E-US-INTEGRACIJE-Umirovljenici-0Plaće/Mirovine-Vlada-Diplomacija US 26. WP MIROVINE U EUROPI SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON POST26. IV. 2000.Mirovine ugrožavaju europska gospodarstva"(...) Do 2025., oko 113 milijuna Europljana
(zamalo jedna trećina ukupnog stanovništva Europe) bit će u mirovini, upozorio je nedavno u svom govoru Romano Prodi, predsjednik Europskoga povjerenstva, zahtijevajući od vlada članica Unije da nešto poduzmu. Gotovo sve te mirovine pokrivat će isključivo mirovinski programi što ih financiraju vlade", piše Anne Swardson."Tako će se stvoriti besprimjeran pritisak na europske vlade i djecu umirovljenika, što će zahtijevati povišenje poreza ili smanjenje potrošnje i ozbiljno ugroziti euro, novu zajedničku europsku valutu koju je prihvatilo 11 zemalja. Iako se i Sjedinjene Države suočavaju sa sličnim demografskim izazovima, europske zemlje - posebno Italija, Njemačka i Francuska - u daleko su većoj nevolji i sporije provode reforme.Predstojeća mirovinska kriza rezultat je triju glavnih čimbenika: * Žene manje rađaju. Nijedna zemlja u Europi nema dovoljno djece da bi zamijenila svoje sadašnje stanovništvo, što će voditi padu baze radnika koji pridonose mirovinskim sustavima. Talijanke su 1945.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
26. IV. 2000.
Mirovine ugrožavaju europska gospodarstva
"(...) Do 2025., oko 113 milijuna Europljana (zamalo jedna trećina
ukupnog stanovništva Europe) bit će u mirovini, upozorio je nedavno
u svom govoru Romano Prodi, predsjednik Europskoga povjerenstva,
zahtijevajući od vlada članica Unije da nešto poduzmu. Gotovo sve
te mirovine pokrivat će isključivo mirovinski programi što ih
financiraju vlade", piše Anne Swardson.
"Tako će se stvoriti besprimjeran pritisak na europske vlade i
djecu umirovljenika, što će zahtijevati povišenje poreza ili
smanjenje potrošnje i ozbiljno ugroziti euro, novu zajedničku
europsku valutu koju je prihvatilo 11 zemalja. Iako se i Sjedinjene
Države suočavaju sa sličnim demografskim izazovima, europske
zemlje - posebno Italija, Njemačka i Francuska - u daleko su većoj
nevolji i sporije provode reforme.
Predstojeća mirovinska kriza rezultat je triju glavnih čimbenika:
* Žene manje rađaju. Nijedna zemlja u Europi nema dovoljno djece da
bi zamijenila svoje sadašnje stanovništvo, što će voditi padu baze
radnika koji pridonose mirovinskim sustavima. Talijanke su 1945.
posljednji put rađale u prosjeku više od dvoje djece. Godine 1997.,
prosječni je broj bio 1,22.
Zbog pada nataliteta, talijansko stanovništvo smanjit će se za 28%,
na 41 milijuna s 57 milijuna između 1995. i 2050., prema UN-u.
Europska unija, koja sad ima 105 milijuna ljudi više od Sjedinjenih
Država, imat će 18 milijuna manje, dok se Europa smanjuje a
Sjedinjene Države rastu tijekom tog razdoblja. Rašireno europsko
neprijateljstvo prema doseljenicima čini manje vjerojatnim da će
ljudi iz drugih zemalja popuniti tu prazninu.
* Rano se odlazi u mirovinu. Iako zakon većine europskih zemalja
propisuje da se u mirovinu odlazi sa 65 godina, financijske kazne za
prijevremenu mirovinu tako su minimalne da muškarci odlaze u
mirovinu u prosjeku sa 61 godinom, više od dvije godine ranije nego
u Sjedinjenim Državama. Prosjek odlaska u mirovinu za Europljanke
iznosi 58. Prije pedeset godina, europski muškarci i žene radili su
sedam godina duže nego sad - a živjeli 11 godina manje. (...)
