HR-MINISTARSTVO-REVIZIJA-Financijsko-poslovne usluge SAMO U TRI MINISTARSTVA REVIZIJA NIJE OTKRILA NEDOSTATKE SAMO U TRI MINISTARSTVA REVIZIJA NIJE OTKRILA NEDOSTATKE Državni ured za reviziju u samo tri ministarstva nije pronašao
nepravilnosti u poslovanju. Riječ je o ministarstvima kulture, rada i socijalne skrbi, te prostornog uređenja, graditeljstva i stanovanja. Podaci su to iz Izvješća o obavljenim revizijama u 1998. godini Državnog ureda za reviziju, o kojemu će se raspravljati na sjednici Zastupničkog doma Hrvatskog državnog Sabora ovaj tjedan. Zastupnici će raspravljati i o izvješćima o reviziji u tri donedavno državna ministarstva - obrane, unutarnjih te vanjskih poslova, a ta izvješća nose oznaku "službene tajne". U 14 od ukupno 17 ministarstava na koje se odnosi izvješće za 1998. Državni ured za reviziju našao je nepravilnosti u poslovanju, koje se ponajprije odnose na donošenje i izvršenje proračuna tj. plansko-financijskih dokumenata, računovodstveno poslovanje, izvršavanje pojedinih izdataka, nabavu roba, dobara i usluga te zaduživanje i pozajmljivanje novčanih sredstava. Iz revizorskog izvješća vidljivo je i da su se poteškoće u izvršavanju proračunskih izdataka u posljednjem kvartalu 1998. premošćivale izdavanjem mjenica. Za podmirenje potraživanja dobavljača proračunskih korisnika izdano je mjenica u iznosu 1,1 milijarda kuna. Mjenice su se iskupljivale do svibnja 1999. na
SAMO U TRI MINISTARSTVA REVIZIJA NIJE OTKRILA NEDOSTATKE
Državni ured za reviziju u samo tri ministarstva nije pronašao
nepravilnosti u poslovanju. Riječ je o ministarstvima kulture,
rada i socijalne skrbi, te prostornog uređenja, graditeljstva i
stanovanja. Podaci su to iz Izvješća o obavljenim revizijama u
1998. godini Državnog ureda za reviziju, o kojemu će se
raspravljati na sjednici Zastupničkog doma Hrvatskog državnog
Sabora ovaj tjedan. Zastupnici će raspravljati i o izvješćima o
reviziji u tri donedavno državna ministarstva - obrane, unutarnjih
te vanjskih poslova, a ta izvješća nose oznaku "službene tajne".
U 14 od ukupno 17 ministarstava na koje se odnosi izvješće za 1998.
Državni ured za reviziju našao je nepravilnosti u poslovanju, koje
se ponajprije odnose na donošenje i izvršenje proračuna tj.
plansko-financijskih dokumenata, računovodstveno poslovanje,
izvršavanje pojedinih izdataka, nabavu roba, dobara i usluga te
zaduživanje i pozajmljivanje novčanih sredstava.
Iz revizorskog izvješća vidljivo je i da su se poteškoće u
izvršavanju proračunskih izdataka u posljednjem kvartalu 1998.
premošćivale izdavanjem mjenica. Za podmirenje potraživanja
dobavljača proračunskih korisnika izdano je mjenica u iznosu 1,1
milijarda kuna. Mjenice su se iskupljivale do svibnja 1999. na
teret korisnika kojima su dodijeljene, a njima su time automatski
smanjena proračunska sredstva.
Nalazi revizije također pokazuju kako je tijekom 1998. izdano
državnih jamstava u ukupnom iznosu 8,7 milijardi kuna. Od toga se na
financijska jamstva odnosilo 5,2 milijarde što je gotovo milijardu
kuna više nego je to bilo dopušteno Zakonom o izvršavanju proračuna
(po kojemu su financijska jamstva mogla biti do 4,25 milijardi
kuna). Revizija također zamjećuje da je s naslova jamstava u 1998.
plaćeno 405,6 milijuna kuna, a Ministarstvo financija uspjelo je od
toga vratiti 74 milijuna. Tako je na koncu 1998. bilo 331,5 milijuna
kuna nenaplaćenih jamstava, odnosno s tim je iznosom država
podmirila kreditne obveze umjesto izvornih dužnika. Za obveze po
jamstvima proračun je planirao iznos od 115 milijuna, ali je na
kraju za to potrošeno 210 milijuna kuna više nego je planirano.
