ZAGREB, 27. ožujka (Hina) - Cilj predstojeće financijske konferencije u Bruxellesu su tzv. "quick-start" projekti, koji se mogu odmah realizirati, imaju jasnu regionalnu dimenziju i sukladni su s temeljnim političkim ciljevima Pakta o
stabilnosti, pa od hrvatskih projekata najveće izglede za financiranje ima 23 kilometra duga dionica autoceste Zagreb-Varaždin, doznalo se u ponedjeljak iz neimenovanih izvora pri hrvatskom ministarstvu vanjskih poslova.
ZAGREB, 27. ožujka (Hina) - Cilj predstojeće financijske
konferencije u Bruxellesu su tzv. "quick-start" projekti, koji se
mogu odmah realizirati, imaju jasnu regionalnu dimenziju i
sukladni su s temeljnim političkim ciljevima Pakta o stabilnosti,
pa od hrvatskih projekata najveće izglede za financiranje ima 23
kilometra duga dionica autoceste Zagreb-Varaždin, doznalo se u
ponedjeljak iz neimenovanih izvora pri hrvatskom ministarstvu
vanjskih poslova.#L#
U srijedu i četvrtak u glavnom belgijskom gradu će se u organizaciji
Europske komisije i Svjetske banke održati Regionalna financijska
konferencija Pakta o stabilnosti, na kojoj će se odabrati najbolji
kratkoročni infrastrukturni projekti i raspraviti o načinima
njihova financiranja. Konferencija se održava na ministarskoj
razini, a hrvatsko će izaslanstvo predvoditi ministar vanjskih
poslova Tonino Picula.
"U ovom trenutku nismo u poziciji sa stopostotnom sigurnošću
najaviti da će bilo koji od hrvatskih projekata biti financiran u
cijelosti", rekao je izvor koji je zahtijevao da ostane neimenovan,
ustvrdivši da bi prejudiciranje sad bilo kontraproduktivno i moglo
ugroziti izglede za financiranjem hrvatskih projekata.
"Jedino što se može reći je da od svih infrastrukturnih projekata
najbolje izglede ima dionica autoceste Zagreb-Varaždin, od
Brezničkog Huma do Varaždina, u dužini od 23 kilometra", rekao je
izvor, napomenuvši da to "ne znači da će biti u cijelosti
financirana".
Taj projekt najbolje ispunjava navedene uvjete, pa ima i najviše
šanse, zato što se njime zatvara projekt autoceste između Zagreba i
mađarske granice u sklopu paneuropskog koridora B5, a sve su
pripreme obavljene i sva je dokumentacija već izrađena, pa je to
"školski primjer projekta koji se uklapa u Pakt", rekao je isti
izvor.
Iako je konferencija u Bruxellesu u prvim dokumentima Pakta o
stabilnosti bila zamišljena kao donatorska, koncept je poslije
promijenjen, pa će se sredstva za projekte na konferenciji namicati
kombinacijom donacija i financijskih aranžmana, zapravo
dugoročnih povoljnih kredita vodećih financijskih institucija,
dodaje isti izvor.
Konferencija će biti podijeljena u dva dijela - prvi će dan biti
politički, a drugi financijski dio.
Prvi se dan očekuju političke izjave svih izaslanstava, a poseban
blok rezerviran je za zemlje iz regije, kad će svoje poglede na Pakt
izložiti i Hrvatska.
Drugi će dan biti tzv. "pledging conference", kad će se prikupljati
sredstva, neovisno o tome je li riječ o donacijama ili financijskim
aranžmanima.
Organizatori su svim potencijalnim izvorima sredstava već uputili
posebne obrasce za uplatu pomoći, rekao je izvor iz MVP, a riječ je
prije svega o EK, kroz Europsku investicijsku banku, zemljama EU,
SAD, te svima koji se smatraju pomagačima Pakta, odnosno vodeće
financijske institucije, uz Kanadu i Japan. Očekuje se i značajan
doprinos Norveške i Švicarske, zemalja koje su već zatražile da im
se status promatrača promijeni u onaj pomagača, što bi se moglo
potvrditi u Bruxellesu.
Procjenjuje se da bi se na konferenciji moglo prikupiti oko 1,5
milijardi američkih dolara, ali će se tek na njezinom kraju moći
vidjeti koliki dio je dobila Hrvatska.
Najveći dio novca izdvojit će se za projekte, i to ponajprije
infrastrukturne prirode, iz Drugog radnog stola - o gospodarstvu,
iako će se u Bruxellesu raspravljati i o projektima iz prvog i
trećeg radnog stola Pakta o stabilnosti.
Pri tome treba voditi računa, naglasio je izvor, da su već u razradi
tri velika projekta koji trebaju omogućiti uvjete ulaganja u zemlje
regije, a riječ je o antikorupcijskoj inicijativi, investicijskoj
povelji i utemeljenju Poslovnog savjetodavnog vijeća. Hrvatska
aktivno sudjeluje i ima svojeg člana u svakom od tih triju
projekata.
Veliku važnost pri tome koji će projekti dobiti potporu imao je
način odabira projekata, odnosno činjenica da su projekte prema
svojim kriterijima aktualnosti birale zemlje koje će za njih
izdvajati novac, kazao je izvor pri ministarstvu vanjskih
poslova.
Što se Jonsko-jadranske autoceste tiče, dodao je, na sastanku
zainteresiranih zemalja u Dubrovniku u siječnju dogovoreno je da se
u Bruxellesu pokuša ishoditi financiranje izrade "studije
provedivosti", koja bi mogla stajati 1,5-2 milijuna dolara, a na
temelju koje će se poslije raditi procjene o isplativosti cijelog
projekta.
U sklopu konferencije u Bruxellesu, Hrvatska će ponuditi još neke
projekte u sklopu drugih dvaju regionalnih stolova, a zasigurno će
biti riječi o financiranju 55 milijuna dolara vrijednom projektu
hrvatske vlade o povratku 16,5 tisuća hrvatskih Srba, za koji su SAD
već najavile 15 milijuna dolara pomoći.
(Hina) dam ii