US-FR-DE-ZARADE-Društvo-Okoliš/ekologija-Nezaposlenost US 29.III.NYT DRUŠTV.UREĐENJE-NOVAC SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES29. III. 2000.U potrazi za srećom"Veliki pobjednik u dodjeli Oskara bio je film 'Vrtlog života', utemeljen
na drskoj i originalnoj pretpostavci da materijalna dobra ne donose sreću. Pa, da. Ipak, nisu sve otrcane zamisli pogrješne. Zapravo, ima poprilično dokaza koji govore da novac zasigurno ne kupuje sreću - ili barem ne toliko da biste to primijetili", piše Paul Krugman."Sad bih mogao navoditi mudre izreke - ali hej, ovo je moderan svijet, pa ćemo razgovarati o ispitivanjima javnog mnijenja. Od Drugoga svjetskog rata, na slučajnim je uzorcima ljudi u Sjedinjenim Državama i drugdje opetovano provođeno istraživanje o stupnju sreće. Kad je ekonomski povjesničar Richard Easterlin pisao o tim istraživanjima 1974., on je oblikovao ono što je kasnije postalo poznato kao 'Easterlinov paradoks': u osnovi, gospodarski rast veći od veoma malog ljude ne čini sretnijima. Kasniji dokazi potvrđuju njegovo zapažanje. Amerikanci se devedesetih godina ovog stoljeća nisu smatrali sretnijima nego četrdesetih. Čak i Japanci, koji su s uvjeta gotovo nalik trećem svijetu prešli na rašireno
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
29. III. 2000.
U potrazi za srećom
"Veliki pobjednik u dodjeli Oskara bio je film 'Vrtlog života',
utemeljen na drskoj i originalnoj pretpostavci da materijalna
dobra ne donose sreću. Pa, da. Ipak, nisu sve otrcane zamisli
pogrješne. Zapravo, ima poprilično dokaza koji govore da novac
zasigurno ne kupuje sreću - ili barem ne toliko da biste to
primijetili", piše Paul Krugman.
"Sad bih mogao navoditi mudre izreke - ali hej, ovo je moderan
svijet, pa ćemo razgovarati o ispitivanjima javnog mnijenja. Od
Drugoga svjetskog rata, na slučajnim je uzorcima ljudi u
Sjedinjenim Državama i drugdje opetovano provođeno istraživanje o
stupnju sreće. Kad je ekonomski povjesničar Richard Easterlin
pisao o tim istraživanjima 1974., on je oblikovao ono što je kasnije
postalo poznato kao 'Easterlinov paradoks': u osnovi, gospodarski
rast veći od veoma malog ljude ne čini sretnijima. Kasniji dokazi
potvrđuju njegovo zapažanje. Amerikanci se devedesetih godina ovog
stoljeća nisu smatrali sretnijima nego četrdesetih. Čak i Japanci,
koji su s uvjeta gotovo nalik trećem svijetu prešli na rašireno
blagostanje između pedesetih i osamdesetih godina ovog stoljeća,
nisu postali sretniji.
Easterlin je tvrdio da činjenicu da nas gospodarski rast ne čini
sretnijima objašnjava to što se ljudi procjenjuju uglavnom prema
svom položaju u odnosu na druge ljude. Netko čiji je prihod 32.000
dolara u društvu u kojem prosječna plaća iznosi 40.000 dolara
smatrat će da je u društveno nepovoljnom položaju jednako kao netko
s prihodom 8.000 dolara u društvu u kojem prosjek iznosi 10.000
dolara; tako čak i učetverostručenje stvarnih prihoda ljudi možda
neće mnogo promijeniti to kako se oni osjećaju. Drugi dokazi govore
da čak i prikladan prihod manje utječe nego što većina nas misli:
bogati su sretniji od vas i mene, ali ne tako puno.
David Blanchflower i Andrew Oswald pokušali su procijeniti
'jednadžbu sreće' iz podataka dobivenih u američkim i britanskim
istraživanjima. Ustanovili su da kad pažljivo kontrolirate druge
stvari, više novca zaista ljude čini nešto sretnijima - no njegov
utjecaj preplavljen je drugim nenovčanim čimbenicima. Biti oženjen
daleko je važnije nego biti bogat; imati posao daleko je važnije od
toga koliko novca taj posao donosi.
Pa što su implikacije? Protivnici rasta uglavnom vole Easterlinov
paradoks; smatraju ga još jednim razlogom za davanje prednosti
jednostavnom, ekološki razboritom životu. Blaži tipovi poput
Roberta Franka, autora knjige 'Groznica luksuza', tvrde da ako
ljudi mare za svoje relativne položaje - što je očito - da tad
upadljiva potrošnja ne pokazuje samo loš ukus već i jednu vrst
psihološkog onečišćenja, jednako stvarnog u svojim štetnim
učincima kao i kisela kiša. Odgovor? Izrazito progresivan sustav
oporezivanja, koji Frank podupire iz istih razloga zbog kojih mu se
The Wall Street Journal suprotstavlja - jer smanjuje poticaj za
bogaćenje.
No prije nego što otpišete (ili pozdravite) istraživanje o sreći
kao ljevičarsku promidžbu, budite svjesni da ono ide i u drugom
smjeru. Primjerice, što mislite o pokretu 'egzistencijskog
minimuma' koji zapravo želi velika povećanja minimalne plaće? To bi
sigurno povećalo prihode najlošije plaćenih radnika; no također bi
imalo barem neke negativne učinke na broj raspoloživih poslova.
Možda smatrate da je to cijena koju je vrijedno platiti - no
jednadžbe kažu da bi dodatna nezaposlenost bila veoma loša stvar za
one koji gube posao, dok viša plaća ne bi izrazito promijenila
razinu sreće zaposlenih.
Ili razmislite na ovaj način. Ako ne želite društvo u kojem svi
očajnički pokušavaju probiti se u igri statusa, možda ćete
zagovarati vladinu politiku koja usporava utrku za društvenim
položajem i prestižom: visoke stope poreza; velikodušne
zdravstvene i socijalne povlastice, duge plaćene odmore, možda čak
i ograničenje radnih sati. Drugim riječima, možda ćete željeti
pretvoriti Ameriku u Francusku. No Francuska ima stopu
nezaposlenosti više nego dvostruko višu od Amerike, uglavnom zbog
iste te vladine politike. A nezaposlenost - čak i lagodna
nezaposlenost u europskom stilu - ljude čini veoma nesretnima, jer
demoralizira.
Postoji li izlaz iz dvojbe? Pa, Istočna Njemačka imala je punu
zaposlenost bez utrke za društvenim položajem i prestižom - ali je
podbacila u području života i slobode. Rekao bih da s obzirom na
alternative, američki sustav, iako nije lijep, još osvaja
nagradu."