RU-US-RATIFIKACIJA-Obrana-Diplomacija-Vojna industrija US 24. III. NYT RAZORUŽANJEI SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES24. IV. 2000.Izazov iz Rusije"Ratifikacija Starta II. i paketa antibalističkih dogovora iz 1997. u oba doma ruskoga
parlamenta, te nakon toga prihvaćanje Sveobuhvatne zabrane nuklearnog testiranja u donjem domu, očito najavljuju tijek zbivanja koji, prema mišljenju Moskve, treba slijediti u ovoj zamršenoj svjetskoj situaciji", piše ruski ministar vanjskih poslova Igor Ivanov."Strateška napadačka oružja oduvijek su zauzimala posebno mjesto u nizu dogovora o razoružanju iz posljednjih deseljeća; ona imaju važnu ulogu u rusko-američkim odnosima te su, naravno, izravno povezana s ruskom sigurnošću.Rusko vodstvo, vojni i diplomatski stručnjaci i članovi parlamenta proučavaju ta pitanja zamalo četiri godine, jer u tim problemima nemaju pravo pogriješiti. A razlozi zbog kojih Start II. nije bio ratificiran ranije, poznati su: parlament ga je stavio na stranu prvo zbog bombardiranja Iraka krajem 1998. i zatim opet zbog prošlogodišnje vojne akcije NATO-a protiv Jugoslavije.Nakon ratifikacije Starta II. i antibalističkih dogovora, Rusija
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
24. IV. 2000.
Izazov iz Rusije
"Ratifikacija Starta II. i paketa antibalističkih dogovora iz
1997. u oba doma ruskoga parlamenta, te nakon toga prihvaćanje
Sveobuhvatne zabrane nuklearnog testiranja u donjem domu, očito
najavljuju tijek zbivanja koji, prema mišljenju Moskve, treba
slijediti u ovoj zamršenoj svjetskoj situaciji", piše ruski
ministar vanjskih poslova Igor Ivanov.
"Strateška napadačka oružja oduvijek su zauzimala posebno mjesto u
nizu dogovora o razoružanju iz posljednjih deseljeća; ona imaju
važnu ulogu u rusko-američkim odnosima te su, naravno, izravno
povezana s ruskom sigurnošću.
Rusko vodstvo, vojni i diplomatski stručnjaci i članovi parlamenta
proučavaju ta pitanja zamalo četiri godine, jer u tim problemima
nemaju pravo pogriješiti. A razlozi zbog kojih Start II. nije bio
ratificiran ranije, poznati su: parlament ga je stavio na stranu
prvo zbog bombardiranja Iraka krajem 1998. i zatim opet zbog
prošlogodišnje vojne akcije NATO-a protiv Jugoslavije.
Nakon ratifikacije Starta II. i antibalističkih dogovora, Rusija
je obavila svoj dio posla. Loptica je sad na terenu Sjedinjenih
Država. Razmjena ratifikacijskih dokumenata omogućila bi provedbu
tih dogovora i nastavak postupka smanjenja strateškog oružja. A tu
je i još jedno važno pitanje: bliska povezanost Starta II. i
antibalističkog dogovora iz 1972., koji potpisnicama zabranjuje
razmještanje nacionalnih antibalističkih raketnih sustava.
Sjedinjene Države razmatraju stvaranje takvog sustava, što bi bilo
otvoreno kršenje dogovora.
Svi trebaju biti svjesni da bi propast antibalističkog dogovora
imala razoran domino učinak na postojeći sustav dogovora o
razoružanju. Uvjeti pod kojima su Start I. i II. dogovoreni
promijenili bi se. Čak i s formalnog gledišta, ako se Sjedinjene
Države povuku iz antibalističkog dogovora, Rusija više ne bi bila
obvezana na strateško smanjenje oružja. U pitanje bi došla sudbina
dogovora o raketama srednjeg i kratkog dometa. Napokon, to bi
značilo ometanje razvoja Starta III. Opet bismo se našli u
razdoblju sumnja i sukoba.
Uvjeren sam da to nikom ne bi bilo drago, posebno u Rusiji ili u
Sjedinjenim Državama.
Naše su zemlje uložile previše truda i previše sredstava da završe
hladni rat i sukobe.
Istodobno, Rusi pažljivo prate američku raspravu o opasnostima od
raketa i mogućim protumjerama. Stajalište koje ovdje prevladava, i
odražava se u odluci ruskih zastupnika, jest da se toj prijetnji (za
koju, usput, naši stručnjaci misle da je u najmanju ruku
pretjerana) ne bi smjelo suprotstavljati na razoran način. Postoje
drugi načini koji bi bili daleko djelotvorniji u smislu međunarodne
stabilnosti. Primjerice, početak izravnog dijaloga između Amerike
i Sjeverne Koreje donio je veoma pozitivnu reakciju u svijetu jer bi
mogao pomoći u pojašnjavanju mnogih pitanja, uključujući ona
povezana s raketnim izazovima.
Rusija Sjedinjenim Državama predlaže zajednički razvoj programa
koji bi sprječio proliferaciju raketa i raketnih tehnologija ili
uklonio poticaje za njihovo stjecanje. Drugi je put nastaviti s
pokušajima jačanja nadzora raketne tehnologije i stvoriti globalni
sustav nadzora kako bi se spriječila proliferacija raketa i raketne
tehnologije. U ožujku je Moskva bila domaćin međunarodnog sastanka
stručnjaka za takve sustave, na kojem su predstavnici 50 zemalja
razmjenjivali zamisli o praktičnim koracima.
Rusija je spremna surađivati s Amerikom i drugim zemljama u
stvaranju sustava nestrateške antiraketne obrane koji nisu
zabranjeni prema antibalističkom dogovoru iz 1972. Temelj za to
predstavljaju rusko-američki dogovori o ograničavanju strateških
i nestrateških antibalističkih sustava iz 1997., koji čekaju
ratifikaciju Kongresa.
I na posljetku, daljnja smanjenja strateškog oružja, a Rusija je
spremna smanjiti broj nuklearnih bojevih glava na 1.500 prema
Startu III., recipročno sa Sjedinjenim Državama, pružaju dodatni
poticaj za jačanje neproliferacije oružja masovnog uništenja i
sredstava njihova ispaljivanja.
Ukratko, ruska strana nudi konstruktivnu alternativu ometanju
strateške stabilnosti. Mi smo također otvoreni prema pozitivnim
zamislima američke strane, usmjerenima prema budućoj suradnji na
području razoružanja. Odluka parlamenta o paketu Start-
antibalistički dogovor zapravo je naš poziv."