US-IT-FR-HR-FILMOVI-Vlada-Film VOA 16. IV. PAPIĆEV USPJEH U AMERICI GLAS AMERIKE - VOA16. IV. 2000.Krsto Papić u Washingtonu: Nisam očekivao ovakav uspjeh filma 'Kad mrtvi zapjevaju'. Prilog Andree Walsh.Ovih dana u Washingtonu je
boravio hrvatski redatelj Krsto Papić, čiji je film 'Kad mrtvi zapjevaju' bio prikazan na 14. Međunarodnom filmskom festivalu u glavnom gradu Sjedinjenih Država. Film 'Kad mrtvi zapjevaju' stigao je u Washington ovjenčan lovorikama na filmskim festivalima u Aspenu, u Coloradu, u Fort Lauderdaleu, na Floridi, kao i u kanadskim gradovima Montrealu i Quebecu. No, osim priznanja kritike, film se sviđao i publici. Stoga su za dvije washingtonske festivalske projekcije ulaznice bile rasprodane danima prije prikazivanja. Jeste li očekivali da će film imati ovakav uspjeh u inozemstvu? = Nisam očekivao! Kada je film bio gotov i kada je prikazan u Zagrebu, imao je dosta uspjeha kod publike, a kod kritike tako-tako, kod nekih da, kod nekih ne. Ali nisam očekivao tolik uspjeh. Uspjehu filma pridonose i neki faktori izvan samog filma. U slučaju filma 'Kad mrtvi zapjevaju' bio je jedan Amerikanac hrvatskog podrijetla, holivudski producent i menadžer Toni Mandić. Krstu Papića su u Washingtonu često pitali kolika je sloboda hrvatskih
GLAS AMERIKE - VOA
16. IV. 2000.
Krsto Papić u Washingtonu: Nisam očekivao ovakav uspjeh filma 'Kad
mrtvi zapjevaju'. Prilog Andree Walsh.
Ovih dana u Washingtonu je boravio hrvatski redatelj Krsto Papić,
čiji je film 'Kad mrtvi zapjevaju' bio prikazan na 14. Međunarodnom
filmskom festivalu u glavnom gradu Sjedinjenih Država. Film 'Kad
mrtvi zapjevaju' stigao je u Washington ovjenčan lovorikama na
filmskim festivalima u Aspenu, u Coloradu, u Fort Lauderdaleu, na
Floridi, kao i u kanadskim gradovima Montrealu i Quebecu. No, osim
priznanja kritike, film se sviđao i publici. Stoga su za dvije
washingtonske festivalske projekcije ulaznice bile rasprodane
danima prije prikazivanja. Jeste li očekivali da će film imati
ovakav uspjeh u inozemstvu?
= Nisam očekivao! Kada je film bio gotov i kada je prikazan u
Zagrebu, imao je dosta uspjeha kod publike, a kod kritike tako-
tako, kod nekih da, kod nekih ne. Ali nisam očekivao tolik uspjeh.
Uspjehu filma pridonose i neki faktori izvan samog filma. U slučaju
filma 'Kad mrtvi zapjevaju' bio je jedan Amerikanac hrvatskog
podrijetla, holivudski producent i menadžer Toni Mandić. Krstu
Papića su u Washingtonu često pitali kolika je sloboda hrvatskih
filmskih stvaratelja da samostalno stvaraju.
= Ja sam im odgovorio da ja imam veliki stupanj autorske slobode,
uglavnom zato što se nitko ne brine za moj film. Raditi i živjeti u
siromašnoj kinematografiji ima i nekih prednosti - autor je potpuno
slobodan. Meni nitko ne dolazi da mi kaže bit će ti kraj ovakav ili
onakav ili ovaj dijalog izbaci, a ovaj stavi ... Može mi se
sugerirati; ja imam svoje suradnike s kojima radim - izvanrednog
scenaristu Matu Matešića, i druge suradnike - i, ako hoću, ja nešto
stavim u film, a ako neću, mene nitko ne može na to prisiliti. Mi
imamo taj takozvani, kako ga Amerikanci zovu, 'final cut', što oni
smatraju vrhuncem stvaralačke slobode, da mogu priču okrenuti i
završiti onako kako žele. To ima vrlo malo autora u Americi, možda
troje, četvero.
