US-politika US IHT.17.2. TRGOVINA ORUŽJEM I POLITIKA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE17. II. 2000.Raskrinkajte nedoličan biznis iza okrutnih ratova"U industrijaliziranim zemljama posjedovanje teritorija danas ima
malenu gospodarsku važnost. Strojevi i know-how mogu se postaviti u bilo kojoj zemlji, gdje postoji politička stabilnost i pouzdana radna snaga. Uslužne industrije čak su tu najslobodnije.Ako služba proizvodnog poduzeća ocijeni zemlju politički nezadovoljavajućom, zbog nemira ili neprijateljskog poreznog sustava, može se preseliti na neko drugo mjesto. Poduzeće ima malo ili uopće nema interesa prinositi putem oporezivanja ili ostalih sredstava za podupiranje ratnog uporišta u određenoj zemlji. Gdje ima bogatih naslaga nafte ili minerala, primjerice zlata, dijamanata, urana ili bakra, stvari su potpuno drukčije. Jer takva je imovina, često neprocjenjive vrijednosti, nepokretna. Stjecanje ili gubitak teritorija koji sadrže takve izvore ima golemu važnost.U zemljama Trećega svijeta - primjerice, u Africi i na Srednjem istoku - prihod od eksploatacije prirodnih resursa, čini veći dio nacionalnog dohotka i gotovo sav prihod države.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
17. II. 2000.
Raskrinkajte nedoličan biznis iza okrutnih ratova
"U industrijaliziranim zemljama posjedovanje teritorija danas ima
malenu gospodarsku važnost. Strojevi i know-how mogu se postaviti u
bilo kojoj zemlji, gdje postoji politička stabilnost i pouzdana
radna snaga. Uslužne industrije čak su tu najslobodnije.
Ako služba proizvodnog poduzeća ocijeni zemlju politički
nezadovoljavajućom, zbog nemira ili neprijateljskog poreznog
sustava, može se preseliti na neko drugo mjesto. Poduzeće ima malo
ili uopće nema interesa prinositi putem oporezivanja ili ostalih
sredstava za podupiranje ratnog uporišta u određenoj zemlji.
Gdje ima bogatih naslaga nafte ili minerala, primjerice zlata,
dijamanata, urana ili bakra, stvari su potpuno drukčije. Jer takva
je imovina, često neprocjenjive vrijednosti, nepokretna.
Stjecanje ili gubitak teritorija koji sadrže takve izvore ima
golemu važnost.
U zemljama Trećega svijeta - primjerice, u Africi i na Srednjem
istoku - prihod od eksploatacije prirodnih resursa, čini veći dio
nacionalnog dohotka i gotovo sav prihod države.
Razumljivo, vode se ratovi za teritorije. Irak je napao Kuvajt da bi
dobio naftonosna polja. Rat u Kongu, koji je počeo prije mnogo
vremena, ne može biti nepovezan s činjenicom da je Kongo glavni
izvor urana za Zapad. Pobunjeničke vojske koje se danas bore u
Angoli i u ostalim dijelovima Afrike, ratuju za dijamante.
Robert Fowler, kanadski veleposlanik u Ujedinjenim narodima,
nedavno je sastavio izvješće o Angoli u kojem se kaže da su
pobunjenici pokreta Unita skupili najmanje 1,2 milijarde funta za
kupnju oružja izravno od prodaje dijamanata.
Procjenjuje se (IHT komentar, 26.siječnja) da ima 500 milijuna
pištolja, pušaka, mitraljeza i ostaloga lakog oružja u optjecaju
širom svijeta - jedan komad na svakih dvanaest ljudi - a i to da je od
1990. više od dva milijuna ljudi ubijeno lakim oružjem u zapadnoj
Africi, području bogatom naftom i mineralima.
Uzroci tih afričkih sukoba su naravno složeni. Ratovanje za
vlasništvo nad prirodnim resursima ne mora često biti glavni razlog
zbog kojega je rat započeo. Ali, prirodni resurs će vjerojatno
često postati vojni cilj. To su načini kupovine oružja, postizanja
vlasti i bogaćenja.
Drugi aspekt problema zaslužuje pozornost. Vladari zemalja Trećega
svijeta, s bogatim nalazištima nafte i minerala, u mogućnosti su,
dodjeljivanjem koncesija poduzećima iz industrijskih zemalja,
dobiti bogatu najamninu s kojom mogu kupiti oružje i usluge vojnih
savjetnika i plaćenika iz naprednijih zemalja. Ponekad se radi o
neposrednoj trgovini nafte za oružje.
Rezultat je sljedeći, da bi stekli vojnu nadmoć, oni koji vladaju
ovim zemljama nemaju potrebu razvijati gospodarstvo svoje zemlje
ili uspostaviti djelotvornu i poštenu vladu, sposobnu da ubire
poreze i upravlja porezima s kojima bi plaćala vojne snage. (To je
put kojim je išla Europa u 19. stoljeću i prvoj polovici 20.
stoljeća.) Oni trebaju jedino dodijeliti koncesiju stranoj zemlji
koja će iskopati rupu u zemlji i platiti za odnošenje onoga što
pronašla.
Sa tim prihodom takvi režimi mogu kupiti, uglavnom iz inozemstva,
vojnu snagu kojom mogu držati svoje pučanstvo pod kontrolom,
prijetiti susjedima i, u biti, prečesto se održavati na vlasti dok
preusmjeravaju znatne dijelove prihoda od nafte ili minerala na
privatne bankovne račune u Švicarskoj.
Čitavi lanac bogatih nalazišta, oružja, rata i korupcije bio je
maskiran za hladnoga rata, ali ne može biti dvojbe je nadmetanje
između dviju supersila za kontrolu prirodnih resursa bio važan
čimbenik oblikovanja diplomacije u zemljama Trećega svijeta i
također tajnih i javnih vojnih operacija.
Raskrinkavanje i kritika onoga što se događalo ne mogu onda učiniti
mnogo napretka.
Danas je raskrinkavanje tog odvratnog biznisa i njegova vojnog
račvanja manje obuzdavano. Zaslužuje pozornost ljudi koji se bave
uzrocima rata, zaključuje umirovljeni profesor gospodarstva na
Sveučilištu u Cambridgeu".