US-BR-INTEGRACIJE-POLITIKA-GOSPODARSTVO-Organizacije/savezi-Politika-Proračun US 21.II.NYT: BRAZIL-MMF-POMOĆ SIROMAŠ SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES21. II. 2000.Brazil se sukobljava s MMF-om oko plana za pomoć siromašnima"Plan
nove brazilske vlade da u sljedećem desetljeću potroši više od 22 milijarde dolara na socijalne programe izazvao je sukob s Međunarodnim monetarnim fondom, koji tvrdi da bi novac trebao biti upotrijebljen za smanjenje zaduženosti Brazila a ne za borbu protiv siromaštva.Neuobičajeno javni spor dodatno je pojačao nepopularnost MMF-a u Brazilu - naime, u prošlosti je spomenuta međunarodna financijska institucija bila optužena za izazivanje recesije u Brazilu i za narušavanje suvereniteta te zemlje. Nadalje, spomenuti je spor pružio predsjedniku Fernandu Hemriqueu Carosu jako potrebnu političku pomoć, prisiljavajući oporbene stranke da zbiju redove oko njega, a možda je ojačao i poziciju brazilskog Predsjednika u nastavljenjim razgovorima s MMF-om, koji danas više nego ikada želi izbjeći etiketu bezdušnosti.U studenom 1998. Brazil i MMF postigli su dogovor o hitnom trogodišnjem spasonosnom paketu vrijednom 41,5 milijarda dolara, čiji su uvjeti modificirani početkom prošle godine nakon što je
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
21. II. 2000.
Brazil se sukobljava s MMF-om oko plana za pomoć siromašnima
"Plan nove brazilske vlade da u sljedećem desetljeću potroši više
od 22 milijarde dolara na socijalne programe izazvao je sukob s
Međunarodnim monetarnim fondom, koji tvrdi da bi novac trebao biti
upotrijebljen za smanjenje zaduženosti Brazila a ne za borbu protiv
siromaštva.
Neuobičajeno javni spor dodatno je pojačao nepopularnost MMF-a u
Brazilu - naime, u prošlosti je spomenuta međunarodna financijska
institucija bila optužena za izazivanje recesije u Brazilu i za
narušavanje suvereniteta te zemlje. Nadalje, spomenuti je spor
pružio predsjedniku Fernandu Hemriqueu Carosu jako potrebnu
političku pomoć, prisiljavajući oporbene stranke da zbiju redove
oko njega, a možda je ojačao i poziciju brazilskog Predsjednika u
nastavljenjim razgovorima s MMF-om, koji danas više nego ikada želi
izbjeći etiketu bezdušnosti.
U studenom 1998. Brazil i MMF postigli su dogovor o hitnom
trogodišnjem spasonosnom paketu vrijednom 41,5 milijarda dolara,
čiji su uvjeti modificirani početkom prošle godine nakon što je
predsjednik Cardoso bio prisiljen blagosloviti devalvaciju
nacionalne valute reala za 40 posto. Po spomenutom dogovoru
brazilska vlada trebala bi smanjiti javnu potrošnju i povećati
poreze, a određeni su i ciljevi i vremenski raspored mjera poput
smanjenja duga u javnom sektoru i prodaje državnih poduzeća.
No, lokalni izbori, predviđeni u listopadu ove godine, te kampanja
za predsjedničke i opće izbore, koja će uslijediti 2002.,
pojačavaju želju vladajuće koalicije da ponudi biračima nešto više
od produžetka željezne discipline. Osim toga, u okviru svoje
predizborne kampanje 1998., sadašnji predsjednik Cardoso obećao je
da će u slučaju reizbora poduzeti korake koji će smanjiti kronično
neprikladnu raspodjelu prihoda i ostale socijalne nejednakosti.
Iako su 90-ih godina uvjeti života siromašnih građana poboljšani,
ekonomisti računaju da najmanje pola radne snage u toj zemlji s
ukupno 165 milijuna stanovnika još zarađuje minimalnu plaću od 77
dolara mjesečno ili čak manje - kada je riječ o milijunima građana
koji rade na crno. Po vladinim statistikama, udio najsiromašnijih
10 posto stanovništva u nacionalnom dohotku iznosi samo jedan posto
dok najbogatijih 10 posto stanovništva dobiva gotovo 50 posto
spomenutog dohotka.
U planu, izloženom pred Kongresom, vlada zahtijeva da u sljedećih
10 godina u Fond za borbu protiv siromaštva i njegovo potpuno
ukidanje bude usmjereno najmanje 2,25 milijarda dolara godišnje za
dodatne troškove u sferi obrazovanja, zdravstva i infrastrukture.
Ministar financija Pedro Malan tvrdi da će novac od privatizacije i
novih poreza na luksuz omogućiti Brazilu da financira spomenuti
program bez odstupanja od dogovora s MMF-om.
U prošlomjesečnom intervjuu za brazilski tjednik Veja, prije
izbijanja spora, američki ministar financija Lawrence Summers
izjavio je da brazilska vlada 'dugoročno gledano mora snažno
ulagati u brazilski narod', navodeći obrazovanje kao glavni
prioritet. No, u prošlomjesečnom intervjuu za informativnu službu
Dow Jones, predstavnik MMF-a u Brazilu Lorenzo Perez izjavio je da
je plan brazilske vlade 'uspostavio presedan koji bi mogao postati
opasan'.
'Brazil već troši poveliku svotu novca na socijalne programe. Taj
novac mora biti djelotvornije upotrijebljen', kazao je Perez.
Brazil je reagirao trenutno i oštro, pri čemu su vlada i oporba
očitovale rijetko viđenu slogu. Čelnici ljevičarske Radničke
stranke zatražili su protjerivanje Pereza dok je Malan izjavio da
'raspoređivanje proračunskih resursa nikada nije bilo tema
rasprave u razgovorima s MMF-om niti pripada u djelokrug te
međunarodne institucije'.
Sljedećeg dana Perez je promijenio ploču, izjavivši da nakon
dodatnog proučavanja plana zaključuje 'da njegova provedba ne
uključuje nikakve rizike na makroekonomskom planu'.
Činilo se da je time stvar završena. No, 13. veljače izvršni
direktor MMF-a u ostavci Michel Camdessus ponovno je razbjesnio
brazilske dužnosnike izjavama na konferenciji UN-a o trgovini,
održanoj u Bangkoku. Camdessus očito nije znao da je Perez povukao
svoje početne kritike.
'Mi u MMF-u smatramo da važna točka u strategiji određene zemlje
nije rješavanje problema siromašnih povremenim potezima milosrđa.
Držimo da je važnije napraviti mjesta u proračunu vlade i država za
trajna povećana socijalna izdvajanja', kazao je Camdessus" navodi
se u završnom dijelu članka Larryja Rohtera.