FR-AT-DE-koalicije-Diplomacija-Izbori-Političke stranke-Vlada FR-LE MONDE 15.2.O AUSTRIJI FRANCUSKALE MONDE15. II. 2000.Austrija živčana od laži"'Sve je jako dobro u Austriji'... Wolfgang Schuessel, novi kancelar i partner krajnje
desnice, zahtijeva od svojih veleposlanika da razglase dobru vijest. Neka se zabrinuti Europljani drže okušane metode: zatvoriš oči i osjećaš se bolje. I neka prestanu s krivim optužbama Austrijanaca koji su još jednom žrtve ostracizma svojih susjeda.Za pojedince, kao i za narode, jako je korisno prikazivati se kao žrtva. Žrtva je pošteđena od bolnih napada: ona si ništa ne treba predbacivati, mrze ju bez razloga. Žrtva optužuje neprijatelja zbog zlonamjernosti i neupućenosti. Neka se on opravdava.Austrija je pravi majstor za takvu strategiju. Zašto se toliki komentatori zadržavaju na utvrđivanju finih razlika između neonacizma, populizma, demagogije i krajnje desnice? Je li potrebna točna definicija da bi se opravdalo 'ne' upravljeno Haideru? Budući da se pitanje postavlja, znači da je već donijelo rezultate. Sučeljeni s golemom većinom u Austriji koja odobrava ulazak FPO-a u vladu, mi pažljivo pripremamo dokaze i želimo
FRANCUSKA
LE MONDE
15. II. 2000.
Austrija živčana od laži
"'Sve je jako dobro u Austriji'... Wolfgang Schuessel, novi
kancelar i partner krajnje desnice, zahtijeva od svojih
veleposlanika da razglase dobru vijest. Neka se zabrinuti
Europljani drže okušane metode: zatvoriš oči i osjećaš se bolje. I
neka prestanu s krivim optužbama Austrijanaca koji su još jednom
žrtve ostracizma svojih susjeda.
Za pojedince, kao i za narode, jako je korisno prikazivati se kao
žrtva. Žrtva je pošteđena od bolnih napada: ona si ništa ne treba
predbacivati, mrze ju bez razloga. Žrtva optužuje neprijatelja
zbog zlonamjernosti i neupućenosti. Neka se on opravdava.
Austrija je pravi majstor za takvu strategiju. Zašto se toliki
komentatori zadržavaju na utvrđivanju finih razlika između
neonacizma, populizma, demagogije i krajnje desnice? Je li
potrebna točna definicija da bi se opravdalo 'ne' upravljeno
Haideru? Budući da se pitanje postavlja, znači da je već donijelo
rezultate. Sučeljeni s golemom većinom u Austriji koja odobrava
ulazak FPO-a u vladu, mi pažljivo pripremamo dokaze i želimo
dokazati, pokazati. Manji dio austrijskih građana, umjetnika i
intelektualaca prionuo je na isti posao. To je častan i prijeko
potreban pothvat. Ali, vrlo naivan.
Jer, lažna žrtva ne zna što da učini s povijesnim istinama i
poukama. Ona je zainteresirana da ne vidi i da ne razumije. Kao u
svakoj teškoj neurozi, sukob sa stvarnošću za nju je nepodnošljiv.
Dakle, kriva je stvarnost. Uostalom, ništa se nije dogodilo od
1914. Danas, za drvenim stolovima, djevojke u dirndlima i momci u
lodenima služe apfelstrudele i čokoladu sa šlagom, razgovaraju o
Mozartu, Sissiju i lijepom plavom Dunavu. Ti ljubazni mladi ljudi
'surfaju' također internetom i bave se vrhunskom tehnologijom,
odlučno skačući iz XIX. u XXI. stoljeće, mimoilazeći neugodno
XX...
Turisti se upoznaju s vjernom slikom Austrije, s Austrijom koja se
nanovo pronašla, nedužna i... žrtva. Žrtva saveznika 1918.,
nacizma 1938., zlobe međunarodne zajednice 1986., u prigodi izbora
Kurta Waldheima, europske srdžbe 2000. A stvarnost? Početkom XX.
stoljeća, lijepo se carstvo raspadalo iznutra, dok su Bečani još
plesali na brodu izjedenom od crva. Austrija je već tada bila
kazalište sjena, sablasna pozornica na kojoj su obrazine i varava
lica zamjenjivali svarnost. Nije čudno što je Freud izmislio
psihoanalizu...
