GB-AT-HR-VLADE-Organizacije/savezi-Politika BBC 6. II. TISAK BRITANSKI RADIO - BBC6. II. 2000.Pregled tiskaSvim naslovnicama nedjeljnih izdanja britanskih listova dominiraju izvješća o smjenjivanju direktorice londonske milenijske
kupole, atrakcije koja je pred bankrotom nakon što je broj posjetitelja tijekom siječnja bio višestruko niži od prosječno potrebnog da bi se investicija u koju je uloženo više od 750 milijuna funta isplatila do kraja godine. Umjesto Jennie Page, koja je bila na čelu projekta izgradnje milenijske kupole, upravu nad glavnom atrakcijom kojom Britanija obilježava dolazak novog tisućljeća preuzima Francuz Pierre-Yves Gerbeau, dosadašnji predsjednik zabavnog parka Eurodisney kraj Pariza. Uz tu vijest, 'The Sunday Times', također na naslovnoj stranici, objavljuje i fotografiju princa Charlesa i njegova sina princa Williama, koji su, kako taj list objavljuje, ovoga tjedna imali, kako se vjeruje, do sada najžešću međusobnu svađu, i to zbog planova da princ William svoj skori osamnaesti rođendan proslavi zakupljujući jedan londonski disko klub, dok se prijestolonasljednik princ Charles tome usprotivio, inzistirajući na tradicionalnoj obiteljskoj proslavi,
BRITANSKI RADIO - BBC
6. II. 2000.
Pregled tiska
Svim naslovnicama nedjeljnih izdanja britanskih listova
dominiraju izvješća o smjenjivanju direktorice londonske
milenijske kupole, atrakcije koja je pred bankrotom nakon što je
broj posjetitelja tijekom siječnja bio višestruko niži od
prosječno potrebnog da bi se investicija u koju je uloženo više od
750 milijuna funta isplatila do kraja godine. Umjesto Jennie Page,
koja je bila na čelu projekta izgradnje milenijske kupole, upravu
nad glavnom atrakcijom kojom Britanija obilježava dolazak novog
tisućljeća preuzima Francuz Pierre-Yves Gerbeau, dosadašnji
predsjednik zabavnog parka Eurodisney kraj Pariza.
Uz tu vijest, 'The Sunday Times', također na naslovnoj stranici,
objavljuje i fotografiju princa Charlesa i njegova sina princa
Williama, koji su, kako taj list objavljuje, ovoga tjedna imali,
kako se vjeruje, do sada najžešću međusobnu svađu, i to zbog planova
da princ William svoj skori osamnaesti rođendan proslavi
zakupljujući jedan londonski disko klub, dok se
prijestolonasljednik princ Charles tome usprotivio,
inzistirajući na tradicionalnoj obiteljskoj proslavi,
strahujući, kako tvrdi 'The Sunday Times', da prijatelji princa
Williama izlažu ilegalnim drogama.
Ulazak krajnje desničarske Slobodarske stranke u austrijsku vladu,
i dalje je glavna vanjskopolitička tema. 'The Sunday Times'
objavljuje profil njezina kontroverznog čelnika Joerga Heidera, u
kojem detaljno opisuje nacističke simpatije njegovih roditelja i
njihovo razočaranje kada su se nakon II. svjetskog rata našli
društveno izopćeni. Ambicioznost Joerga Haidera bila je očita od
najranijih dana kada je u školi redovito dobivao najbolje ocjene. U
političkom djelovanju često je dovodio u pitanje potrebu za
posebnom austrijskom državom, tvrdeći kako je ona povijesna
anomalija i da su Austrijanci dio njemačkoga naroda. No, tu je
retoriku naglo prekinuo kad se Austrija priključila Europskoj
uniji; tada je počeo igrati na kartu austrijskoga patriotizma.