Postavilo se i pitanje u kolikoj mjeri je u hrvatskoj
kinematografiji, osim cenzure, i autocenzura oblikovala filmove?
= Oblikovala je, ali ne kod svih autora. Nisu svi hrvatski autori
podložni autocenzuri, neki jesu, neki nisu. To je njihova stvar.
Cijeli svoj život, ja manje-više nisam proživio u nekom
demokratskom društvu, koje bi se tako moglo nazvati. No, više sam
problema imao s pojedinim slojevima društva nego što sam imao sa
samom cenzurom. Recimo, sada u Hrvatskoj ni nema cenzure; ranije je
bila nekakva cenzura, ali ni ona nije bila tako glasna. Više su to
bili slojevi društva koji su držali vlast u svojim rukama i koji su
se osjećali pogođeni što se ispričala neka priča na taj način ili je
to bila priča koja je bila istinita, ne uperena posebno protiv njih,
ali oni su je tako shvaćali. Otuda su dolazili problemi s mojim
filmovima. S druge strane, u socijalizmu, kinematografija je bila
puno bolje organizirana nego što je danas; ona je produkcijski bila
dobro organizirana i mnogo sigurnija. Vjerojatno je država bila
zainteresiranija za filmove i odatle su proizlazili i problemi.
Nisu ih imali svi autori, nego samo neki. Ja sam bio među ovim
posljednjima, ne zato što sam ja to želio, nego što su takvi bili
moji filmovi. Priče koje sam pričao dirale su u neke stvari u koje se
nije smjelo dirati.
Očekujete li da će se hrvatski film amerikanizirati?
= Vrlo teško, možda samo jednim dijelom. Ne može se amerikanizirati
niti francuski, niti talijanski film koji imaju daleko veće tržište
nego što je hrvatsko, jer nemaju dovoljno publike. Amerika je
ogromno tržište i za američki je film najvažnije da uspije u
Americi. Sve ostalo im dođe kao dodatak. Hrvatski se film u tom
smislu teško može amerikanizirati - on će uvijek biti
subvencioniran od društva, od Ministarstva kulture ili od nekakvih
drugih organizacija, kao što su manje-više svi europski filmovi.
Ali, ako govorimo o amerikanizaciji u smislu borbe za publiku više
nego što je dosad bio slučaj, to je sigurno.
I, na kraju, postoje li već planovi za budući projekt?
= Ja sam jednom snimio film fantastike koji se zove 'Izbavitelj'. On
je bio prikazivan 1976., '77. i '78. godine, kako u tadašnjoj
Jugoslaviji, tako i u mnogo zemalja. Dobio je tri Grand Prixa na
festivalima specijaliziranim za fantastiku. Sada pravimo novi
scenarij s istim motivom, ali pričom koja je prilagođena jednoj
tranzicijskoj zemlji, zemlji koja prolazi sve probleme prijelaza
koji stvaraju velike krize, kako ekonomske tako i političke. U
krizama ne može se razlikovati - to je sad ta simbolika, koja ne
smije biti nametnuta, nego mora biti logična iz priče - da ne možete
znati tko je čovjek, a tko štakor. Mate Matešić i ja pravimo
scenarij, a uključen će biti i Ivo Brešan, pošto sam s njim radio
raniji scenarij.
Krsto Papić se nada da će nakon razmjernog uspjeha filma "Kad mrtvi
zapjevaju" drugim hrvatskim filmovima biti lakše doći na američke
filmske festivale, te u redovitu distribuciju.
(VOA)