US-E-INTEGRACIJE-POLITIKA-Organizacije/savezi-Politika US 15.2. IHT:EU PUNO POSLA-PROŠIRENJE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE15. II. 2000.Prije proširenja Europa mora uvesti red u kući"Godišnjica je prilika za osvrt
na prošlost i za razmišljanje o budućnosti. Pedeseta godišnjica početka velike pustolovine ujedinjenja Europe približava se velikom brzinom - naime, 9. svibnja 1950. g. Robert Schuman pozvao je na udruživanje resursa ugljena i čelika 'kao prvi korak prema europskoj federaciji'.Postignuto je daleko više no što je prije 50 godina smatrano mogućim. Uspostavljena je carinska unija i jedinstveno tržište. Za manje od dvije godine većina članica namjerava uvesti i zajedničku valutu. Sve su se članice složile da treba skicirati plan ulaska novih 13 članica.No, građevina je tek napola završena. Takozvana Europska unija ne može voditi jedinstvenu vanjsku, obrambenu, gospodarsku ni monetarnu politiku. Čak i u slučaju trgovine o kojoj je EU prije nekoliko godina uspio pregovarati kao jedinstvena cjelina, države - članice zahtijevaju danas odvojene pravosudne ovlasti na sve važnijem području usluga. Nitko ne traži identičnu poreznu politiku na čitavom području EU, ali mora postojati dovoljna razina
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
15. II. 2000.
Prije proširenja Europa mora uvesti red u kući
"Godišnjica je prilika za osvrt na prošlost i za razmišljanje o
budućnosti. Pedeseta godišnjica početka velike pustolovine
ujedinjenja Europe približava se velikom brzinom - naime, 9.
svibnja 1950. g. Robert Schuman pozvao je na udruživanje resursa
ugljena i čelika 'kao prvi korak prema europskoj federaciji'.
Postignuto je daleko više no što je prije 50 godina smatrano
mogućim. Uspostavljena je carinska unija i jedinstveno tržište. Za
manje od dvije godine većina članica namjerava uvesti i zajedničku
valutu. Sve su se članice složile da treba skicirati plan ulaska
novih 13 članica.
No, građevina je tek napola završena. Takozvana Europska unija ne
može voditi jedinstvenu vanjsku, obrambenu, gospodarsku ni
monetarnu politiku. Čak i u slučaju trgovine o kojoj je EU prije
nekoliko godina uspio pregovarati kao jedinstvena cjelina, države
- članice zahtijevaju danas odvojene pravosudne ovlasti na sve
važnijem području usluga. Nitko ne traži identičnu poreznu
politiku na čitavom području EU, ali mora postojati dovoljna razina
podudarnosti koja će osigurati jedinstvenu valutu i zajedničko
tržište. Taj je pak projekt ugrožen zadržavanjem prava veta
pojedinih država.
Štoviše, nova Europa nije još pridobila čak ni naklonost ni
povjerenje svojih građana koji drže da su njezine ustanove daleke i
birokratske, očitujući takvo stajalište sve slabijim odazivom na
izbore za Europski parlament.
Mogućnost dodavanja 13 novih članica spomenutoj takozvanoj
Europskoj uniji - od kojih mnoge imaju status osiromašenih
izbjeglica iz polustoljetnih komunističkih diktatura - zasigurno
će dodatno pogoršati opću zbrku.
Neodlučno - bar djelomice - priznavajući te činjenice, sadašnje
članice osnovale su međuvladinu konferenciju koja će razmotriti
promjene u EU, uvjetovane proširenjem te zajednice. Konferencija
je počela s radom ovoga tjedna.
No, neće postići ništa jer sadašnji EU nalikuje na podijeljenu
kuću. Galama iznutra prigušuje buku onih koji vani čekaju na
ulazak. Ipak, kada razmotrimo sve zajedno, interne rasprave
pokazuju kojim putem valja ići.
Prvo - Austrija. Reakcija na uključivanje u austrijsku vladu
ekstremističke stranke čiji je čelnik izrazio razumijevanje za
Hitlerov režim i zagovarao mjere za suzbijanje doseljavanja, bila
je poprilično pretjerana.
Joerg Haider nije Hitler. Hitler je bio đavolji div u razdoblju bez
nade. Haider je brbljavac maloga kalibra koji mijenja svoje stavove
iz sata u sat u zemlji sa 2 posto stanovništva EU.
Važne će biti odluke nove austrijske vlade. Odluči li ona namjerno
usporiti proširenje, konkretan potez ostatka EU bit će opravdan.
No, prijetnje ili kažnjavanje Austrije unaprijed razbjesnit će
mnoge među 73 posto Austrijanaca koji nisu glasovali za Haidera,
jačajući njegovu poziciju. Stoga ostale članice moraju odvojeno
razmotriti svoje reakcije.
Drugo - Britanija. Želi li britanska vlada išta više od onog što je
željela proteklih 50 godina - veličanu zonu slobodne trgovine? Čini
se da je odgovor niječan.
Jedno od pitanja odnosi se na spremnost Velike Britanije da
prihvati zajedničku valutu. Ta mogućnost sve je manja. Budući da
vlada nije preuzela snažno vodstvo u tom pitanju, stav oporbe
postupno je prevladavao. Po najnovijim anketama ICM-a, potpora
oporbi u tom pitanju iznosi 67 posto.
Premijer Tony Blair ne želi riskirati referendum o tako
nepopularnoj temi prije općih izbora koji bi trebali biti održani
sljedeće godine. (...)
Treće - Danska i Švedska. Te dvije zemlje još nisu prihvatile euro i
pitanje je žele li isti stupanj privredne i kulturne integracije
kao i izvornih šest zemalja-članica.
Svi ti čimbenici zajedno zahtijevaju dobro razmatranje sljedećih
poteza u nešto manjem krugu od onog koji čini sadašnjih 15 članica
EU.
Jednu od mogućnosti nudi sastanak Europskoga vijeća na temu radnih
mjesta i konkurentnosti, koji će sljedećeg mjeseca biti održan u
Lisabonu. Protekle godine važan trend u EU, pomalo zanemaren u
javnosti, bio je sve značajniji rad ministara financija 11 članica
monetarne unije - posebno na pitanjima strukturne reforme i
kvalitete javnih izdvajanja i nacionalnih proračuna. Uspiju li
čelnici vlada 11 članica monetarne unije okupiti na raspravi svoje
ministre financija prije sastanka svih članica u Lisabonu, njihova
bi suradnja mogla biti pojačana, upućujući signal drugima da
neprihvaćanje eura donosi sa sobom i određenu cijenu.
Raspon stavova i interesa među sadašnjih 15 članica previše je
velik da bi problemi proširenja i političke i socijalne integracije
mogli biti djelotvorno riješeni. Francuska će 1. srpnja preuzeti
rotirajuću dužnost predsjedateljice EU. Puno toga ovisit će upravo
o jednoj od članica - osnivačica EU", napominje na kraju priloga Roy
Denman, bivši predstavnik Europskoga povjerenstva u Washingtonu.