IT-YU-nesreće-sudtsvo IT-14.III.-CORRIERE-JURISDIKCIJA ITALIJACORRIERE DELLA SERA14. III. 2000.Zrakoplov koji je pao u Prištini je drugorazredna tragedija"U kontrolnom tornju prištinske zračne luke, 12. studenog 1999., kontrolor je
leta Royal Air Forcea. Uvijek je radio u ravnici, nikada među planinama. Poznaje samo vojne procedure i zanemaruje civilne. (...) Engleski se vojnik zbunio, zapleo, i tako u zraku zaboravio zrakoplov Atr42 kojega je unajmio Svjetski prehrambeni program (PAM) kako bi na Kosovo prevezao svoje volontere. Koju minutu kasnije talijanski će se zrakoplov smrskati na vrh planine Piceli. (...)Tko ima sudsku ovlast u tom slučaju? Koje državno sudstvo ima pravo i obvezu provesti istragu? Nema odgovora na ta pitanja. Ugovori Atlantskog saveza koji uređuju pitanje mjerodavnosti odnose se samo na kaznena djela i odgovornosti počinjena na teritoriju zemalja koje pripadaju NATO-u.U članku 7. londonske konvencije iz 1951., stavak sedmi, stoji: 'Vojne vlasti zemlje porijekla imat će pravo prvenstva u sudskoj ovlaštenosti nad nekim vojnikom ili civilom ako se radi o bilo kojem kaznenom djelu proizišlom iz bilo kojeg čina izvršenog pri
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
14. III. 2000.
Zrakoplov koji je pao u Prištini je drugorazredna tragedija
"U kontrolnom tornju prištinske zračne luke, 12. studenog 1999.,
kontrolor je leta Royal Air Forcea. Uvijek je radio u ravnici,
nikada među planinama. Poznaje samo vojne procedure i zanemaruje
civilne. (...) Engleski se vojnik zbunio, zapleo, i tako u zraku
zaboravio zrakoplov Atr42 kojega je unajmio Svjetski prehrambeni
program (PAM) kako bi na Kosovo prevezao svoje volontere. Koju
minutu kasnije talijanski će se zrakoplov smrskati na vrh planine
Piceli. (...)
Tko ima sudsku ovlast u tom slučaju? Koje državno sudstvo ima pravo
i obvezu provesti istragu? Nema odgovora na ta pitanja. Ugovori
Atlantskog saveza koji uređuju pitanje mjerodavnosti odnose se
samo na kaznena djela i odgovornosti počinjena na teritoriju
zemalja koje pripadaju NATO-u.
U članku 7. londonske konvencije iz 1951., stavak sedmi, stoji:
'Vojne vlasti zemlje porijekla imat će pravo prvenstva u sudskoj
ovlaštenosti nad nekim vojnikom ili civilom ako se radi o bilo kojem
kaznenom djelu proizišlom iz bilo kojeg čina izvršenog pri
obavljanju službene dužnosti'.
To je stavak koji je omogućio Sjedinjenim Državama da u domovini
sude Richardu Ashbyiju i Josephu Schweitzeru, pilotu i navigatoru
zrakoplova Prowler koji je 3. veljače 1998. ubio dvadeset nevinih
putnika u žičari na Cermisu.(...)
Američki piloti u Italiji. Talijanski piloti u Njemačkoj. Na
planini Piceli, toga nesretnog dana, nije bilo tih uvjeta. Kosovo
nije Europa. Formalno na Kosovu, i nakon rezolucije UN-a legitiman
je suverenitet Srbije: no može li Beograd provesti istragu o toj
tragediji? Očito ne. I tko to onda može učiniti? UN koji zapravo ima
suverenitet? Ili KFOR, multinacionalna snaga NATO-a koja nadzire
te teritorije? Ili englesko sudstvo budući da su Englezi imali
odgovornost za prištinsku zračnu luku toga 12. studenog? Ili
sudstvo Francuske koja je nadzirala planinu Piceli? Ili talijansko
sudstvo jer je (talijanski) zrakoplov poletio iz Ciampina. Kiša
pitanja koja mogu tu katastrofu pretvoriti u drugorazrednu
tragediju.
Odsutnost međunarodnih pravila (tko ima pravo na sudsku
ovlaštenost?) ne može biti dobar razlog da se incident prekrije
hladnom šutnjom. Premda neformalno jamči da će podržati
inicijative magistrature, palača Chigi službeno šuti. Šute
ministarstva vanjskih poslova i obrane. Šuti RAF koji je spriječio
francuske djelatnike da se susretnu s kontrolorom-radaristom.
(...)
Ne može se prihvatiti da o pogibiji dvadeset i jednog volontera,
koje je na Kosovo dovelo velikodušno srce, padne neprobojni zid.
Kao i uvijek kada su upleteni rat, vojske i državni interesi", piše
Giuseppe D'Avanzo.