US-STATUT-Sudovi-Diplomacija-Vlada US 5. IV. WT MEĐ KAZNENI SUD SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES5. IV. 2000.Međunarodni kazneni cirkus"Sjećate se Međunarodnoga kaznenog suda? U ljeto 1998., to je bila tema du jour. Tad su
Sjedinjene Države raspravljale bismo li trebali poduprijeti zamisao o trajnom sudu za ljudska prava. Na kraju je 99 zemalja potpisalo takozvani Rimski statut u srpnju 1998., dokument o osnivanju Međunarodnoga kaznenog suda. Međutim, Sjedinjene Države i Izrael odbile su (zajedno s galerijom mnogo manje uglednih zemalja poput Irana, Iraka i Kine) i ta je tema nestala s vidika. Pa, to se nije trebalo dogoditi, jer iako iza zamisli stoje dobre namjere, tu vreba i ozbiljan izazov državnoj suverenosti", piše Helle Bering."Postupak ratifikacije Međunarodnoga kaznenog suda napreduje, iako sporo (do danas je sedam zemlja ratificiralo sud), no Europljani ubrzavaju o tom pitanju, a zemlje u Africi vjerojatno će slijediti njihov primjer. Vjerojatno se Južna Amerika i Azija neće pridružiti navali, kao ni arapski svijet. Međutim, jednom kad 60 zemalja ratificira statut, sud počinje postojati, što znači da jedna trećina svjetskih zemalja može donositi odluke koje će
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
5. IV. 2000.
Međunarodni kazneni cirkus
"Sjećate se Međunarodnoga kaznenog suda? U ljeto 1998., to je bila
tema du jour. Tad su Sjedinjene Države raspravljale bismo li
trebali poduprijeti zamisao o trajnom sudu za ljudska prava. Na
kraju je 99 zemalja potpisalo takozvani Rimski statut u srpnju
1998., dokument o osnivanju Međunarodnoga kaznenog suda. Međutim,
Sjedinjene Države i Izrael odbile su (zajedno s galerijom mnogo
manje uglednih zemalja poput Irana, Iraka i Kine) i ta je tema
nestala s vidika. Pa, to se nije trebalo dogoditi, jer iako iza
zamisli stoje dobre namjere, tu vreba i ozbiljan izazov državnoj
suverenosti", piše Helle Bering.
"Postupak ratifikacije Međunarodnoga kaznenog suda napreduje,
iako sporo (do danas je sedam zemlja ratificiralo sud), no
Europljani ubrzavaju o tom pitanju, a zemlje u Africi vjerojatno će
slijediti njihov primjer. Vjerojatno se Južna Amerika i Azija neće
pridružiti navali, kao ni arapski svijet. Međutim, jednom kad 60
zemalja ratificira statut, sud počinje postojati, što znači da
jedna trećina svjetskih zemalja može donositi odluke koje će
utjecati na sve. Sa ili bez suradnje Sjedinjenih Država,
Međunarodni kazneni sud ometat će sposobnost američke vojske, kao i
političara i diplomata, da međunarodno djeluju.
Taj je problem privukao pozornost kongresnih republikanaca, za što
zaslužuju pohvale. Iako Clintonova vlada republikance rado
prikazuje kao skupinu izolacionističkih neandertalaca, članovi
izvršnog ogranka, također, bit će im zahvalni u godinama koje
dolaze. Uskoro će biti podnesen prijedlog zakona 'o zaštiti
američkih vojnika 2000.' da zaštiti 'vojno osoblje Sjedinjenih
Država i druge izabrane i imenovane dužnosnike američke vlade od
kaznenoga gonjenja međunarodnoga kaznenog suda, kojega Sjedinjene
Države nisu članica.'
Kao što je istaknuto u zakonu, Amerikanci koje bi Međunarodni
kazneni sud optužio bili bi tako lišeni svojih ustavnih prava,
prava na suđenje s porotom, na suočavanje s tužiteljima, na zaštitu
od samookrivljavanja. Prijedlog zakona sadrži nekoliko odredaba
koje bi to sprječile: postoji odredba za sprječavanje američke
vladine agencije da surađuje sa zahtjevima suda (uhićenje,
izručenje, pljenidba imovine itd.) Postoji zabrana sudjelovanja
osoblja američke vojske u mirovnim operacijama, osim ako
predsjednik ne potvrdi da ih je zemlja u kojoj služe izuzela iz
postupaka Međunarodnoga kaznenog suda. Postoji odredba koja
sprječava širenje povjerljivih informacija o nacionalnoj
sigurnosti Međunarodnom kaznenom sudu.
