FR-HR-IZBORI-Vlada-Izbori-Političke stranke RFI 3. II. RAZGOVOR S BUDIŠOM FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI3. II. 2000. Intervju s Draženom Budišom, kandidatom za predsjednika Hrvatske, vodila je Kika Čurović. Prvo pitanje koje smo
postavili gospodinu Budiši bilo je zbog čega je ocijenio da se Hrvatska nalazi pred opasnošću populističkog pokreta kakvog je već prošla, ukoliko Stipe Mesić, njegov suparnik u predsjedničkoj utrci, bude izabran za predsjednika?= Stipe Mesić je promijenio retoriku u drugom dijelu u odnosu na prvi dio. On danas govori manje, više slično onome što ja govorim. Populističkim sam ocijenio niz elemenata njegove kampanje, a posebno doček rezultata. Tako su to ocijenili i novinari, kao one političke manifestacije koje su u Hrvatskoj već viđene na početku HDZ-ova pohoda. Moram priznati da u zadnjih tri, četiri dana gospodin Mesić drukčije govori, drukčije se odnosi prema novoizabranoj Vladi. Pretpostavljam da su ga njegovi savjetnici uputili na to. I rekao bih da smatram svoj izbor u većoj mjeri jamstvom ostvarivanja onoga programa kojeg su građani Hrvatske već izabrali 3. siječnja jer namjeravam tijesno surađivati s novom, višestranačkom vladom u kojoj je i stranka gospodina Mesića, i zajedno s parlamentom, posebno u ovom razdoblju dok ne dođe do
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
3. II. 2000.
Intervju s Draženom Budišom, kandidatom za predsjednika Hrvatske,
vodila je Kika Čurović.
Prvo pitanje koje smo postavili gospodinu Budiši bilo je zbog čega
je ocijenio da se Hrvatska nalazi pred opasnošću populističkog
pokreta kakvog je već prošla, ukoliko Stipe Mesić, njegov suparnik
u predsjedničkoj utrci, bude izabran za predsjednika?
= Stipe Mesić je promijenio retoriku u drugom dijelu u odnosu na
prvi dio. On danas govori manje, više slično onome što ja govorim.
Populističkim sam ocijenio niz elemenata njegove kampanje, a
posebno doček rezultata. Tako su to ocijenili i novinari, kao one
političke manifestacije koje su u Hrvatskoj već viđene na početku
HDZ-ova pohoda. Moram priznati da u zadnjih tri, četiri dana
gospodin Mesić drukčije govori, drukčije se odnosi prema
novoizabranoj Vladi. Pretpostavljam da su ga njegovi savjetnici
uputili na to. I rekao bih da smatram svoj izbor u većoj mjeri
jamstvom ostvarivanja onoga programa kojeg su građani Hrvatske već
izabrali 3. siječnja jer namjeravam tijesno surađivati s novom,
višestranačkom vladom u kojoj je i stranka gospodina Mesića, i
zajedno s parlamentom, posebno u ovom razdoblju dok ne dođe do
ustavnih promjena, držim da predsjednik države mora biti čimbenik
stabilnosti koji podupire novu Vladu, i koji zajedno s novom Vladom
i parlamentom radi na ostvarivanju programa koji je zapravo program
šest političkih stranaka, uključujući i stranku gospodina Mesića.
To distanciranje od Vlade koje je bilo karakteristično za prvo
razdoblje njegove kampanje kod nas je izazvalo sumnju da se ne radi
stvarno o političkoj volji da se kontrolira Vlada, a to je onaj
sustav koji smo živjeli svih ovih godina za vrijeme pokojnog
predsjednika Tuđmana.
- Je li to jedina razlika spram Mesića ili postoje još druge razlike
u Vašem predsjedničkom programu?
= Razlika je u tome što sam ja potpisao, još kao predsjednik HSLS-a,
program šesnaest točaka za koji su znale sve tada oporbene, a danas
stranke na vlasti. Ja sam to tada učinio kao predsjednik stranke. I
bitna je razlika što sam ja stvarno, i tako govorim, kandidat dviju
stranaka, HSLS-a i SDP-a, a gospodin Mesić - premda je kandidat
jedne stranke, a podupire ga još nekoliko stranaka - znao je
izjavljivati da je to partitizam, i nezadovoljstvo u vezi sa
strankama.
- Najavili ste da ćete nakon ustavnih promjena, ovisno o njihovu
karakteru, raspisati nove izbore. Kada bi do toga moglo doći i zbog
čega bi trebalo ponovno raspisati predsjedničke izbore?
