CH-YU-US-diplomati-Oružani sukobi-Organizacije/savezi-Diplomacija-Izbjeglice/prognanici ŠV TEMPS 28.3.CHOMSKY O KOSOVU ŠVICARSKALE TEMPS28. III. 2000.Na Kosovu je diplomatsko rješenje hotimice odbačenoList u današnjem broju, u rubrici
'Mišljenja', donosi dijelove pogovora iz knjige lingvista i profesora na Massachusetts Institute of Technology Noama Chomskog 'Novi vojni humanizam' koju je na francuskom jeziku objavio švicarski nakladnik 'Page deux', u kojoj raščlanjuje NATO-ove razloge za rat na Kosovu: "Godine koja je prethodila bombardiranju, Kosovo je bilo jako pogibeljno mjesto. Prema NATO-ovim podacima, ubijeno je oko dvjesto tisuća osoba, većinom Albanaca, u silovitim borbama koje su započele u veljači djelovanjem OVK-a koje su Sjedinjene Države nazivale 'teroristima' i oštrim srpskim odgovorom. Početkom ljeta 1998. OVK je preuzeo nadzor nad 40 posto pokrajine izazivajući grubu reakciju srpskih snaga sigurnosti i paravojnih skupina koje su napale civilni puk. Prema riječima Marca Wellera, koji je bio pravni savjetnik izaslanstva kosovskih Albanaca na konferenciji u Rambouilletu, 'za nekoliko je dana Šnakon povlačenja promatrača OESS-a i MVK-a, Verifikacijske misije na Kosovu, 20. III.Ć broj izbjeglica nanovo porastao i dostigao dvjesto tisuća'. (...)
ŠVICARSKA
LE TEMPS
28. III. 2000.
Na Kosovu je diplomatsko rješenje hotimice odbačeno
List u današnjem broju, u rubrici 'Mišljenja', donosi dijelove
pogovora iz knjige lingvista i profesora na Massachusetts
Institute of Technology Noama Chomskog 'Novi vojni humanizam' koju
je na francuskom jeziku objavio švicarski nakladnik 'Page deux', u
kojoj raščlanjuje NATO-ove razloge za rat na Kosovu: "Godine koja
je prethodila bombardiranju, Kosovo je bilo jako pogibeljno
mjesto. Prema NATO-ovim podacima, ubijeno je oko dvjesto tisuća
osoba, većinom Albanaca, u silovitim borbama koje su započele u
veljači djelovanjem OVK-a koje su Sjedinjene Države nazivale
'teroristima' i oštrim srpskim odgovorom. Početkom ljeta 1998. OVK
je preuzeo nadzor nad 40 posto pokrajine izazivajući grubu reakciju
srpskih snaga sigurnosti i paravojnih skupina koje su napale
civilni puk. Prema riječima Marca Wellera, koji je bio pravni
savjetnik izaslanstva kosovskih Albanaca na konferenciji u
Rambouilletu, 'za nekoliko je dana Šnakon povlačenja promatrača
OESS-a i MVK-a, Verifikacijske misije na Kosovu, 20. III.Ć broj
izbjeglica nanovo porastao i dostigao dvjesto tisuća'. (...)
Jesu li promatrači MVK-a mogli ostati na licu mjesta, pa i dobiti
pojačanje? (...) Nije bilo nijednog dokaza koji bi govorio da bi se
porast nasilja do kojega je došlo nakon njihova povlačenja, dogodio
i da su ostali tamo, da ne govorimo o golemoj eskalaciji koja je bila
očekivani rezultat bombardiranja. Isto tako, NATO se nije jako
trudio da iskoristi druge miroljubive mogućnosti; o naftnom
embargu, temelju svake ozbiljne politike sankcioniranja,
raspravljalo se tek nakon početka bombardiranja.
No najvažnije se pitanje tiče diplomatskih rješenja. Uoči
bombardiranja, na stolu su bila dva prijedloga. Jedan je bio
sporazum iz Rambouilleta koji je prikazivan kao ultimatum Srbiji.
Drugi je bio stajalište Srbije koje je ona iznijela u 'Prijedlogu o
promjenama sporazuma' od 15. III. i odluka Srpske narodne skupštine
od 23. III. (...) Važno je i znakovito da se, općenito gledano,
pravi sadržaj tih dvaju dokumenata skrivao od javnosti, osim od
nekih otpadničkih glasila koja nemaju velik broj čitatelja. (...)
Da su se NATO-ovi pregovarači brinuli za sudbinu kosovskih
Albanaca, nastojali bi utvrditi kakve je izglede mogla imati
diplomacija da su se povukli najizazovniji i očito nekorisni
zahtjevi; da je promatračka misija pojačana umjesto što je
povučena; i da se ozbiljno zaprijetilo sankcijama. (...)
Druga posljedica ŠrataĆ je novi udar na krhka načela svjetskog
poretka. NATO-ovo je djelovanje prijetnja 'samoj jezgri sustava
međunarodne sigurnosti' koji se temelji na Povelji Ujedinjenih
naroda, kao što je primijetio glavni tajnik UN-a Kofi Annan u
godišnjem izvješću iz rujna 1999. Na to se ne obaziru bogati i moćni
koji će postupati onako kako misle da trebaju, odbacujući odluke
Međunarodnog suda pravde i ulažući veto na odluke Vijeća sigurnosti
kada to bude potrebno. No tradicionalne žrtve ozbiljnije shvaćaju
ta pitanja, kao što je pokazala cjelokupna reakcija na kosovski
rat.
Najvažnije je u svemu - što nije teško shvatiti - da postoje dvije
mogućnosti kada je riječ o primjeni sile: ili privid svjetskog
poretka, UN-ova Povelja ili nešto bolje, ako to može dobiti
stanoviti stupanj legitimnosti; ili moćne države koje, kao nekad,
djeluju po vlastitu nahođenju, vođene interesima vlasti i zarade,
osim ako ih ne spriječe unutarnji razlozi. Dobro je boriti se za
bolji svijet, ali ne i zavaravati se nadama o onome u kojemu
živimo."