Najzanimljiviji je međutim dio koji ovlašćuje predsjednika da
oslobodi 'vojno osoblje Sjedinjenih Država i određene druge osobe
koje je pritvorio Međunarodni kazneni sud ili netko drugi u njegovo
ime' i da 'iskoristi sva potrebna i prikladna sredstva' u
ostvarivanju tog cilja. Novac, međutim, tu neće biti uključen,
'isplata mita ili pružanje drugačijih stimulacija' specifično su
isključeni. Čovjeku na pamet padaju specijalno izvježbane jedinice
za iznenadne prepade, uvježbane upravo u te svrhe, koje možda
djeluju prerušene u diplomate u odijelima, i izbacuju suzavac iz
sklopljenih kišobrana.
Postoje stvarni razlozi da se brinemo za sigurnost Amerikanaca u
inozemstvu. Jedan je primjer čileanskoga diktatora generala
Augusta Pinocheta. Da britanski ministar unutarnjih poslova Jack
Straw nije odlučio da je Pinochetovo zdravlje prekrhko, on bi se
morao suočiti s optužbama za mučenje i politička ubojstva tijekom
17-godišnje vladavine.
Nedavni članak Jaysona Blaira objavljen u The New York Timesu
sugerirao je da bi američki dužnosnici, također, mogli biti
međunarodno gonjeni. Primjerice, protiv Henryja Kissingera mogla
bi biti objavljena tjeralica u Vijetnamu, protiv Olivera Northa u
Libiji. Članak dalje otkriva da je FBI privatno upozorio američke
dužnosnike da ne putuju u određene zemlje, uključujući neke
europske, jer bi mogli završiti na optuženičkoj klupi. Vjerojatno
bi najrizičniji dužnosnik bio sam predsjednik Clinton, čije su se
naredbe o bombardiranju kemijske tvornice u Sudanu ljeti 1998.
provele uz najlabaviju moguću izliku.
Osim toga, tu je i izrazito problematična priroda samog
Međunarodnog kaznenog suda. On će rješavati četiri vrste zločina:
genocid, zločine protiv čovječnosti, ratne zločine i agresiju.
Kako god užasno sva ta zlodjela zvučala, teško ih je pravno
izmjeriti - posebno agresiju. Stoga je Rimski statut također
stvorio Pripremno povjerenstvo za Međunarodni kazneni sud. Ono se
sastaje svaka tri mjeseca da stvori nacrt pravila postupaka i
dokazivanja, definicije zločina i definiciju agresije.
Kao što ispada, Pripremno povjerenstvo postalo je noćna mora
političke korektnosti. Zemlje mogu imenovati nevladine udruge koje
će ih predstavljati. (...) Prema zgroženom američkom promatraču
koji je prisustvovao najnovijem sastanku povjerenstva, arapske
zemlje još uvijek žele da se izraelska naseljavanja u zauzetom
teritoriju označe kao 'ratni zločini' kao i 'zločini protiv
čovječnosti'.
U međuvremenu, feminističke skupine tvrde da su arapski muškarci
krivi za 'zločine protiv čovječnosti' kad imaju spolni odnos s
vlastitim suprugama - jer u islamskom zakonu ne postoji silovanje u
braku. Nadalje, one zakone protiv pobačaja, raširene među
islamskim i katoličkim zemljama, smatraju jednakima 'prisilnoj
trudnoći', također 'zločinom protiv čovječnosti'.
Kako sve to zvuči, Međunarodni kazneni sud uskoro će biti forum za
prozračivanje sukobljenih nacionalnih i političkih programa, i da
ne zaboravimo, povijesnih pritužba. U tom slučaju nijedna zemlja
neće biti sigurna. Primjerice, Sjedinjene Države mogle bi biti
optužene za zločin agresije na Balkanu, na čemu Srbi već
inzistiraju, iako smo pokušavali spasiti Kosovare od zločina
genocida.
Držeći Amerikance izvan ruku Međunarodnoga kaznenog suda,
republikanci će svojoj zemlji činiti uslugu. Nužno je, međutim, da
se prigovori jasno iznesu američkim saveznicama koje su potpisale
statut. Prije nego što se nanese još štete, potrebno je ponovno
razmotriti pitanje Međunarodnoga kaznenog suda."