AT-GOSPODARSTVO-POLITIKA-VLADA-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Politika-Vlada AU 11. III. DS: PRIVATIZACIJA I PRORAČUN AUSTRIJADER STANDARD11. III. 2000.Skupa pohlepa"Nijedan projekt crno-plave austrijske vlade nije trenutno izložen
tako žestokim napadima kao program privatizacije. OEGB (Oesterreichischer Gewerkschaftsbund - Austrijski sindikalni savez - op. prev.), menadžeri državnih poduzeća, pa čak i ekonomist Bernhard Felderer predbacuju vladi da prenagljenom prodajom poduzeća rasipa državnu imovinu. Nitko nije načelno protiv privatizacije, ali ne treba žuriti, već valja pričekati rast vrijednosti na bečkoj burzi a time i porast moguće dobiti.Kritičari dokazuju svojim istupima u prvom redu da nisu shvatili bit privatizacije - baš kao ni predstavnici vladajućih stranaka, koji govore o prodaji poduzeća u portfelju OEIAG-a (Oesterreichische Industrieverwaltungs Aktiengesellschaft - austrijska agencija za privatizaciju državnih poduzeća - op. prev.) uglavnom u kontekstu rupa u državnom proračunu. Prava je privatizacija sastavni dio industrijske politike, a ne sredstvo za sanaciju proračuna. Ta spoznaja očituje se već u činjenici da prihodi iz EU nisu priznati kao doprinos za smanjenje proračunskog
AUSTRIJA
DER STANDARD
11. III. 2000.
Skupa pohlepa
"Nijedan projekt crno-plave austrijske vlade nije trenutno izložen
tako žestokim napadima kao program privatizacije. OEGB
(Oesterreichischer Gewerkschaftsbund - Austrijski sindikalni
savez - op. prev.), menadžeri državnih poduzeća, pa čak i ekonomist
Bernhard Felderer predbacuju vladi da prenagljenom prodajom
poduzeća rasipa državnu imovinu. Nitko nije načelno protiv
privatizacije, ali ne treba žuriti, već valja pričekati rast
vrijednosti na bečkoj burzi a time i porast moguće dobiti.
Kritičari dokazuju svojim istupima u prvom redu da nisu shvatili
bit privatizacije - baš kao ni predstavnici vladajućih stranaka,
koji govore o prodaji poduzeća u portfelju OEIAG-a
(Oesterreichische Industrieverwaltungs Aktiengesellschaft -
austrijska agencija za privatizaciju državnih poduzeća - op.
prev.) uglavnom u kontekstu rupa u državnom proračunu. Prava je
privatizacija sastavni dio industrijske politike, a ne sredstvo za
sanaciju proračuna. Ta spoznaja očituje se već u činjenici da
prihodi iz EU nisu priznati kao doprinos za smanjenje proračunskog
deficita. Proračun profitira tek neizravno - smanjenjem državnih
dugova, a time i smanjenjem godišnje otplate kamata.
Zato se - čak i gledano iz proračunsko-političke perspektive -
odgoda prodaje gotovo i ne isplati. (...)
Da privatizacija koja teži visokim cijenama može skupo stajati
zemlju, pokazalo se već prije 18 mjeseci u prvoj fazi privatizacije
Telekoma. Naime, tada je 25-postotni udio u poduzeću prodan
Telekomu Italia, koji je ponudio četiri milijarde šilinga više nego
američki koncern Ameritech.
Amerikanci su opravdavali nižu ponudu tvrdnjom da bi vrijednost
mogli povećati boljom tehnologijom i boljim menadžmentom, što će se
kasnije isplatiti na burzi. Priliku za to nisu dobili. No,
činjenica je da kaotični Talijani nisu donijeli praktički ništa
austrijskom telekomu već su vjerojatno čak i smanjili vrijednost
poduzeća. Ta pogrešna odluka stoji danas državu daleko više no što
su Talijani onomad položili na stol.
Uspješne privatizacije u drugim zemljama nisu bile orijentirane na
maksimalizaciju prihoda. Margaret Thatcher praktički je poklonila
prva državna poduzeća, pretvorivši Britance u oduševljene
dioničare. Londonska burza još i danas profitira od te činjenice -
baš kao i britanska privreda i time i ministar financija. Isti
učinak polučio je i izlazak na burzu Deutsche Telekoma u jesen
1996., koji također nije naišao na idealne tržišne uvjete. Uzlet
frankfurtske burze uslijedio je nešto kasnije.
Mudra privatizacijska strategija obuhvatila bi brz plasman prve
tranše Telekom Austria na burzi po povoljnoj cijeni i nadu da će
dioničari time zaraditi što više. Cvatuće tržište dionica donosi
veća ulaganja, radna mjesta i porezne prihode, omogućujući državi
da kasnije tranše ponudi na tržištu po većim cijenama. Tko pri
privatizaciji teži samo kratkoročnim prihodima, plaća dugoročnu
skupu cijenu takve strategije", upozorava Eric Frey.