MK-YU-US-SAVEZI-Diplomacija-Organizacije/savezi-Vlada US 27. IV. CSM MAKEDONIJA SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR27. IV. 2000.Dva uspješna primjera"Kosovo i Čečenija bit će na naslovnim stranicama još neko vrijeme. Dva
'rata koja se nisu dogodila' govore o potrebi za preventivnim djelovanjem", piše Jane Lampman."Makedonija, jedna od najsiromašnijih jugoslavenskih republika, jedina je među njima postala neovisna bez nasilnog sukoba te se pretvorila u multietničku demokraciju. Pošto je prvo odbacio zahtjev Makedonije za neovisnošću 1992., Zapad je, poslije bosanske tragedije, primijenio preventivnu strategiju. Ona je uključivala:* Prvu multilateralnu preventivnu silu na svijetu, smještenu duž granice sa Srbijom 1993.* Europsku misiju u zemlji, radi ohrabrivanja dijaloga i pomaganja u razrješavanju problema među političkim vođama i etničkim skupinama, uz sudjelovanje manjina.* Američko posredovanje u grčko-makedonskoj razmirici o pitanju imena i zastave Makedonije.* Međunarodne nevladine skupine koje surađuju s civilnim društvom
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
27. IV. 2000.
Dva uspješna primjera
"Kosovo i Čečenija bit će na naslovnim stranicama još neko vrijeme.
Dva 'rata koja se nisu dogodila' govore o potrebi za preventivnim
djelovanjem", piše Jane Lampman.
"Makedonija, jedna od najsiromašnijih jugoslavenskih republika,
jedina je među njima postala neovisna bez nasilnog sukoba te se
pretvorila u multietničku demokraciju. Pošto je prvo odbacio
zahtjev Makedonije za neovisnošću 1992., Zapad je, poslije
bosanske tragedije, primijenio preventivnu strategiju. Ona je
uključivala:
* Prvu multilateralnu preventivnu silu na svijetu, smještenu duž
granice sa Srbijom 1993.
* Europsku misiju u zemlji, radi ohrabrivanja dijaloga i pomaganja
u razrješavanju problema među političkim vođama i etničkim
skupinama, uz sudjelovanje manjina.
* Američko posredovanje u grčko-makedonskoj razmirici o pitanju
imena i zastave Makedonije.
* Međunarodne nevladine skupine koje surađuju s civilnim društvom
na međuetničkim projektima, uvježbavanju rješavanja sukoba,
organizaciji izbora i neovisnim medijima.
* Redovite sastanke OESS-a, UN-a i međunarodnih humanitarnih
skupina za korodinaciju napora.
Istraživanje o Makedoniji ('Propuštene prigode, iskorištene
prigode', u izdanju Povjerenstva Carnegie) hvali te pokušaje zbog
'šarenih, ali pozitivnih rezultata', a Makedonija je zasad uspjela
prevladati napetosti koje je izazvao priljev kosovskih izbjeglica.
Pitanje je hoće li ona u budućnosti biti kadra voditi svoju etničku
politiku.
S padom Sovjetskoga Saveza, rastuće napetosti u Tatarstanu, gdje
živi najveća ruska manjina, govorile su da je rat u tom području
jednako vjerojatan kao i u Čečeniji. Mladi tatarski nacionalisti u
toj muslimanskoj regiji najavili su referendum o neovisnosti.
Moskva ga je proglasila nezakonitim i zaprijetila vojnom akcijom.
Za sprječavanje eskalacije sukoba u rat zauzela se treća strana,
kaže William Ury, jedan od pregovarača. Dio pokušaja uključivao je
podijeliti s tatarskim vodstvom pravne obrasce iz cijelog svijeta,
kako bi se suverenost pomirila s udruživanjem unutar federacije.
Referendum je održan i glasači su uglavnom odabrali neovisnost, no
sljedeći su dan dvije strane dogovorile uvjete međusobne
povezanosti. Dogovor su postiglli uporabom kreativno dvosmislenog
jezika u dva Ustava. 'Tatarstan je dobio dosta autonomije', kaže
dr. Uri, 'i postao jedan od prosperitetnijih dijelova ruske
federacije'."