G. 1918. carstvo je postalo država-krnjak s hipertrofiranom
prijestolnicom čiji putovi nisu vodili nikamo. Malena nestabilna
republika razdirana gorčinom oduševljeno će se - da, oduševljeno -
baciti u zagrljaj Hitleru, rođenom u toj zemlji. Kolika je potisna
snaga danas potrebna Austrijancima da bi zaboravili kako je milijun
Bečana koji su se penjali na vrh drveća da bi pozdravili Fuehrerov
ulazak u grad? Da bi zaboravili kako je Anschluss gotovo
jednoglasno odobren (u Njemačkoj, malo prije dolaska Hitlera na
vlast, dok je SA već širio strah, nacistička je stranka dobila 'tek'
44 posto glasova)? I da je velik broj Austrijanaca dragovoljno
stupio u SS (gotovo 40 posto među čuvarima logora)?
Proglasivši je 1943. 'prvom žrtvom nacizma', saveznici su Austriji
pomogli da se srodi sa svojom spasonosnom laži. Kada su se 1955.
sovjetske postrojbe povukle preko Dunava, svaka je obitelj dvaput
zaključala zidni ormar s kosturima. Legenda o nedužnosti prenosit
će se s koljena na koljeno.
'U nas nema antisemitizma', može se često čuti. Bajka još djeluje na
mnoge, pa i dobro obaviještene posjetitelje. Nema antisemitizma
zato što je 1867. Franjo Josip dodijelio Židovima puni status
građana? Nema antisemitizma zato što je Beč kojeg smo voljeli, grad
Freuda, Klimta, Kokoschke, Mahlera, Schoenberga, Schnitzlera,
Rotha, Musila i Zweiga (koji se ubio 1942. očajan zbog propasti svog
svijeta) bio uglavnom židovski? Trebali bismo povjerovati da se
istrjebljivački antisemitizam crnih godina pojavio niotkud i
nestao 1945. ne ostavivši traga, a da se nije poduzelo nikakvo
povijesno istraživanje?
'Sve je to prošlost, kažu Austrijanci zlovoljno. Nismo li dugo
povjeravali sudbinu kancelaru koji je bio Židov?' Naravno, ali ne
bilo kakvom Židovu: Bruno Kreisky vodio je proarapsku politiku i
prvi je primio Jasera Arafata koji je tada zagovarao nestanak
Izraela. U Austriji svatko uvijek ima 'prijatelja' Židova koji mu
je nešto učinio nažao...
G. 1986. u boljim se austrijskim obiteljima čekalo da se zatvore
vrata kako bi se moglo optuživati 'urotu' Židovskog svjetskog
kongresa koji je istraživao prošlost Kurta Waldheima. Ljudi su se
doista poistovjećivali s tim bivšim nacističkim časnikom koji je
'zaboravio' da je 1943. i 1944. boravio u Solunu i nije ništa znao i
ništa nije vidio od zločina koji su počinjeni u njegovoj blizini.
U glasovanju za Haidera, podrijetlom iz Koruške, malene pokrajine
koja je stoljećima bila skrivena u brdima, odigrali su ulogu
istrošenost središnje vlasti i strah od globalizacije. No za one
koje govore austrijski, a napose koruški (moj slučaj), mjesno
narječje koje je toliko osobito da ga Nijemci ne mogu razumjeti,
dvosmislen govor Joerga Haidera postaje jasan: 'Sa mnom svjedočite
da niste ni za što krivi, da se ne sramite svoje prošlosti, kaže
ustvari, uvijeno, svojim sunarodnjacima. Da, to je glasovanje za
neonacizam, ali ne brinite se, nećemo to reći, ja ću vam dati dosta
izlika...'
Dakako, malo je vjerojatno da će Bečom kružiti zanesena svjetina
koja uzvikuje 'Heil Haider!' Demagog je od sada pod nadzorom. Prava
su opasnost oni - a ima ih čitavo mnoštvo - koji mu žele 'pružiti
priliku' ili ga 'neutralizirati u demokraciji', oni koji i dalje
daju umirujuće izjave i oduzimaju riječima njihov smisao.
Riječi ne mogu ništa austrijskoj neurozi. Možda bi samo gospodarski
pritisak, poguban za radna mjesta i za prihode, mogao potaknuti
sindikate i poduzetnike da se odreknu sramne koalicije. Hoće li
Austrijanci jednom skinuti pokrov licemjerstva koji ih prekriva
tolika desetljeća? Možemo dvojiti da će za takvu zajedničku
psihoanalizu trebati još puno vremena", piše Nicole Bacharan,
povjesničarka, politolog i predavač na Institutu za političke
znanosti u Parizu.