FR-YU-US-uprava-Diplomacija-Vlada-Oružani sukobi-Organizacije/savezi FR- MONDE 4.4.HASSNER O KOSOVU FRANCUSKALE MONDE4. IV. 2000.Od polurata do polumira"Od svih povoda za vojno upletanje 24. svibnja 1999., najveći je i jamačno
najizravniji bio sačuvati ugled zapadnih vlada nakon višemjesečnih prijetnja koje nikada nisu bile ostvarene. Danas je NATO, a uz njega i UN i Europska unija, izložen još većoj pogibelji -pogibelji od gubitka vjerodostojnosti njegovih obećanja. (...)NATO, govorilo se prošle godine, ne može si dopustiti da izgubi rat. Trebamo li vjerovati da države i međunarodne organizacije koje su se prvi put udružile da stvore vladu jedne malene zemlje, olako mogu dopustiti da izgube mir?Kao i u doba rata, kao u Bosni, ključ je mogućega neuspjeha u tome što mogućnosti ne odgovaraju ciljevima, što se stalno odgađa, što se primjenjuju polumjere i povlači pred velikim, ali neugodnim odlukama.Poluratu odgovara polumir, poluprotektoratu poluneovisnost, poluvladi poluanarhija. Kao što se 1997. - 1998. dopustilo da se proširi ustanak OVK-a i Miloševićeva divljačka represija, 1999. -2000. pušta se da se pogorša stanje u Mitrovici. Kao što u doba
FRANCUSKA
LE MONDE
4. IV. 2000.
Od polurata do polumira
"Od svih povoda za vojno upletanje 24. svibnja 1999., najveći je i
jamačno najizravniji bio sačuvati ugled zapadnih vlada nakon
višemjesečnih prijetnja koje nikada nisu bile ostvarene. Danas je
NATO, a uz njega i UN i Europska unija, izložen još većoj pogibelji -
pogibelji od gubitka vjerodostojnosti njegovih obećanja. (...)
NATO, govorilo se prošle godine, ne može si dopustiti da izgubi rat.
Trebamo li vjerovati da države i međunarodne organizacije koje su
se prvi put udružile da stvore vladu jedne malene zemlje, olako mogu
dopustiti da izgube mir?
Kao i u doba rata, kao u Bosni, ključ je mogućega neuspjeha u tome
što mogućnosti ne odgovaraju ciljevima, što se stalno odgađa, što
se primjenjuju polumjere i povlači pred velikim, ali neugodnim
odlukama.
Poluratu odgovara polumir, poluprotektoratu poluneovisnost,
poluvladi poluanarhija. Kao što se 1997. - 1998. dopustilo da se
proširi ustanak OVK-a i Miloševićeva divljačka represija, 1999. -
2000. pušta se da se pogorša stanje u Mitrovici. Kao što u doba
isključivo zračnog rata sigurnost postrojba KFOR-a ima bezuvjetnu
prednost, osobito za Amerikance, ispred sigurnosti puka koji bi
trebali zaštititi. (...)
Budući da se ne želi silom nametnuti izravna i neodređena uprava,
stvarni se protektorat spaja sa sudjelovanjem Kosovara u upravi,
ponajprije putem prijelaznih ustanova čije članove imenuje Bernard
Kouchner ili tri strane koje su bile nazočne u Rambouilletu, a onda
i putem, prvo, lokalnih, a zatim i općih izbora. Ovi ne mogu a da ne
dovedu do sukoba oko legitimnosti, a zatim i do proglašenja
neovisnosti koju strane sile za sada ne žele. (...)
Neovisnost Kosova je neizbježna i opravdana zbog tlačenja kojemu je
ono bilo izloženo, ali se mora ostvariti postupno, popratiti
pravnim prisilama, vojnim mjerama i programom za konsolidaciju tog
područja kako ne bi imala pogibeljne posljedice za susjedne države.
Možda su mogući neki granični sporazumi (u svezi s albanskim selima
na jugu Srbije i srpskim selima na sjeveru Kosova), pa i poseban
status za Mitrovicu i rudnike u Trepči uz međunarodni nadzor. Sve to
može biti nemila pragmatična povreda načela za koje se zauzima
međunarodna zajednica, ali se može prihvatiti kao manje zlo koje
može svladati pravne i političke teškoće.
No kakva god bila konkretna formula, bitno je da UN, ili barem
Europa, shvati da mora promijeniti svoje stajalište o statusu
Kosova, ali da to zahtijeva jaču i dulju, a ne manju nazočnost i
djelovanje. Samo po tu cijenu neće propustiti povijesnu zadaću:
povesti Kosovo (kakav god bio njegov pravni i međunarodni položaj)
prema sudbini pravne države na europeiziranom Balkanu. Odustati od
te zadaće nasred puta bila bi moralna i politička nesreća za UN, za
Zapad, a napose za Europu", piše Pierre Hassner, direktor odjela za
istraživanje u Centru za međunarodna istraživanja (CERI).