IT-stranke-krize IT-23.II.LA STAMPA-HAIDER I POPULIZMI ITALIJALA STAMPA23. II. 2000.Izazov novih populizama"Što je populizam koji poput političke sablasti kruži Europom? Ima li smisla govoriti o populizmu u demokraciji koja
funkcionira? Kakvu 'demokratsku ovlast' treba prema njemu primijeniti? To su pitanja na koja treba žurno dati odgovore na europskoj razini. 'Slučaj Austrija' zapravo, postaje 'slučaj Europa': ne toliko stoga što se očekuje množenje pokreta poput Haiderova, nego stoga što se pitanje povratnog vala austrijskog pitanja usložava. Kancelar Schroeder je ponovno iznio svoju tezu u jednakom odnosu prema prema svakom 'desničarskom populističkom' pokretu u Beču i Rimu (aludirajući na Alleanzu Nazionale) odbacivši talijanske prosvjede. Jasno je da je Schroeder zabrinut unutarnjim njemačkim stanjem i iznosi neku vrstu europske demokratske doktrine kako bi unaprijed otklonio moguće rasipanje demokršćanskog centra. No njegovo preciziranje 'desničarskog' populizma je zamagljivanje (postoje li populizmi ljevice ili centra?) koje izbjegava teža pitanja. Što se tiče Italije, cenzure je pošteđen 'legizam' koji oduševljeno podupire Haiderove ideje (i šalje svoje predstavnike u
ITALIJA
LA STAMPA
23. II. 2000.
Izazov novih populizama
"Što je populizam koji poput političke sablasti kruži Europom? Ima
li smisla govoriti o populizmu u demokraciji koja funkcionira?
Kakvu 'demokratsku ovlast' treba prema njemu primijeniti? To su
pitanja na koja treba žurno dati odgovore na europskoj razini.
'Slučaj Austrija' zapravo, postaje 'slučaj Europa': ne toliko
stoga što se očekuje množenje pokreta poput Haiderova, nego stoga
što se pitanje povratnog vala austrijskog pitanja usložava.
Kancelar Schroeder je ponovno iznio svoju tezu u jednakom odnosu
prema prema svakom 'desničarskom populističkom' pokretu u Beču i
Rimu (aludirajući na Alleanzu Nazionale) odbacivši talijanske
prosvjede. Jasno je da je Schroeder zabrinut unutarnjim njemačkim
stanjem i iznosi neku vrstu europske demokratske doktrine kako bi
unaprijed otklonio moguće rasipanje demokršćanskog centra. No
njegovo preciziranje 'desničarskog' populizma je zamagljivanje
(postoje li populizmi ljevice ili centra?) koje izbjegava teža
pitanja. Što se tiče Italije, cenzure je pošteđen 'legizam' koji
oduševljeno podupire Haiderove ideje (i šalje svoje predstavnike u
Beograd na skup Miloševićeev stranke) dok se preventivno napada
Alleanza Nazionale. Schroeder vjerojatno ima nepreciznu i
folklorističku predodžbu o talijanskom legizmu, dok uopće ne odaje
priznanje Alleanzi Nazionale za to što ova neuvjetovano želi
djelovati na demokratskom terenu.. (...) Sve u svemu, 'desničarski
populizmi' koji održavaju neku sumnjivu vezu s prošlošću, bili bi
nepopravljivi i ne bi im se politički moglo vjerovati. Populizmi
bez povijesti, ili s izmišljenom povješću, poput legističke
Padanije, bili bi manje opasni. Pravi li dakle veza s poviješću
razliku među populizmima? Tko prijavljuje populizam desnice smatra
da pred sobom ima jasno određen fenomen; nacional-liberalna
Haiderova stranka je jedan, virtualno, ako ne i efektivno,
antidemokratski pokret, kao što je bio onaj iz tridesetih godina.
Tada je na njemačkom govornom području etno-populistički pokret
(Voelkisch) poprimio jasne oblike antidemokratskog nacionalizma i
očitog rasizma. Danas si, kaže se, to ne može dopustiti, no opet
predstavlja stvarnu opasnost radi ksenofobije, nostalgije za malim
domovinama, eurofobije. Nije potrebno kazati da gore izložene loše
vrijednosti oni koji su za njih optuženi čitaju na dijametralno
suprotan način. Za njih se radi o održavanju vlastitog identiteta
(nacionalnog ili lokalnog), o obrani vlastitog kulturalnog
integriteta, afirmaciju svojih interesa u dalekim i
birokratiziranim europskim sjedištima itd. Ta traženja i pritužbe
se između ostaloga izražavaju i u demokratskim oblicima. Tako se
nalazimo pred alternativom: ili sve to smatramo kamufliranjem
starog nacionalizma i rasizma, ili vidimo nešto drugačije što treba
tumačiti i ispravljati demokratskim procedurama? Jesmo li pred
paradoksalnim demokratskim populizmom? Kako s njime postupati? Da
bi se odgovorilo na ta pitanja, treba se maknuti s terena povijesnih
analogija. Ne može se tvrditi da se i tridesetih godina koristilo
demokratskim metodama kako bi se ubilo demokraciju. Povijesna
analiza pokazuje da su sve tadašnje dominantne politike (osim malog
lijevog centra) bile duboko otuđene od demokratskih procedura.
Nakon pola stoljeća demokratskog života u Europi sve je to iza nas.
I u Austriji. Mi moramo kretati od pretpostavke da se izazov novih
populizama pojavljuje unutar granica demokracije. To je točka o
kojoj treba raspravlajti. Ili se smatra da su populizmi kamuflirana
verzija antidemokracije, te tada nema drugog puta nego
isključivanje iz Europske unije, prema Amsterdamskom sporazumu. No
ako stvari tako ne stoje (a ne ocrtava se nikakvo kršenje
sporazuma), s populizmima se treba suočavati s takvima kakvi jesu;
oblicima demokratskog izražavanja građana kojima se demokratski
treba suprostaviti u nacionalnim i međunarodnim političkim arenama
(pa i prosvjedima, prirodno) no bez sankcija koje bi blokirale
suprotstavljanje argumenata i činjenica. Prekida se kada se
prekrše pravila. To je prava demokratska ovlast", piše Gian Enrico
Rusconi.