IT-E-integracije-skupovi IT-14.II.-LA REPUBBLICA-EUROPA I HAIDER ITALIJALA REPUBBLICA14. II. 2000.Europa i Haiderova sjena"Od danas pa do kraja godine, i Austrija će biti na konferenciji svih država Unije koje ponovno u ruke uzimaju
svoje institucionalno pitanje. (...)Austrijska nazočnost ukazuje na jedan kritičan institucionalni trenutak. Slučaj Haider je poseban i po upletanju temeljnih vrijednosti. No on je i do krajnjih granica doveo opću neriješenu napetost između državnih samostalnosti i ovlasti nadnacionalne mjerodavnosti. Time se objašnjava krajnji oprez kojim veliki dio država danas dolazi na tu Konferenciju. Zbog toga je prevladavao jedan škrt program rada i jedan bilježnički pristup uređenju koje treba učiniti. (...) Ovoga puta, došavši u škripac bez mogućnosti odgode (pošto se početak širenja ne može politički odgoditi), 'minimum koji treba učiniti' podudara se s maksimumom. (...)Tako traganje za drugačijim brojčanim sastavom Povjerenstva i novom formulom za određivanje težine glasova u Vijeću (između većine država i većine stanovništva) nije samo pitanje koje treba riješiti odnos između velikih i malih država. To su pitanja koja
ITALIJA
LA REPUBBLICA
14. II. 2000.
Europa i Haiderova sjena
"Od danas pa do kraja godine, i Austrija će biti na konferenciji
svih država Unije koje ponovno u ruke uzimaju svoje institucionalno
pitanje. (...)
Austrijska nazočnost ukazuje na jedan kritičan institucionalni
trenutak. Slučaj Haider je poseban i po upletanju temeljnih
vrijednosti. No on je i do krajnjih granica doveo opću neriješenu
napetost između državnih samostalnosti i ovlasti nadnacionalne
mjerodavnosti. Time se objašnjava krajnji oprez kojim veliki dio
država danas dolazi na tu Konferenciju. Zbog toga je prevladavao
jedan škrt program rada i jedan bilježnički pristup uređenju koje
treba učiniti. (...) Ovoga puta, došavši u škripac bez mogućnosti
odgode (pošto se početak širenja ne može politički odgoditi),
'minimum koji treba učiniti' podudara se s maksimumom. (...)
Tako traganje za drugačijim brojčanim sastavom Povjerenstva i
novom formulom za određivanje težine glasova u Vijeću (između
većine država i većine stanovništva) nije samo pitanje koje treba
riješiti odnos između velikih i malih država. To su pitanja koja
pogađaju i unutranji organizacijski sustav Povjerenstva i Vijeća,
i odnos između dviju institucija vlade Unije.
S gledišta unutarnje organizacije, uvećavanjem broja država
članica, i jedna i druga institucija imaju problem kako, u istom
jedinstvenom okviru, ostvariti funkcioniranje središta glavnog
političkog pravca i jezgara odlučivanja pojedinih sektora. (...)
S gledišta odnosa između dviju institucija već je žurno postalo
pitanje 'tko upravlja u Europi?'. Postoje dva ključna polja na
kojima zbrka ovlasti već izgleda nepodnošljivom. Prvo je polje ono
vanjske politike. Rastuće viđenje Unije kao međunarodnog subjekta
zapravo daje prostora, unatoč slabim papirnatim razlikovanjima,
neugodnoj dvoglavosti. Gdje završavaju zadaće predsjednika
Povjerenstva i njegova povjerenika za vanjske odnose? Gdje počinju
zadaće visokog predstavnika Vijeća za vanjsku politiku i
sigurnost, kojega je već obilježio, nakon njegova nedavnog
ustanovljavanja, veliki institucionalni dinamizam?
Drugo ključno polje je ono gospodarske politike. Prva reakcija na
uvođenje Središnje banke u konstitucionalno tijelo Unije bila je
demokratski ograničavajuća. Nasuprot novoj vlasti postavilo se i
Gospodarsko vijeće, ograničeno na jedanaest sudionika u euru, i
široke mogućnosti nadzora od europskog parlamenta. No ubrzo se
shvatilo, a više od ostalih shvatili su to Ciampi i Strauss-Kahn,
tadašnji ministri gospodarstva, da problem nije bio samo u
protuteži vlasti. Radilo se o tome da se Europsku banku, banku koja
iza sebe nema neku vladu, ne ostavi 'samu' u svjetskom sučeljavanju
gdje se važne središnje banke i njihove vlade međusobno podupiru.
(...)
Počinje, sve u svemu, velika igra. U kojoj će se saznati je li
europska oprganizacija još samo jedan ustroj među državama, ili je
već ustavni ustroj, utemeljen na novom pravnom državljanstvu.
(...)
To što sudjeluje Austrija, punopravno i od prve minute, na
Konferenciji ove vrste pravi je lakmusov papir i za Beč i za Uniju.
Na kraju ove godine shvatit će se je li europski duh nadvladao nad
onime koji se nastanio u Austriji, te tako oslabio strahove i
sankcije. Odnosno, je li zbog nacioanalističkih zatvaranja i
nedostatka vizija budućnosti cijela Unija pomalo postala
'austrijska'", piše Andrea Manzella.