedne od najdubljih transformacija koje je talijanska država napravila od 1861., kada se rodila. (...) Radi se o transformaciji centralizirane države francuskog tipa u federalnu državnu njemačkog tipa, u kojoj je vlast okomito podijeljena na više razina. (...) Posljedice koje su regionalni izbori odmah imali za nacionalnu politiku smanjile su pozornost usmjerenu prema glavnoj novosti. I tako su pokazale kako talijanska politika i institucije još trebaju dovršiti svoje naukovanje o karakteristikama federalne države. Vrijeme za razjašanjavnje značenja promjene koja je u tijeku, kako bi se suočilo s problemima koja ona postavlja i ostvarili uvjeti kako bi to za Italiju dalo dobre plodove, je kratko. Žurno je da se razvije jedno otvoreno razmatranje. Želio bih pridonijeti dvjema opservacijama.Prva opservacija: između različitih razina vlasti mora postojati politička neovisnost. Pogrešna je ideja da se općinama, regijama i
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
1. V. 2000.
Italija i državno-regionalni interesi
"Za nekoliko dana, stupanjem na dužnost novih regionalnih vlasti,
počet će treća i odlučujuća faza jedne od najdubljih transformacija
koje je talijanska država napravila od 1861., kada se rodila. (...)
Radi se o transformaciji centralizirane države francuskog tipa u
federalnu državnu njemačkog tipa, u kojoj je vlast okomito
podijeljena na više razina. (...)
Posljedice koje su regionalni izbori odmah imali za nacionalnu
politiku smanjile su pozornost usmjerenu prema glavnoj novosti. I
tako su pokazale kako talijanska politika i institucije još trebaju
dovršiti svoje naukovanje o karakteristikama federalne države.
Vrijeme za razjašanjavnje značenja promjene koja je u tijeku, kako
bi se suočilo s problemima koja ona postavlja i ostvarili uvjeti
kako bi to za Italiju dalo dobre plodove, je kratko. Žurno je da se
razvije jedno otvoreno razmatranje. Želio bih pridonijeti dvjema
opservacijama.
Prva opservacija: između različitih razina vlasti mora postojati
politička neovisnost. Pogrešna je ideja da se općinama, regijama i
državom mora jednoliko vladati. Ona proturječi samoj ideji
federalizma; rađa se iz jednog njemu suprotstavljenog načela, onog
monolitne i nedjeljive vlasti, u odnosu na koju su lokalne vlasti
samo emanacija centralizirane države (...).
U saveznim zemljama, kao što su Sjedinjene Države i Njemačka, gdje
okomita podjela vlasti ima dugu tradiciju, institucionalna pravila
i politički običaj dijele lokalnu od nacionalne politike. (...) U
Italiji se desetljećima htjelo da se gradske uprave rastavljaju i
sastavljaju svaki put kada bi se nešto mijenjalo u većini u središtu
(...). Danas sami izborni zakoni općina i regija nameću političku
neovisnost između različitih razina uprave. Za sve je važno da se
novost shvati i usvoji.
Druga opservacija: različite razine vlasti su komplementarni, a ne
alternativni dijelovi jedinstvene države. Država ne prestaje biti
jedinstvena zbog toga što dobiva federativno uređenje. Čini se
banalnim na to podsjećati, no u nekim trenucima posljednjeg
desetljeća imalo se razloga pribojavati da su površnost i neznanje
zamaglili tu osnovnu činjenicu.
Došlo je do zabune glede korjenite razlike između federalizma i
secesionizma. (...)
U svijetu u kojemu danas živimo vlast koja predstavlja ključ
cijelog sustava, činjenica je, jest nacionalna država. I iz tog
razloga nove ustavne odredbe o regijama povjeravaju 'vladi
republike' zadaću 'promicanja pitanja ustavne zakonitosti u
regionalnim statutima pred ustavnim sudom'.
Vlada republike je i mjerodavni subjekt putem kojega države-
članice sudjeluju u Europskoj uniji, odnosno u sjedištu gdje se već
odlučuje veliki dio pitanja glede gospodarskog života. Sami
regionalni predsjednici brzo će otkriti koliko je važno, u
sučeljavanju interesa i sustavu pregovora imati jaku i djelotvornu
nacionalnu vladu i upravu. S Bruxellesom pregovaraju vlade a ne
regije. To dobro znaju oni koji već dugo vremena predsjedavaju
snažnim i autonomnim regijama, kao što su Bavarska i Katalonija.
(...)", piše Tommaso Padoa-Schioppa.