'The Sunday Times' konačno upozorava establišment Europske unije,
koji je prepadnut Haiderovim usponom, na nedavni slučaj kada je
Kurt Waldheim bio izložen političkoj izolaciji zbog otkrivanja
njegove prošlosti kao wehrmachtova vojnika na Balkanu, što je samo
pridonijelo njegovoj većoj popularnosti u samoj Austriji. Ako
sutrašnjica pripada Haideru, ostatak Europe možda će se
jednostavno na to morati naviknuti, zaključuje 'The Sunday
Times'.
Jutrošnji 'The Observer' piše da je ulazak, kako je taj list naziva,
neonacističke Slobodarske stranke u austrijsku vladu već
rezultirao i prvim uklanjanjem jednog novinara s njegove dužnosti.
Riječ je o dosadašnjem uredniku unutarnjopolitičke rubrike lista
'Oberoesterreicher Nachrichten', Gerhardta Maschala, koji je već
duži niz godina jedan od najglasnijih austrijskih kritičara Joerga
Haidera. Izdavači lista, ocjenjujući da su njegova stajališta
previše kritična prema novoj vladi, ponudili su gospodinu Maschalu
trenutni sporazumni prekid ugovora, ili - u protivnom - otkaz.
Austrijska udruga novinara, kao i Socijaldemokratska stranka,
prosvjedovali su protiv otpuštanja Gerharda Maschala, tvrdeći kako
je on samo prva žrtva Haiderovih nastojanja da medije očisti od
svojih najžešćih kritičara. U izjavi za 'The Observer' gospodin
Maschal upozorava: Cijelu političku karijeru Joerga Haidera
karakterizira destruktivni stil vladanja. On ljude dijeli tako što
svojom arogancijom i bezobrazlukom izaziva polarizaciju njihovih
gledišta. On je to već uradio u Austriji, a sada će isto pokušati
učiniti i na cijelom europskom kontinentu.
'The Independent' opisuje tužno raspoloženje među liberalnim
krugovima bečkih intelektualaca i umjetnika, od kojih su neki već
podnijeli zahtjeve za ispis iz austrijskog državljanstva i
najavili odlazak iz zemlje. Veliki dio austrijske kulturne elite
uvjeren je da će život umjetnika, dok je na vlasti Haiderova
Slobodarska stranka, biti nemoguć. Među prvima koji je najavio
odlazak iz Austrije bio je dugogodišnji direktor proslavljenog
Salzburškog festivala Gerard Mortier, koji je svoju ostavku na
dužnost podnio samo sat nakon imenovanja nove vlade, a za
ponedjeljak je podnošenje ostavke i odlazak iz Austrije najavio i
direktor Bečke državne opere Ioan Holender. Selidbu iz Beča u Pariz
najavio je i Thaddaus Ropac, umjetnički direktor bečke galerije
Andy Warhola, koja će, tako, do daljnjeg zatvoriti svoja vrata. A i
umjetnički teoretičar Robert Fleck jedan je od desetak osoba koje
su u petak u sjedištu bečke policije podnijeli zahtjev za ispis iz
austrijskog državljanstva.
Haiderovi nategnuti odnosi s umjetničkim krugovima traju dugi niz
godina. Kao guverner Koruške Joerg Haider umjetnike je više puta
nazivao lijenim, beskorisnim potrošačima državnog novca i zalagao
se za ukidanje svih subvencija, osim za umjetnost koju uživaju
mase. Ugledni austrijski književnik i izdavač Richard Brem izjavio
je za 'The Observer': Slobodarskoj stranci, a Haideru osobito
nedostaje kulturne sofisticiranosti. Haidera jedino zanima
promidžba folklora, tirolskih kapica i dojmova poput onih iz filma
'Moje pjesme, moji snovi'. Njegova kolektivna percepcija društva
ne ostavlja prostora za umjetnika kao pojedinca, a sve ovo
stravično podsjeća na tridesete godine, kada su očekujući uspon
nacizma, umjetnici i intelektualci preko noći ostavljali svoje
karijere, obitelji i imovinu i bježali iz Beča'.
(BBC)