FR-YU-BA-uprava-Oružani sukobi-Strana pomoć-Organizacije/savezi-Izbori FRANCUSKA-LIBERATION OD 21.3.00.RUPNIK O KOSOVU FRANCUSKALIBERATION21. III. 2000.Kosovo, nedoumice protektorata"Prije godinu dana Sjevernoatlantski je savez imao
jasan cilj kada se upletao na Kosovu: spriječiti širenje represije, sustavnih povreda ljudskih prava i etničkog čišćenja koje je provodio beogradski režim. Danas međunarodna zajednica, čini se, nema jasno viđenje postavljenog cilja, kao ni načina za njegovo postizanje. Ako je bila riječ ponajprije o povratku albanskih izbjeglica (gotovo devetsto tisuća), sprječavanju obnove sukoba sa Srbijom i destabiliziranju susjednih zemalja, onda su rezultati 'uglavnom pozitivni'. Albanski su se izbjeglice vratili u rekordnom vremenu, a obnova uništenih kuća, zahvaljujući zajedničkim naporima međunarodne zajednice i snalažljivosti domaćeg puka, puno je brža nego u Bosni, a prištinske pizzerie koje je proslavio Regis Debray, nisu nikada prazne. No kada je riječ o stvaranju uvjeta za unutarnju sigurnost i pravne države te o poštivanju manjina, operacija je, prema mišljenju onih koji su zaduženi za međunarodni protektorat, polovičan uspjeh: institucionalnu, sudbenu i upravnu prazninu ispunila je logika osvete i mafijaškog gospodarstva.
FRANCUSKA
LIBERATION
21. III. 2000.
Kosovo, nedoumice protektorata
"Prije godinu dana Sjevernoatlantski je savez imao jasan cilj kada
se upletao na Kosovu: spriječiti širenje represije, sustavnih
povreda ljudskih prava i etničkog čišćenja koje je provodio
beogradski režim. Danas međunarodna zajednica, čini se, nema jasno
viđenje postavljenog cilja, kao ni načina za njegovo postizanje.
Ako je bila riječ ponajprije o povratku albanskih izbjeglica
(gotovo devetsto tisuća), sprječavanju obnove sukoba sa Srbijom i
destabiliziranju susjednih zemalja, onda su rezultati 'uglavnom
pozitivni'. Albanski su se izbjeglice vratili u rekordnom vremenu,
a obnova uništenih kuća, zahvaljujući zajedničkim naporima
međunarodne zajednice i snalažljivosti domaćeg puka, puno je brža
nego u Bosni, a prištinske pizzerie koje je proslavio Regis Debray,
nisu nikada prazne. No kada je riječ o stvaranju uvjeta za unutarnju
sigurnost i pravne države te o poštivanju manjina, operacija je,
prema mišljenju onih koji su zaduženi za međunarodni protektorat,
polovičan uspjeh: institucionalnu, sudbenu i upravnu prazninu
ispunila je logika osvete i mafijaškog gospodarstva.
U ovom času dvije pogibelji ugrožavaju krhku građevinu međunarodne
nazočnosti kojoj je godina dana: oružani sukobi u graničnom pojasu
između Srbije i Kosova, i širenje nasilja u Mitrovici. Ako tomu
dodamo prilike koje nalikuju na pripremu za državni udar u
susjednoj Crnoj Gori, shvaćamo da je Milošević u Beogradu zacijelo
izgubio rat, ali još uvijek ima nekoliko daljinskih upaljača.
Velika međunarodna vojna nazočnost svakako će spriječiti
destabilizaciju Kosova. Ipak, neodređenost zadanih ciljeva još
uvijek dovodi do nesporazuma i napetosti s onim što treba nazvati
albanska vlast u nastajanju. Tri su 'nesporazuma' ili razilaženja
koja treba spomenuti.
Prvi se tiče naravi i svršetka sukoba. Ono što ovdje zovu 'zračni
napadaji NATO-a' iz proljeća 1999., za kosovske je vođe
'desetogodišnja borba za oslobođenje'. Za Zapad, upletanje se
završilo u lipnju prošle godine potpisivanjem rezolucije UN-a u
Beogradu; Zapad misli da ratno stanje zapravo još traje...
Drugi se nesporazum tiče pojma višeetničnosti u poslijeratnim
prilikama na Kosovu. Za velik dio zapadne javnosti NATO-ovo je
vojno upletanje bilo opravdano potrebom da se privedu kraju masovne
povrede ljudskih prava i etničko čišćenje. No od prošlog ljeta
srpski puk i druge manjine, poglavito Cigani ('prijatelji mojih
neprijatelja moji su neprijatelji') izloženi su nekoj vrsti
obratog etničkog čišćenja. (...) Dakako, može se činiti manje
'nepravednim' da 90 posto puka bude nesnošljivo prema preostalih 10
posto, nego obrnuto, tj. apartheid koji je 1989. Albancima nametnuo
Milošević. No međunarodna javnost danas sudi o Kosovu i o njegovoj
međunarodnoj upravi prema sudbini koja je namijenjena manjinama.
