US-POREZI-Vlada US IHT 19. IV. BOGATI I POLITIKA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE19. IV. 2000.Promislite još jednom: posebni interesi bogatih ne vladaju Amerikom"Jedan od prevladavajućih mitova o američkoj politici
jest da 'posebni interesi' bogatih vladaju Washingtonom. Velikodušnim doprinosima kampanjama i uporabom vještih lobista, oni kupuju 'pristup' i manipuliraju zakonima. Politika je korumpirana. To je zamisao koja nadahnjuje križarski rat za 'reformom' načina financiranja kampanja", piše Robert J. Samuelson."To je moderno stajalište. No nije istinito. Nedavno smo vidjeli izvanredan primjer: oštru presudu protiv Microsofta zbog kršenja antitrustovskih zakona. Unatoč gomili odvjetnika, lobista i savjetnika za odnose s javnošću, i znatnih doprinosa kompanijinih direktora kampanjama, Microsoft se nije mogao zaštititi od pogubnog pravnog postupka vlade. Najbolji primjer vezan je uz poreze. Da su bogati tako moćni, njihov bi porezni teret opadao. To nije tako - on raste.Od sredine osamdesetih bogati plaćaju sve veći udio u ukupnom saveznom prihodu od poreza, izvješćuje Kongresni ured za proračun.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
19. IV. 2000.
Promislite još jednom: posebni interesi bogatih ne vladaju
Amerikom
"Jedan od prevladavajućih mitova o američkoj politici jest da
'posebni interesi' bogatih vladaju Washingtonom. Velikodušnim
doprinosima kampanjama i uporabom vještih lobista, oni kupuju
'pristup' i manipuliraju zakonima. Politika je korumpirana. To je
zamisao koja nadahnjuje križarski rat za 'reformom' načina
financiranja kampanja", piše Robert J. Samuelson.
"To je moderno stajalište. No nije istinito. Nedavno smo vidjeli
izvanredan primjer: oštru presudu protiv Microsofta zbog kršenja
antitrustovskih zakona. Unatoč gomili odvjetnika, lobista i
savjetnika za odnose s javnošću, i znatnih doprinosa kompanijinih
direktora kampanjama, Microsoft se nije mogao zaštititi od
pogubnog pravnog postupka vlade.
Najbolji primjer vezan je uz poreze. Da su bogati tako moćni, njihov
bi porezni teret opadao. To nije tako - on raste.
Od sredine osamdesetih bogati plaćaju sve veći udio u ukupnom
saveznom prihodu od poreza, izvješćuje Kongresni ured za proračun.
Za 1999., najbogatijih 1% (oko 1,2 milijuna obitelji s prosječnim
prihodima prije oporezivanja u visini od 786.000 dolara) platit će
oko 21% ukupnog saveznog poreza, dok je 1985. taj postotak bio 15%.
Porezi za najsiromašnijih 60% Amerikanaca (trenutno oko 69
milijuna obitelji) opali su u istom razdoblju s 22% na 17% ukupnog
poreza u državi.
Novac se uvelike troši na programe za srednju klasu, i u manjoj
mjeri, na siromašne. Godine 1998. Socijalna skrb (programi
usmjereni na starije i invalidne) imala je 44 milijuna korisnika,
Medicare (zdravstveno osiguranje za starije) 39 milijuna, a
Medicaid (zdravstveno osiguranje za siromašne) 41 milijun.
Bogati također imaju pogodnosti Socijalne skrbi i Medicarea, ali ih
ne trebaju. Ekonomski bi njima bilo bolje bez tih programa i s
manjim porezima.
Dakle, teško da bogati vladaju Washingtonom.
Bogati i viša srednja klasa plaćaju najviše jer imaju najviše.
(...) Amerika ima progresivni sustav oporezivanja. Stope rastu s
prihodom, a stope za najbogatije su rasle. Godine 1985. prosječna
stopa za najbogatijih 1% iznosila je 26,2%; do 1999. ta je stopa
narasla na 34,4%.
Bogati nisu dovoljno politički jaki da bi se zaštitili od visokih
poreza. Amerikanci žive u demokraciji. Glasuju ljudi, a ne novac.
Političari se brinu za mnoge, često na uštrb nekolicine.
To je jednostavno i očito.
Časopis Fortune s vremena na vrijeme objavljuje popis najmoćnijih
lobija u Washingtonu. Popis potvrđuje da su ljudi važniji od novca.
Među prvih deset u 1998. samo je jedna skupina (Američka udruga
odvjetnika) činila mali lobi čija moć možda proistječe iz doprinosa
kampanji.
Drugi su imali pristup velikim blokovima potencijalnih glasača na
koje bi mogli utjecati ljutnja ili potpora njihovih lobija. Tu
pripada Američka udruga umirovljenika (1), Nacionalna udruga
strijelaca (4), AFL-CIO (Američki radnički savez i Kongres
industrijskih organizacija, op. prev.) (5) i Kršćanska koalicija
(7).
No uvjerenja o načinu na koji Washington funkcionira drukčija su.
Uobičajena slika uključuje 'posebne interese' bogatih koji kradu
vladu 'narodu'.
Lobiranja u Washingtonu ima napretek. Ponekad pobjeđuju lobiji za
interese bogatih i poslovne interese. Ponekad njihova pobjeda
znači dobru politiku, ponekad ne. No oni obično djeluju u
ravnodušnom ili neprijateljskom ozračju, jer ne predstavljaju
velike skupine.
Poslovi i bogati dobivaju porezne olakšice, no sve veće porezne
olakšice idu srednjoj klasi i siromašnima za visokoškolsko
obrazovanje, mirovinske uštede i brigu o djeci.
Gotovo svi pogrješno predstavljaju Washington. Političari to rade
jer tako stječu populističke vjerodajnice i ugađaju javnim
predrasudama. Tisak to čini jer 'narod' protiv 'privilegiranih'
čini primamljivu priču o moralu. Dio se bogatih priključuje zboru
jer se osjećaju krivim zbog svog bogatstva.
To nije tek bezazleno stvaranje mita. Ono daje umjetnu potporu
'reformi' financiranja kampanja, što ugrožava slobodu govora. To
jača cinizam prema vladi i politici, što je nezdravo ako se temelji
na pogrješnoj informaciji. Ljudi su cinični djelomično zato jer im
njihove vođe govore da je vlada korumpirana i da trebaju biti
cinični.
A to je napad na istinu koju je samu po sebi vrijedno braniti."