FR-BL-US-vojska-Obrana-Organizacije/savezi-Proračun FR-LE MONDE 29.2.O EU OBRANI FRANCUSKALE MONDE29. II. 2000.Petnaestorica ubrzano rade na stvaranju europske obrane"Europska se obrana stvara polako, ali sigurno. To je mišljenje
Javiera Solane, visokog predstavnika Europske unije za zajedničku vanjsku i obrambenu politiku (PESC): 'Ako pogledamo koliko je vremena trebalo za uvođenje zajedničkog novca, možemo reći da stvari teku brzo kada je riječ o europskoj sigurnosti', rekao je gospodin Pesc za 'Le Monde'. Naime, dodao je, 'nakon Helsinkija, dogodile su se mnoge stvari koje idu u istom pravcu: osigurati Europi zajedničke snage kako bi mogla djelovati u kriznim prilikama.' 'Mi moramo odlučno ići naprijed', rekao je.Ministri obrane petnaestorice žele zapravo svladati novu fazu okupljajući se u Sintri (nedaleko od Lisabona) u ponedjeljak 28. veljače prvi put nakon susreta na vrhu u Helsinkiju, održanom u prosincu 1999., na kojemu je odlučeno da se do 2003. stvore 'neovisne snage' za obranu. (...)Ministri obrane razgovarat će također o mogućnosti slanja snaga za brzo djelovanje u sklopu 'zadaća iz Petersberga' (humanitarne zadaće, očuvanje i uspostava mira), ali i o ustroju i organizaciji
FRANCUSKA
LE MONDE
29. II. 2000.
Petnaestorica ubrzano rade na stvaranju europske obrane
"Europska se obrana stvara polako, ali sigurno. To je mišljenje
Javiera Solane, visokog predstavnika Europske unije za zajedničku
vanjsku i obrambenu politiku (PESC): 'Ako pogledamo koliko je
vremena trebalo za uvođenje zajedničkog novca, možemo reći da
stvari teku brzo kada je riječ o europskoj sigurnosti', rekao je
gospodin Pesc za 'Le Monde'. Naime, dodao je, 'nakon Helsinkija,
dogodile su se mnoge stvari koje idu u istom pravcu: osigurati
Europi zajedničke snage kako bi mogla djelovati u kriznim
prilikama.' 'Mi moramo odlučno ići naprijed', rekao je.
Ministri obrane petnaestorice žele zapravo svladati novu fazu
okupljajući se u Sintri (nedaleko od Lisabona) u ponedjeljak 28.
veljače prvi put nakon susreta na vrhu u Helsinkiju, održanom u
prosincu 1999., na kojemu je odlučeno da se do 2003. stvore
'neovisne snage' za obranu. (...)
Ministri obrane razgovarat će također o mogućnosti slanja snaga za
brzo djelovanje u sklopu 'zadaća iz Petersberga' (humanitarne
zadaće, očuvanje i uspostava mira), ali i o ustroju i organizaciji
snaga koje bi trebale sudjelovati u budućim operacijama. Napokon,
svaka će zemlja dati procjene o vlastitom sudjelovanju u
zajedničkom cilju: mogućnosti da za 60 dana rasporedi 60 tisuća
vojnika na kriznom području.
Ministri bi isto tako trebali razgovarati o dužnosti
predsjedatelja COPS-a (Odbor za politiku i za sigurnost) koju sada
obnaša ministar obrane zemlje koja predsjeda EU-om: nekoliko
prijestolnica podupire stajalište g. Solane koji želi preuzeti tu
zadaću uz onu 'gospodina Pesca' i glavnog tajnika Zapadnoeuropske
unije; drugi pak drže da takav prijenos ovlasti ministarskog vijeća
predstavlja teškoću. 'Zamislite krizu poput one u Bosni: je li
smjena na položaju koja znači promjenu odgovornosti u jeku krize,
najbolje i najpouzdanije rješenje?', pita se g. Solana.
Visoki predstavnik PESC-a ne misli pak da treba bitno mijenjati
europski ugovor kako bi se povelo računa o uvođenju europske
obrane. Omogući li to dnevni red međuvladine konferencije (CIG)
koja treba sretno privesti kraju reformu europskih ustanova, bilo
bi poželjno unijeti stanovite 'promjene' kako bi se službeno
potvrdile ovlasti COPS-a da donosi odluke u vrijeme krize.
U Sintri će se uz to dotaknuti dva osjetljiva pitanja:
institucionalizacija odnosa između EU-a i NATO-a i financiranje
europske obrane, koje nimalo nije jasno s obzirom na težnje brojnih
zemalja (poglavito Njemačke) koje žele smanjiti vojne troškove.
Sve do sada, odnosi između EU-a - uključujući Zapadnoeuropsku uniju
- i NATO-a gotovo nisu ni postojali. Zadnjih mjeseci, poštivajući
načela susreta na vrhu u Helsinkiju, Javier Solana i lord
Robertson, glavni tajnik NATO-a, uveli su običaj da se sastaju
gotovo jednom u tjednu, ali nije pretjerano reći da led između ove
dvije ustanove još nije probijen. To bi se trebalo dogoditi u
prigodi sjednice Europskog vijeća u Maria da Feiri 19. i 20. VI.
Portugalsko će predsjedateljstvo tada podnijeti izvješće o
mogućnosti institucionalizacije odnosa EU-NATO. Privremena
inačica izvješća koje sadrži popis 'mogućnosti suradnje i
dogovaranja' između dviju ustanova, nije naišla na jednoglasno
odobravanje Europljana, budući da Sjevernoatlantskom savezu daje
mogućnost da jako utječe na odluke EU-a o upletanju.
Po mišljenju mnogih zemalja - napose Francuske - Europljani se prvo
moraju dogovoriti o budućoj suradnji s NATO-om. Sjedinjene Države
pak žele da se savez odmah priključi tom procesu, što Pariz navodi
na sumnju kako ta želja nema druge svrhe doli da što više uključi
američku upravu u donošenje odluka o budućoj 'samostalnoj obrani'
Europe.
Portugalski dokument predviđa u svezi s tim da Security Task Force,
koji će iznositi prijedloge o zajedničkim ustrojima 'sigurnosti i
obavješćivanja', 'usko surađuje' s NATO-om. Isto tako, kada je
riječ o 'redovitim' odnosima (izvan razdoblja krize), spominje se
mogućnost da časnici saveza pribivaju europskim ministarskim
sjednicama (pa i neslužbenim) na kojima bi se trebalo raspravljati
o 'razvoju europskih obrambenih snaga'. U doba krize, razmišlja se
o tješnjim odnosima NATO-a i EU-a: tako bi, budu li vojnu operaciju
vodili Europljani uz vojnu pomoć NATO-a, zamjenik glavnog
zapovjednika savezničkih snaga u Europi bio nazočan na sjednicama
budućeg Europskoga vojnog odbora.
Kako o ovim prijedlozima Europljani nisu jedinstveni, dogovor se na
susretu u Feiri na vrhu mogao postići tek nakon teških pregovora",
iz Bruxellesa izvješćuje Laurent Zecchini.