(...)
Uostalom, višeetničnost na Kosovu nije nikada imala ista obilježja
kao u Bosni: Priština nije nikada bila Sarajevo. Ulog rata u Bosni
mogao se (gdjekada pretjerano) prikazivati kao sukob etničkog
nacionalizma i stanovite zamisli o višekulturalnosti. U tom
smislu, sukob na Kosovu nije sličio onome u Bosni (...)
No pitanje konačnog statusa Kosova neće čekati desetljećima.
Ustvari, ono je već sada na dnevnom redu. Prva stvar koja odmah
upada u oči današnjem posjetitelju Kosova jest posvemašnja
nestvarnost UN-ove rezolucije 1244 kojom se utvrđuju pravni okviri
međunarodne nazočnosti (UNMIK i KFOR) na Kosovu koje ostaje u
sklopu Jugoslavije. Zbog načina na koji se ostatak jugoslavenske
države ponašao prema njima zadnjih deset godina, sve do
protjerivanja 'manu militari', nijedan Albanac neće prihvatiti da
bude građanin takve države, niti će zatražiti putovnicu od države
koja je prije jedva godinu dana sustavno uništavala njihove osobne
isprave. Odcjepljenje Kosova zapravo je već provedeno: srpske su se
vlasti povukle, službeni je novac njemačka marka, zastave su
albanske. (...)
Između izmišljotine o jugoslavenskom Kosovu i stvarnog
odcjepljenja, protektorat je mogućnost da se ne donese odluka.
Međunarodni dužnosnici ponajprije žele stvoriti institucionalne i
demokratske okvire prije nego jednog dana budu mogli postaviti
pitanje konačnog statusa. Općinski su izbori predviđeni za
listopad, a opći za godinu dana. Što će učiniti prva demokratski
izabrana skupština na Kosovu? Odmah će proglasiti suverenitet i
neovisnost Kosova. Kakav će biti odgovor? Da moraju reformirati
Jugoslaviju i nadati se da će u Beogradu doći na vlast tzv.
demokratska oporba koju pretvodi njihov stari znanac Vuk
Drašković? No sama je Jugoslavija postala izmišljotina u času kada,
nakon deset godina ratovanja za odcjepljenje, čak i Crna Gora,
zadnji partner Srbije, napušta brod. Kada je riječ o Vuku
Draškoviću i njegovim prijateljima, oni nemaju baš nikakve vlasti
nad Kosovarima koji se sjećaju da je prije samo godinu dana bio u
Miloševićevoj vladi.
Poznati su razlozi koji ne idu u prilog neovisnosti: strah od
lančane reakcije koja bi destabilizirala ovo područje, počevši od
susjedne Makedonije (trećina puka su Albanci), ali bi isto tako
mogla potkopati daytonsku građevinu u Bosni. Razlog nije nevažan i
govori da je rješenje za Kosovo i za 'albansko pitanje' samo u
regionalnom pristupu. No teško je očekivati da će Europa koja se
muči da pripremi ugovor o gospodarskoj stabilnosti Balkana, biti
kadra da sazove novu berlinsku konferenciju. Status quo,
uključujući pozivanje na rezoluciju 1244, krije mnoge pogibelji:
albansku radikalizaciju, Miloševićevo manipuliranje
nezadovoljstvom, i trajno uvođenje protektorata koji je osuđen na
neuspjeh.
Između Jugoslavije koja je zauvijek nemoguća i neovisnosti koja je
nemoguća u skoroj budućnosti, nazire se treća prijelazna
mogućnost: razvojni protektorat sveden na najmanju moguću mjeru i
'samouprava' na najvišem stupnju (dok se ne ustroji pravosuđe,
redarstvo i uprava). Nakon stvarnog odcjepljenja od Beograda, bila
bi to stvarna neovisnost uz tri uvjeta: međunarodna jamstva za
granice svih susjednih država oko Kosova; zabrana svakog
planiranja Velike Albanije; poštovanje prava manjina. Ne budu li se
poštovali ti uvjeti, NATO će se povući i ostaviti Kosovare da se
sami sučele sa srpskom vojskom, tj. doći će do obnove rata.
Poštovati te uvjete znači otvoriti se područnoj i europskoj
integraciji. Integracija na temelju sukoba također je nada onih
koji, kao Veton Suroi, direktor dnevnika 'Koha Ditore', drage volje
obavljaju i mučne zadaće: 'Kosovo je prije godinu dana ušlo u NATO,
prije Švedske. S njemačkom markom ušlo je u zonu 'eura', prije
Grčke.' Ili kako, na Balkanu, iz europskog protektorata prijeći u
europsku integraciju...", u rubrici 'Rasprave' piše Jacques
Rupnik, direktor odjela za istraživanje u Državnoj zakladi za
političke znanosti i autor knjige 'Balkan, krajolik nakon bitke'
(Complex, 1997.).