CH-FR-US-politologija-Organizacije/savezi-Diplomacija-Tržište/cijene-Trgovina CH-LE TEMPS 10.2.POLITIKA I POLITIČARI ŠVICARSKALE TEMPS10. II. 2000.Hoće li političari izumrijeti?"Susret u Davosu završio se u neugodnu ozračju. Jer
svjesni smo da ni predstavnici poslovnih krugova ni političari nisu, čini se, doista kadri da odgovore na izazov globalizacije. Taj se izazov može sažeti na sljedeći način: globalizacija kao paradigma društvenih promjena nema istu socijalnu osnovu u zemljama sjevera i u zemljama juga. Sučeljeni s tom stvarnošću, poslovni krugovi nemaju odgovor, jer smatraju da je taj problem političke naravi. Prema njihovu mišljenju, globalizacija mora biti u službi potrošača, a političar se mora njome baviti umjesto građanina. Političari su u težem položaju. Oni su zainteresirani da se prednosti globalizacije prošire na potrošače. No svjesni su da se interesi potrošača ne podudaraju nužno s interesima građana. Što učiniti?Budemo li se izdavali za predstavnike privatnih interesa možemo samo povećati socijalni otpor koji se širi, premda svjetske gospodarske prilike nisu nikad bile bolje. Izravno se sučeliti s privatnim interesima još je gore rješenje, to više što se
ŠVICARSKA
LE TEMPS
10. II. 2000.
Hoće li političari izumrijeti?
"Susret u Davosu završio se u neugodnu ozračju. Jer svjesni smo da
ni predstavnici poslovnih krugova ni političari nisu, čini se,
doista kadri da odgovore na izazov globalizacije. Taj se izazov
može sažeti na sljedeći način: globalizacija kao paradigma
društvenih promjena nema istu socijalnu osnovu u zemljama sjevera i
u zemljama juga. Sučeljeni s tom stvarnošću, poslovni krugovi
nemaju odgovor, jer smatraju da je taj problem političke naravi.
Prema njihovu mišljenju, globalizacija mora biti u službi
potrošača, a političar se mora njome baviti umjesto građanina.
Političari su u težem položaju. Oni su zainteresirani da se
prednosti globalizacije prošire na potrošače. No svjesni su da se
interesi potrošača ne podudaraju nužno s interesima građana. Što
učiniti?
Budemo li se izdavali za predstavnike privatnih interesa možemo
samo povećati socijalni otpor koji se širi, premda svjetske
gospodarske prilike nisu nikad bile bolje. Izravno se sučeliti s
privatnim interesima još je gore rješenje, to više što se
tehnologija uvijek opire želji za nadzorom. Preostaje srednji put
koji bi trebao pomiriti sve interese. No upravo taj put političari
ne znaju istražiti, jer je većina njih vjerojatno izgubila vjeru u
vlastitu sposobnost da djeluju na svjetski poredak.
Zašto kupovna moć potrošača raste, dok građaninova opada? Zbog
barem triju razloga. Prvi se tiče činjenice da se globalizacija
trgovine i liberalizacija razmjena iz kojih potrošač izvlači
korist, automatski uvjetuju smanjenjem mogućnosti građanina da
nadzire procese koji se događaju unutar države-naroda. Neki su
proizvodi sada jeftiniji zato što se više ne proizvode lokalno.
Takve promjene nisu nužno negativne. S jedne strane zato što često
koriste siromašnim zemljama. S druge zato što globalizacija nudi
iznimne prilike za stvaranje bogatstava. U Francuskoj su,
primjerice, mnogi napali Renault kada je ovaj zatvorio Villevorde.
No nitko ne ističe činjenicu da upravo kraj državnog nadzora nad
Renaultom sada omogućuje toj francuskoj tvrtki da se uspne na
četvrto mjesto svjetskih proizvođača.
Istodobno, nema dvojbe da globalizacija djelatnosti poduzeća
izaziva u radnika osjećaj osiromašenja. U tom smislu iznenađuje
činjenica da postoji sve veća razlika između poziva poduzeća na
decentralizaciju pregovora o plaćama na najnižoj razini kako bi se
udovoljilo zahtjevima prilagodljivosti, dok se istodobno
strategije multinacionalnih tvrtka organiziraju na sve
globalnijoj razini koja svakom državnom prostoru dodjeljuje sve
manje prilagodljivu zadaću i parametre djelovanja.
Drugi je razlog u tome što, dok je za potrošača optimalna razina
svjetska razina, to ne vrijedi za građanina. Jer, za sada je
pravovaljanost demokratskih sustava uglavnom državna. Glasovanje
i smjene čelnika obavljamo unutar točno utvrđenog državnog
prostora. Dakle, kratko i jasno, predstavnička demokracija
ozakonjuje postojeće političke poretke. Ali, u zadnjih smo deset
godina pribivali naglom širenju problema koji nadilaze državne
okvire. Odatle i globalizacija koja se sve manje doživljava kao
gospodarski, a sve više kao društveni fenomen. Za deset godina, pet
je velikih događaja pridonijelo stvaranju tog novog izgleda
globalizacije: liberalizacija financijskih tržišta, Černobilj,
pad Berlinskog zida, internet i na koncu Seattle. (...)
Neke vlade danas, kao što je primjerice kanadska, ne mogu iznositi
političke prijedloge a da ne istaknu kako su ih promicale nevladine
udruge. Druge se države ponašaju kao zastupnici osobitih interesa.
To je bio slučaj s Amerikancima u Seattleu. Također možemo smatrati
da se otpor reformi PAC-a (zajednička agrarna politika, op. prev.)
temelji manje na obrani poljodjelstva od 'slijepe globalizacije'
nego na dobro shvaćenoj obrani nekih moćnih agrarnih interesa.
Drugim riječima, slabljenje politike ovisi o stvarnim procesima
osiromašenja, koliko i o izoliranju vlastite slabosti od strane
politike. Preostaje treća mogućnost. Ona se sastoji u tome da se
političari globaliziraju prema tome koliko se globaliziraju
problemi. (...)
Osim toga, ako i dobijemo međunarodne ustanove koje će biti
reprezentativnije, ostat će pitanje o budućnosti država. Ako je sve
svjetsko, što će ostati od državnog? Tu se javlja bitan problem koji
Sloterdijk zove problemom proteze identiteta. Što više neka
zajednica ide prema nečemu velikom, to više ima potrebu da si
osigura simboličnu zatvorenost.
Politička zajednica koja se otvara, uvijek u isto vrijeme osjeća
potrebu da se zatvori, da se ogradi. Zbog toga ni zamamni pozivi na
globalizaciju ustanova ni nazadnjački pozivi na nacionalno
zatvaranje nisu operativni. Prvi se sigurno sukobljuju sa
zahtjevima za identitetom, dok se drugi spotiču o stvarnost. Budući
da je globalizacija istodobno stvarnost i mit, s njom se treba
sučeliti na funkcionalnom i na simboličnom planu. Politika će
ostati na životu samo ako preuzme brigu oko ovih dvaju zahtjeva",
piše Zaki Laidi, istraživač u Centru za međunarodna istraživanja i
profesor u pariškom Institutu za političke znanosti.