FR-YU-US-BA-intevriew-Obrana-Oružani sukobi-Strana pomoć-Diplomacija FRANCUSKA-LE MONDE OD 21.3.00.RAZGOVOR S RICHARDOM FRANCUSKALE MONDE21. III. 2000.'Načelo visokog stupnja samouprave koje su prihvatili Ujedinjeni narodi, i dalje je
naša zadaća na Kosovu'Anita Hausser, Patrick Jarreau i Olivier Mazerolle razgovarali su s francuskim ministrom obrane Alainom Richardom o sudjelovanju francuskih postrojba u sastavu KFOR-a na Kosovu, o stanju u toj pokrajini, o europskoj obrani: " - Odgovaraju li uvjeti sudjelovanja francuskih postrojba u sastavu KFOR-a na Kosovu njihovim zadaćama, ili se od njih traže stvari za koje nisu podučeni?= Pomalo od oboga. U zadnje dvije godine naše se vojno stajalište o tom sukobu mijenjalo više puta. Sretan sam što mogu ustvrditi da se francuski vojni sustav uspio prilagoditi tim promjenama. Danas smo svjedoci porasta oružanog nasilja: tu su vojnici na svom terenu. Također imamo izvanredna stanja, prosvjede, pritiske koji sve više poprimaju privatne značajke, a na koje treba odgovoriti u uvjetima opće nesigurnosti. Dakle, postrojbe koje trebaju uspostaviti sigurnost u prilikama oružanoga nasilja moraju činiti puno drugih stvari; to se zove civilno-vojna zadaća.
FRANCUSKA
LE MONDE
21. III. 2000.
'Načelo visokog stupnja samouprave koje su prihvatili Ujedinjeni
narodi, i dalje je naša zadaća na Kosovu'
Anita Hausser, Patrick Jarreau i Olivier Mazerolle razgovarali su s
francuskim ministrom obrane Alainom Richardom o sudjelovanju
francuskih postrojba u sastavu KFOR-a na Kosovu, o stanju u toj
pokrajini, o europskoj obrani: " - Odgovaraju li uvjeti
sudjelovanja francuskih postrojba u sastavu KFOR-a na Kosovu
njihovim zadaćama, ili se od njih traže stvari za koje nisu
podučeni?
= Pomalo od oboga. U zadnje dvije godine naše se vojno stajalište o
tom sukobu mijenjalo više puta. Sretan sam što mogu ustvrditi da se
francuski vojni sustav uspio prilagoditi tim promjenama. Danas smo
svjedoci porasta oružanog nasilja: tu su vojnici na svom terenu.
Također imamo izvanredna stanja, prosvjede, pritiske koji sve više
poprimaju privatne značajke, a na koje treba odgovoriti u uvjetima
opće nesigurnosti. Dakle, postrojbe koje trebaju uspostaviti
sigurnost u prilikama oružanoga nasilja moraju činiti puno drugih
stvari; to se zove civilno-vojna zadaća.
Na Kosovu nema redarstva, ili je doista u začetku. Postrojbe
međunarodnih redarstvenih snaga puno je teže rasporediti na
području čiji jezik ne poznaju i ne mogu se zajedno ustrojiti, dok
su vojne snage uvježbane da se raspoređuju i djeluju zajednički.
One, stoga, trebaju povesti računa o zadaćama koje bi, u idealnim
uvjetima, trebalo provoditi redarstvo. Za to se treba pobrinuti.
- Ne bi li trebalo započeti drukčiju, puno temeljitiju prilagodbu,
budući da Bernard Kouchner kaže da je višeetničnost nemoguća na
Kosovu?
= To je područje kroz više naraštaja bilo poprište međueetničkih
sukoba i nasilja. Od trenutka kada spriječite ljude da se međusobno
ubijaju do trenutka kada mogu živjeti zajedno, treba proći vrijeme.
U Bosni smo već pet godina, i tamo su se ljudi ubijali. Danas
počinjemo zapažati znakove - još skromne i nedovoljne - zajedničkog
života. Kada smo godinu dana nakon sporazuma sastavljali zaključni
račun o Bosni, govorili smo, dakako, da je očajan; pet godina
kasnije, kažemo da je razmjerno pozitivan i da vrijedi nastaviti.
Mislim da će se na Kosovu stvari slično razvijati.
- Uz čije političko skrbništvo? Budućnost Kosova nitko nije
utvrdio...
= Nitko ne predlaže da se promijene načela rezolucije 1244
Ujedinjenih naroda. Dakle, ako se točnije govori o
institucionalnom ustroju Kosova za neko vrijeme, to neće biti ni
neovisnost, ni pripojenje Srbiji. Načelo visokog stupnja
samouprave koje je prihvatio UN, i dalje je naša zadaća, i mi ćemo je
provoditi.
- Tisak je navodio primjedbe francuskog zapovjedništva koje
zamjera Bernardu Kouchneru, UN-ovu upravitelju na Kosovu, da je
sklon Albancima...
= Ti dokumenti koji pripadaju ministarstvu obrane, a bili su
potrebni kako bi se objektivno izvijestilo državno zapovjedništvo,
ticali su se finih razlika u mišljenju i nisu sadržavali nikakvu
osudu političkog pravca...
- Ipak je bilo finih razlika...
= Dakako da u takvim prilikama postoje fine razlike! Logično je da
državno zapovjedništvo o tome bude obaviješteno. Nema neslaganja
između vojnih dužnosnika KFOR-a - bilo da je riječ o francuskim
časnicima, o njemačkom generalu koji je sada zapovjednik ili o
čitavom stožeru - i UN-ova predstavnika.
- Koje su zadaće europske obrane koja se u ovom času stvara? Želi li
Europa postati velesila nalik na Sjedinjene Države?
= Kada je riječ o područnim krizama, kao što je slučaj s Kosovom,
razumljivo je da se u sklopu Sjevernoatlantskog saveza Sjedinjene
Države, koje imaju puno drugih obveza izvan Europe, ne trebaju tako
jako zalagati, kao što su primjerice činile u doba zračnih
napadaja. Europljani pak shvaćaju da su se danas, za razliku od
životne pogibelji s kojom su bili sučeljeni u vrijeme Varšavskog
pakta, našli pred područnim, europskim krizama koje ih se puno više
tiču i koje su u njihovu djelokrugu odgovornosti. Dakle, Europska
je unija trebala dobiti svoje snage.
Zašto je to sada moguće, a nije bilo moguće prije? Ne želim
umanjivati zasluge glavnih sudionika, čiji sam skromni dio, koji
sada rade na izgradnji europske obrane; no naši prethodnici nisu to
mogli učiniti prije jer su strateške i povijesne prilike bile
potpuno drugačije. Danas je dokazan utjecaj Europske unije i
njezina sposobnost da donosi odluke. U očima samih Eurpljana, euro
je bio dokaz da oni mogu svladati zapreke. Oni danas imaju puno više
zajedničkih vrijednosti i zadaća koje trebaju braniti, nego prije
dvadeset ili trideset godina.
Povrh toga, više naših država i naših naroda promijenili su
mišljenje o toj temi. Britanci koji su prije nekoliko godina bili
suzdržani, iskoristili su promjenu vlade 1997. Mogu reći da će u
sljedećem desetljeću biti riječi o zajedničkim snagama o kojima će
se države slobodno dogovarati i o kojima će međusobno odlučivati. O
slanju postrojba neće se odlučivati kvalificiranom većinom, već na
temelju političkih odluka koje će se zajednički donositi. Takav
sustav neće imati snagu američkog sustava, ali će ipak značiti
promjenu svjetske ravnoteže."