FR-US-zločini-Kriminal-Sudovi-Obrana-Ljudska prava FR-LIBERATION 23.2.MEĐ.SUD ZA ZLOČINE FRANCUSKALIBERATION23. II. 2000.Francuska se želi riješiti ratnih zločina"Ovo je druga francuska iznimka. Dok djelatno radi na brzoj ratifikaciji
sporazuma koji je u Rimu u srpnju 1998. prihvatilo 120 zemalja o osnutku Međunarodnog kaznenog suda (CPI) za genocid, zločine protiv čovječnosti i ratne zločine, Francuska je, za sada, prva zemlja koja ne prihvaća mjerodavnost ovog suda za možebitne ratne zločine koje bi počinili njezini državljani. Tu joj je mogućnost sedam godina davao članak 124. poslovnika koji je utvrđen u Rimu i na njezin poticaj prihvaćen u zadnjim minutama pregovora. Zahvaljujući takvoj promjeni poslovnika budućega suda, Francuska se nadala da će privući neke zemlje - ponajprije Sjedinjene Države -koje se otvoreno protive upletanju takvog suda čije polje rada nije ograničeno vremenski ni prostorno, za razliku od dvaju sadašnjih, tzv. ad hoc sudova koje je utemeljilo Vijeće sigurnosti UN-a, 1993. za bivšu Jugoslaviju, a godinu dana poslije za Ruandu. SAD, kao uostalom ni Izrael, Kina i Indija, na koncu nisu potpisale ugovor. Francuske su vlasti i dalje ustrajale na članku 124., unatoč osudama dijela pluralne ljevice i nevladinih udruga. Matignon i
FRANCUSKA
LIBERATION
23. II. 2000.
Francuska se želi riješiti ratnih zločina
"Ovo je druga francuska iznimka. Dok djelatno radi na brzoj
ratifikaciji sporazuma koji je u Rimu u srpnju 1998. prihvatilo 120
zemalja o osnutku Međunarodnog kaznenog suda (CPI) za genocid,
zločine protiv čovječnosti i ratne zločine, Francuska je, za sada,
prva zemlja koja ne prihvaća mjerodavnost ovog suda za možebitne
ratne zločine koje bi počinili njezini državljani. Tu joj je
mogućnost sedam godina davao članak 124. poslovnika koji je utvrđen
u Rimu i na njezin poticaj prihvaćen u zadnjim minutama pregovora.
Zahvaljujući takvoj promjeni poslovnika budućega suda, Francuska
se nadala da će privući neke zemlje - ponajprije Sjedinjene Države -
koje se otvoreno protive upletanju takvog suda čije polje rada nije
ograničeno vremenski ni prostorno, za razliku od dvaju sadašnjih,
tzv. ad hoc sudova koje je utemeljilo Vijeće sigurnosti UN-a, 1993.
za bivšu Jugoslaviju, a godinu dana poslije za Ruandu. SAD, kao
uostalom ni Izrael, Kina i Indija, na koncu nisu potpisale ugovor.
Francuske su vlasti i dalje ustrajale na članku 124., unatoč
osudama dijela pluralne ljevice i nevladinih udruga. Matignon i
Elizej jednoglasni su glede tog stajališta koje daje 'loš primjer',
kako kažu FIDH i Amnesty.
Takvo stajalište to više iznenađuje što Pariz, pošto je dugo bio
suzdržan, nakon 1998. ima ulogu pokretača u borbi za međunarodno
kazneno pravosuđe, napose kada je riječ o tome da žrtve sudjeluju u
budućim suđenjima. 'Kao da Francuska ne uspijeva u potpunosti
okrenuti stranicu prošle plašljivosti', ističe William Bourdon,
glavni tajnik FIDH-a.
Budući međunarodni kazneni sud koji će vjerojatno početi s radom za
dvije godine, pošto njegov poslovnik potvrdi 60 zemalja, ima zadaću
da se bavi samo najtežim zločinima, među kojima i ratnim, 'napose
ako su dio plana ili politike' ili su 'počinjeni u velikim
razmjerima'. U poslovniku budućeg CPI-ja predviđa se pripremna
komora koja će surađivati s glavnim tužiteljem i donositi mišljenje
o opravdanosti sudbenih progona. No to nije dovoljno da bi potpuno
umirilo francuske vlasti, kao što je naglasio Jacques Chirac 15.
siječnja 1999. u pismu nevladinim udrugama koje su se ujedinile u
Francusku koaliciju za međunarodni kazneni sud: 'Neutemeljene
tužbe, kao i one s političkim primislima, mogle bi se lako usmjeriti
protiv zemalja, kao što je naša, koje sudjeluju u operacijama u
inozemstvu, napose radi očuvanja mira.' Iskustvo iz bivše
Jugoslavije, kada je ICTY na koncu odbacio optužbe protiv plavih
kaciga zbog nepružanja pomoći muslimanskom puku u Srebrenici i
prepirke o Ruandi zbog francuske vojne nazočnosti tijekom
genocida, potiču strahove 'velike lovačke kuće' koja se jako plaši
anglosaksonskih tužbenih postupaka međunarodnih sudova koje
nazivaju 'sudskom predstavom'.
U toj borbi za članak 124., Francuska je izolirana, ali je i u
neodređenim okolnostima. Druge sile koje su uključene u takve
zadaće, a mogle bi imati slične brige, željele bi, poput Velike
Britanije, raditi opreznije. Uz potporu brojnih azijskih i
arapskih zemalja, one rade na tekstu kojim bi se puno
restriktivnije utvrdila obilježja zločina koji bi podlijegali
sudbenom progonu. U tom su pripremnom povjerenstvu zastupljene
zemlje koje još nisu potpisale ugovor, među kojima je SAD, i koje ne
gube nadu da će tako bolje organizirati rad budućeg međunarodnog
suda", piše Marc Semo.