DE-IT-HR-CRKVE-Vjerske zajednice RDW 12. III. PAPA MOLI OPROST GRIJEHA NJEMAČKI RADIO - RDW12. III. 2000.Papa moli za oprost crkvenih grijeha 'Zamolba za oproštenje' zbog crkvenih pogrješaka, koju će upravo danas javno izreći papa
Ivan Pavao II., crkveno-politički, teološki, ali i povijesno svakako predstavlja vrhunac Svete godine 2000. I sam datum ima simbolično značenje, jer danas je posna nedjelja.Popis grijeha je vrlo dug: tu su krvavi križarski ratovi i inkvizicija u srednjem vijeku, nasilno pokrštavanje za vrijeme kolonizacije Latinske Amerike ? i, naravno, crno poglavlje mržnje prema Židovima, koja se kao crvena nit provlači kroz čitava dva tisućljeća crkvene povijesti. Prije nekoliko dana kardinal Joseph Ratzinger je upozorio kako se Crkva ne smije smatrati 'sudom nad prethodnim generacijama'. Osim toga, naglasio je kardinal, Crkva ne govori o svojoj krivici, nego o krivici 'njezinih sinova i kćeri' ? 'što predstavlja malu, ali finu razliku.Teološku osnovu ovoga važnog događaja razradilo je Teološko povjerenstvo, koje je prije nekoliko godina osnovao sam Papa. Ono je izradilo dokument od 90 stranica pod naslovom 'Sjećanje i pomirenje: Crkva i krivica iz prošlosti'. S njegova 22 samokritična
NJEMAČKI RADIO - RDW
12. III. 2000.
Papa moli za oprost crkvenih grijeha
'Zamolba za oproštenje' zbog crkvenih pogrješaka, koju će upravo
danas javno izreći papa Ivan Pavao II., crkveno-politički,
teološki, ali i povijesno svakako predstavlja vrhunac Svete godine
2000. I sam datum ima simbolično značenje, jer danas je posna
nedjelja.
Popis grijeha je vrlo dug: tu su krvavi križarski ratovi i
inkvizicija u srednjem vijeku, nasilno pokrštavanje za vrijeme
kolonizacije Latinske Amerike ? i, naravno, crno poglavlje mržnje
prema Židovima, koja se kao crvena nit provlači kroz čitava dva
tisućljeća crkvene povijesti. Prije nekoliko dana kardinal Joseph
Ratzinger je upozorio kako se Crkva ne smije smatrati 'sudom nad
prethodnim generacijama'. Osim toga, naglasio je kardinal, Crkva
ne govori o svojoj krivici, nego o krivici 'njezinih sinova i kćeri'
? 'što predstavlja malu, ali finu razliku.
Teološku osnovu ovoga važnog događaja razradilo je Teološko
povjerenstvo, koje je prije nekoliko godina osnovao sam Papa. Ono
je izradilo dokument od 90 stranica pod naslovom 'Sjećanje i
pomirenje: Crkva i krivica iz prošlosti'. S njegova 22 samokritična
poglavlja, na kojima je godinama radilo 30-ak znanstvenika iz
različitih dijelova svijeta, Crkva želi započeti jednu novu eru.
Tako se izričito kaže: 'Za osuditi je svaki oblik primjene nasilja u
borbi protiv onih koji se nalaze u zabludi'. To je izreka koja mora
daleko odjeknuti kako u katoličkom svijetu, tako i izvan njega. U
dokumentu se nadalje priznaje kako je 'neprijateljstvo' mnogih
kršćana prema Židovima bilo 'povijesna činjenica koja izaziva
tjeskobu'. I premda je masovno ubijanje Židova bilo djelo nacional-
socijalista, koji nisu bili prijateljski raspoloženi prema Crkvi,
Teološko povjerenstvo ipak postavlja pitanje nisu li 'antižidovske
predrasude' među kršćanima pogodovale progonu Židova u dvadesetom
stoljeću?
Reakcije javnosti uslijedile su odmah nakon objavljivanja sadržaja
dokumenta Povjerenstva. Tako je potpredsjednik Središnjeg vijeća
Židova u Njemačkoj, Michael Friedman, dio dokumenta koji se odnosi
na Židove i holokaust nazvao 'mlakim i razočaravajućim'. 'Papa
reducira odgovornost Crkve na one malobrojne koji nisu pomogli',
objasnio je Friedman. Osim toga, on smatra kako izjava Crkve ionako
dolazi vrlo kasno i da nije dovoljno iscrpna. Friedman je naglasio
kako je službena katolička Crkva potpuno zakazala za vrijeme
nacional-socijalizma, i da nije nikada, a ukoliko i jest, onda vrlo
tiho, prosvjedovala protiv Hitlerova režima, koji je odgovoran za
holokaust.
Razočaranje njemačkih Židova dijele i talijanski. Tako je
predsjednik židovske zajednice Italije, Amos Luzzatto, istaknuo
kako je od Pape očekivao mnogo više. Član povjerenstva, njemački
dogmatičar Ludwig Mueller, ovih je dana potvrdio kako je u
prošlosti bilo 'osobnih grijeha, zastrašujućeg zakazivanja,
neprimjerenog i neodgovornog djelovanja članova i predstavnika
Crkve'. Stoga se, prema njegovu mišljenju, može govoriti 'o
grijesima same Crkve, a ne samo njezinih pojedinih dijelova'. Ta se
izjava odnosi i na crkvenu netoleranciju prema kulturnim
vrijednostima drugih naroda i na 'nedostatak poštovanja prema
savjesti'. Time se misli na prisilno misionarstvo. Riječ 'grijeh'
jasno je uporabljena i kada se govori o raznim crkvenim podjelama,
do kojih je došlo u povijesti. Ta kritika je upućena na adresu
katolika, koji, kako je naglašeno, nisu ništa učinili u
sprječavanju podjela.
I time smo stigli i do pogrješaka iz najnovije prošlosti. No, ne
počinjenih od strane Crkve kao vjerske zajednice, već pojedinih
katolika. Je li ovdje sve u najboljem redu? Ponašanje prema
buntovnim biskupima i teolozima? Ili velik broj drugi put
vjenčanih? No, tu se vrlo brzo vuku granice, jer to, navodno, 'ne
pripada ovdje'. Unatoč svemu, ne smije se stvoriti dojam kako je
teološko povjerenstvo pod predsjedanjem kardinala Ratzingera
označilo crkvenu povijest kao jednu kroniku škandala.
Ali, ono što dokument Povjerenstva stvarno nudi jesu egzaktni
istraživački rezultati. Samo pomoću njih moguće je odgovarajuće
vrjednovati povijesne činjenice. To je istodobno i poziv na
otvoreni dijalog. Kako u crkvenoj tako i u svjetovnoj povijesti.
(RDW)