ZAGREB, 15. ožujka (Hina) - Liberalizacijom trgovinske razmjene nakon očekivanog primanja Hrvatske u članstvo Svjetske trgovinske organizacije (WTO), domaćim proizvođačima mineralnih voda otvorit će se mogućnosti za znatno povećanje
izvoza na inozemna, poglavito zapadnoeurposka tržišta. Iako je domaća proizvodnja organizacijski, tehnološki i proizvodno sposobna ponuditi domaćem i inozemnom tržištu potrebne količine i kvalitetu mineralnih voda uz konkurentske cijene prije ulaska u WTO potrebno je izvršiti još neke pripreme kako bi proizvođači spremno dočekali spomenutu liberalizaciju.
ZAGREB, 15. ožujka (Hina) - Liberalizacijom trgovinske razmjene
nakon očekivanog primanja Hrvatske u članstvo Svjetske trgovinske
organizacije (WTO), domaćim proizvođačima mineralnih voda otvorit
će se mogućnosti za znatno povećanje izvoza na inozemna, poglavito
zapadnoeurposka tržišta. Iako je domaća proizvodnja
organizacijski, tehnološki i proizvodno sposobna ponuditi domaćem
i inozemnom tržištu potrebne količine i kvalitetu mineralnih voda
uz konkurentske cijene prije ulaska u WTO potrebno je izvršiti još
neke pripreme kako bi proizvođači spremno dočekali spomenutu
liberalizaciju.#L#
Proizvodnjom mineralnih voda u Hrvatskoj se bave zagrebačka
Jamnica (članica koncerna Agrokor), te Podravkina Tvornica
Studenac u Lipiku. Podaci o proizvodnji i prodaji mineralnih voda u
posljednjih nekoliko godina pokazuju stalan uzlazni trend koji
poprima dugotrajni karakter. U Gospodarsko interesno udruženju
proizvođača pića Hrvatske (GIUPP) kažu da su glavni razlog tome
ponajprije velika investicijska ulaganja i jači marketinški nastup
na tržištu koje su posljednjih godina učinile obje tvrtke.
Od 1994. godine do danas ukupna prodaja domaćih mineralnih voda
porasla je sa 92 milijuna litara na lanjskih 202 milijuna litara.
Pritom je, po podacima GIUPP-a izvoz porastao 13 puta, a prodaja na
domaćem tržištu 21 puta.
Udjel u ukupnoj proizvodnji i prodaji Jamnice lani je iznosio 84
posto, a ostatak se odnosio na Studenac. U ostvarenim izvoznim
rezultatima na Jamnicu se lani odnosi gotovo cjelokupni izvoz koji
posljednjih godina stalno raste, dok je lipička tvornica proteklih
godina zabilježila pad izvoza.
Gotovo sav izvoz mineralnih voda odlazi na bosansko-hercegovačko
tržište što u GIUPP-u ocjenjuju vrlo rizičnim budući da može
izazvati velike poremećaje pri mogućem daljnjem uvođenju carinskih
i drugih zaštitnih mjera od strane BiH. Očit primjer za to je i
odluka o promjeni carinskih stopa od prijašnji jedan na deset
posto, kažu u udruženju, što nedvojbeno ima negativan odraz na
izvoz na to tržište.
Velike količine voda dolaze iz Slovenije, a u udruženju kažu kako bi
trebalo učiniti napore da se mineralna voda iz Hrvatske plasira na
temelju reciprocitetnih količina.
Za domaće proizvođače postoji i otežavajuća okolnost koja
proizlazi iz zakonske regulative, a odnosi se na uvođenje koncesije
za crpljenje prirodnih mineralnih voda. Primjena tih zakonskih
odredbi počela je početkom 1997. godine, a troškovi koncesije
znatno utječu na cijenu koštanja mineralnih voda, što otežava
konkurentnu sposobnost domaćih proizvođača s inozemnom
konkurencijom.
Valjalo bi državi ukazati i predložiti, drže u GIUPP-u, da se u
ozračju uklapanja Hrvatske u međunarodne integracije i prihvaćanje
trgovinskih dogovora kojima se liberalizira tržište, domaća
proizvodnja rastereti tih ali i drugih opterećenja kako bi
ravnopravnije mogla sudjelovati u svjetskoj "tržišnoj utakmici".
(Hina) mku ds