FR-YU-operacije-Parlament-Obrana-Organizacije/savezi-Oružani sukobi FR-LIBERATION 9.3.FR.VOJSKE IZVAN ZEMLJE FRANCUSKALIBERATION9. III. 2000.Ministarstvo obrane podnosi prijavak Narodnoj skupštini"Francuska vojska može bombardirati
Jugoslaviju, a parlament o se tome nema pravo očitovati. Francuska je u Gabonu vezana 'posebnim ugovorom o očuvanju reda', a zastupnici nisu obaviješteni o tom sporazumu. Ta su dva primjera, tipična za francuske prilike, spomenuta u izvješću o 'nadzoru parlamenta nad operacijama izvan zemlje' koji je jučer podnio zastupnik Francois Lamy (Socijalistička stranka, Essonne). 'Prvenstvo izvršne vlasti na polju obrane ne može od operacija izvan zemlje načiniti područje kojim će ona raspolagati po volji', rekao je.'Mi želimo izjednačiti ovlasti, a da se ne smanji moć izvršne vlasti', kaže predsjednik (iz Socijalističke stranke) Povjerenstva za obranu Paul Quiles. On napose predlaže da se izmijeni članak 35 Ustava koji kaže da je za 'objavu rata ovlašten parlament'. 'Ali rat se odavno ne objavljuje!', primjećuje.Ako se francuska vojska upleće uz mandat Ujedinjenih naroda, zastupnici žele dati 'prethodno mišljenje' o slanju postrojba koje ne bi obvezivalo vladu. Isti bi se postupak primijenio u slučaju
FRANCUSKA
LIBERATION
9. III. 2000.
Ministarstvo obrane podnosi prijavak Narodnoj skupštini
"Francuska vojska može bombardirati Jugoslaviju, a parlament o se
tome nema pravo očitovati. Francuska je u Gabonu vezana 'posebnim
ugovorom o očuvanju reda', a zastupnici nisu obaviješteni o tom
sporazumu. Ta su dva primjera, tipična za francuske prilike,
spomenuta u izvješću o 'nadzoru parlamenta nad operacijama izvan
zemlje' koji je jučer podnio zastupnik Francois Lamy
(Socijalistička stranka, Essonne). 'Prvenstvo izvršne vlasti na
polju obrane ne može od operacija izvan zemlje načiniti područje
kojim će ona raspolagati po volji', rekao je.
'Mi želimo izjednačiti ovlasti, a da se ne smanji moć izvršne
vlasti', kaže predsjednik (iz Socijalističke stranke)
Povjerenstva za obranu Paul Quiles. On napose predlaže da se
izmijeni članak 35 Ustava koji kaže da je za 'objavu rata ovlašten
parlament'. 'Ali rat se odavno ne objavljuje!', primjećuje.
Ako se francuska vojska upleće uz mandat Ujedinjenih naroda,
zastupnici žele dati 'prethodno mišljenje' o slanju postrojba koje
ne bi obvezivalo vladu. Isti bi se postupak primijenio u slučaju
provedbe sporazuma o obrani i o suradnji koji Francusku obvezuje
prema drugim zemljama. No zastupnici traže da se upoznaju sa
sadržajem sporazuma. 'Dopuštamo da postoje tajne odredbe, ali mi
moramo imati parlamentarnu instancu koja će biti ovlaštena za vojne
tajne', dodaje Quiles. Naprotiv, za vojno djelovanje koje izlazi iz
ovakvih pravnih okvira, 'kao što su zračni udari na Jugoslaviju',
parlament mora izravnim glasovanjem odobriti primjenu sile. Ipak
su isključene 'izvanredne okolnosti kao što je evakuacija
državljana'. Također se traži bolji proračunski nadzor nad
operacijama izvan zemlje (oko četiri milijarde svake godine).
Otkako je 1997. izabran za predsjednika Povjerenstva za obranu,
Paul Quiles nastoji povećati nadzor parlamenta na području koje je
tradicionalno namijenjeno izvršnoj vlasti. Nakon izvješća iz 1998.
o vojnim operacijama u Ruandi, Povjerenstvo je u studenom iznijelo
prijedlog zakona o 'prijenosu ovlasti kada je riječ o
obavješćivanju'", piše Jean-Dominique Merchet.