* Manje je privatnih alternativa. Privatni mirovinski fondovi
poput korporacijskih mirovina slabi su, ne postoje, ili se tek
stvaraju u dobrom dijelu zapadne Europe. U Francuskoj su
nezakoniti; zakon iz 1997. koji ih dopušta nikad nije donesen zbog
prigovora sindikata. (...) Prema Merrill Lynchu, samo 7% radnika
Europske unije pokriveno je korporacijskim mirovinama, a samo 0,9%
privatnim štednim planovima. Stoga će gotovo svi radnici biti
potpuno ovisni o mirovini koju isplaćuje vlada, slično Socijalnoj
skrbi u Sjedinjenim Državama. (...)
Sasvim sigurno, i Sjedinjene se Države suočavaju s demografskom
krizom na koju nisu posve spremne. No neke su reforme provedene: dob
odlaska u mirovinu povisuje se sa 65 za 67 u sljedećih 22 godine,
primjerice, a viša stopa doseljavanja znači da američko
stanovništvo raste i mlađe je od europskog.
U Europi, bomba već neko vrijeme otkucava. No dok se eksplozija
primiče - a nijedna od glavnih europskih vlada nije poduzela ništa
blizu prikladnoj reformi - novi je čimbenik povisio uloge: riječ je
o euru.
Nova europska zajednička valuta spojila je gospodarstva 11
europskih zemalja. Budući da svima njima sad upravlja jedna
monetarna ustanova, one zapravo čine jedno gospodarstvo.
Tako bi demografska kriza, koja zahtijeva od talijanske vlade da
isplati mirovine većem broju ljudi, mogla povisiti stopu inflacije
u Irskoj, pa čak i ako se irska vlada kadra pobrinuti za vlastite
umirovljenike, jer viša vladina potrošnja u jednoj zemlji može
povisiti opću stopu inflacije. (...)
Dođe li do takvih kriza, kažu stručnjaci, teško je zamisliti da će
se euro održati. Predsjednik Europskog povjerenstva Prodi
upozorava o predstojećoj krizi otkad je preuzeo položaj prošle
jeseni, no samo nacionalne vlade imaju pravo mijenjati pravila o
mirovini.
'Stvar je u tome da generacijska neravnoteža u euro zoni ozbiljno
ugrožava srednjoročnu održivost zajedničke valute', pišu
povjesničar Niall Ferguson i ekonomist Laurence J. Kotlikoff u
ovomjesečnom broju časopisa Foreign Affairs. 'Za gotovo sve
članice, izbor je između povećanja poreza bez presedana u razdoblju
mira ili drastičnih smanjenja vladine potrošnje. S obzirom na
političku slabost većine nacionalnih vlada, teško je vjerovati u
mogućnost donošenja bilo koje od tih odluka.'
Vrebajuća umirovljenička kriza ne poklapa se sa slikom 'nove
Europe' koju mnogi vođe na kontinentu slikaju. Oni se hvale da je
Europa jednako konkurentna i dinamična kao i Sjedinjene Države.
Zapravo, kažu stručnjaci, mirovinska situacija odraz je
nedostataka stare Europe, socijalne europske države i vlada centra
i ljevice koje nisu spremne ili nisu kadre smanjiti programe,
provesti nepopularne reforme i okrenuti se prema privatnom
sektoru. One se umjesto toga i dalje oslanjaju na optimistične
prognoze i odgađaju dan obračuna. (...)
U Francuskoj, primjerice, premijer Jospin odgađa odluku o
mirovinskim reformama već skoro dvije godine. U Italiji su reforme
odgođene do barem 2001.; u Njemačkoj, 2002. Razlog, iako to
dužnosnici rijetko priznaju, čisto je političke naravi. Povišenje
dobi odlaska u mirovinu ili smanjenje povlastica iznimno su
nepopularne mjere. (...)
Do 2025., jednu trećinu europskog stanovništva činit će
umirovljenici, što će biti velik teret za radnike koji plaćaju
doprinose vladinim mirovinskim sustavima. Financiranje mirovina
postat će otežano sa starenjem europskog stanovništva, a tako će
biti i u Sjedinjenim Državama. Stanje je gore u Europi, gdje više
ljudi ovisi isključivo o vladinim mirovinama, a dužnosnici su spori
u provedbi reforma. Broj starijih ljudi rast će u usporedbi s radno
sposobnim stanovništvom. (...) Povišenje poreza da bi se
financirali mirovinski sustavi nepopularno je rješenje, budući da
su doprinosi već sad prilično visoki."