Izvješće sadrži i nalaze za svako ministarstvo, a najčešće su
nepravilnosti sastavljanje financijskih planova, planiranje i
izvršenje izdataka. To je zamijećeno i kod Ministarstva financija
kojemu je Državni ured za reviziju naložio realnije planiranje i
izvršenje izdataka u skladu s planom.
Nepravilnosti uočene, primjerice, u Ministarstvu poljoprivrede
odnose se na računovodstveno poslovanje i poslovne knjige,
vlastite prihode, izdatke za nabavu kapitalnih sredstava, dane
zajmove. Tako je tijekom 1998. odobreno zajmova u iznosu od 15,3
milijuna kuna, dok su potraživanja po odobrenim zajmovima potkraj
te godine iznosila 21,01 milijun kuna. Pojedini zajmovi nisu
vraćeni u ugovorenim rokovima pa su zaključivani dodaci ugovorima,
a za većinu je zajmova odobren rok povrata u 1999. godini.
Više je nepravilnosti uočeno i kod Ministarstva gospodarstva, koje
je npr. mimo propisa rasporedilo sredstava od naknade za obrtnice.
Naime, od tih je naknada bilo planirano prikupiti 3,5 milijuna
kuna, ali je ostvarenjo više od 8 milijuna kuna. Međutim, umjesto za
podmirenje troškova vezanih za obrtnice i za opremu za obrtni
registar ta su sredstva trošena za podmirenje manjka po pozicijama
proračuna. Spomenuto ministarstvo isplaćivalo je i izdatke koji
nisu predviđeni proračunom, pa su tako npr. na izdacima za nabavu
telefonske centrale evidentirani i izdaci za konzultantske usluge.
Prema nalazu revizije, za konzultantske usluge za termoelektranu
Jertovec Ministarstvo je londonskoj konzultantskoj kući platilo
oko 1,7 milijuna kuna (protuvrijednost 255.000 dolara), a ti izdaci
nisu bili planirani u proračunu.
Više je nepravilnosti zamijećeno i kod Ministarstva pomorstva,
prometa i veza. Iz nalaza je npr. vidljivo da je koncesionaru
"Istarskog ispilona" Vlada odobrila 4,9 milijuna maraka za pokriće
izgubljenog prihoda od cestarine u drugom dijelu 1998. godine, a
isplaćeno je 18,2 milijuna kuna ali na teret pozicija izgradnje
drugih cestovnih pravaca, a ne pozicije "Istarskog ipsilona".
Nepravilnosti su zamijećene i kod niza drugih projekata, a
ponajviše se odnose na nepravodobno izvršavanje poslova, povećane
radove u odnosu na ugovorene, a što se rješavalo dodacima ugovora.
U Ministarstvu prosvjete i športa nepravilnosti nađene kod prihoda
od zakupa poslovnog prostora, nabave uredskog materijala i nabave
kapitalnih sredstava. Tako se revizija osvrće i na nabavu sedam
automobila koja su Ministarstvo koštali oko 305.000 kuna, a od
generalnog zastupnika nabavljeni su izravno i bez potrebne
suglasnosti Uprave za nabavu.
Državni ured za reviziju obavio je i reviziju pojedinih jedinica
lokalne samouprave i uprave, a najčešće nepravilnosti uočene u
1998. odnose se na nepoduzimanje pravodobnih mjera za naplatu
poreznih prihoda, nedonošenje programa održavanja komunalne
infrastrukture, nepravilnosti u korištenjima sredstava tekuće
pričuve proračuna tih jedinica i slično.