= To nije neophodno, ali ako ustavne promjene budu korjenite i ako
se s njima bitno nova pozicija - i parlamenta i Vlade i predsjednika
države - utvrdi, onda je normalno da, nakon korjenitih ustavnih
promjena, se voljom birača usklađuje novi ustavni poredak.
Međutim, to neće biti politička odluka predsjednika države nego
parlamenta. O odluci parlamenta će ovisiti hoće li se održati
izbori ili ne. Ja sam samo izrazio spremnost, da ako tako procijeni
parlament, da onda i održimo izbore. Ako promjene ne budu
korjenite, onda nema razloga za održavanje novih izbora.
- Što za Vas znače korjenite promjene?
= Mislim da bi svakako trebalo promijeniti odredbu Ustava prema
kojemu je Vlada odgovorna, s jedne strane predsjedniku države, s
druge strane parlamentu. To je sada tako definirano u hrvatskom
Ustavu. Zatim, predsjednik države bi imao samo formalno pravo da
imenuje premijera i da ga razrješava, ali ne bez suglasnosti
parlamentarne većine, to je isto bitna razlika u odnosu na sadašnji
sustav. No još je bitno, mi govorimo o ustavnim promjenama
opterećeni predizbornom kampanjom. Kada prođu ovi predsjednički
izbori i kada predsjednik države pokaže kako se i u postojećem
ustavnom poretku može predstaviti drukčije, obnašati vlast nego
što je obnašao predsjednik Tuđman, onda ćemo u normiranijim i
umjerenijim okolnostima i ozračju pristupiti ustavnim promjenama,
nego što je to naravno sada slučaj da o tome raspravljamo dok traje
izborna kampanja. Evo primjerice, već danas ili sutra će to učiniti
Vlada, predložila je nekoliko izmjena Zakona kojima se smanjuju
ovlasti predsjednika države. Kao na primjer, ukidanje prava da
imenuje zamjenike ministara, pa onda ukidanje državnih
ministarstava, ukidanje državnih tajnika. To je sve zaživjelo
promjenama Zakona, i to će biti eliminirano za nekoliko dana i prije
promjene Ustava. Što želim reći? Da promjenama Zakona i novim
načinom ponašanja novoizabranog predsjednika već će se stvoriti
jedna drugačija situacija, bitno u odnosu na prethodno stanje, pa
ćemo onda za koji mjesec, vjerujem na jesen ove godine, u miru
pristupiti ustavnim promjenama neopterećeni izbornom kampanjom.
- I Vi i Mesić najavili ste smanjivanje predsjedničkih ovlasti.
Koje ovlasti ipak mislite zadržati?
= Ja neću zadržati niti jednu ovlast, naravno, koju ne misli
parlament da predsjednik treba zadržati. Mislim da je pitanje
pogrešno postavljeno. Ja mogu izreći svoje mišljenje, a ne i
političku volju. I tu je bitna razlika. Jer će parlament određivati
koje su to ovlasti predsjednika države. Primjerice, postavlja se
pitanje tko će biti zapovjednik oružanih snaga Hrvatske vojske. Ja
smatram da treba biti predsjednik države. No to nipošto ne znači da
ustrojstvo oružanih snaga, kadrovsku strukturu, treba određivati
samo predsjednik države. On mora tijesno surađivati s Vladom i
Ministarstvom obrane. Naglašavam, važno je da predsjednik države
bude demokratski orijentirana osoba, koja će poštivati Ustav,
Zakon, koja neće preferirati niti jednu stranku, koja će upravljati
državom na jedan efikasan i moderan način, lišen pompe, luksuza,
raskoši, a nadasve demokratski. To je presudno, a ne, po mome sudu,
toliko da li će se prihvatiti jedna ili druga inačica ovog ili onog
ustavnog članka koja određuje predsjednikove ovlasti. Ali ono prvo
što sam rekao, da Vlada mora biti isključivo odgovorna parlamentu,
i s time Hrvatska ulazi u razdoblje parlamentnog sustava i napušta
polupredsjednički.
- Predsjednička kampanja bila je izuzetno napeta, a ponovno su se
izvukli nekakvi policijski dosjei. Prigovorili ste Mesiću
financiranje njegove kampanje. Kako i tko financira Vašu
kampanju?
= Ja sam iznio glavne financijere kampanje s najveći iznosima
dosad, a sutra na konferenciji za tisak, evo to je ekskluzivno za
Francuski radio, iznijet ću popis svih donatora iz Sjedinjenih
Američkih Država i Kanade, jer se posebno na to prigovara, a onda za
koji dan i svih ostalih, kada dobijem njihovu suglasnost, koji su
financirali kampanju s manjim iznosima, tako da nema razloga da se
bilo što prikriva pred javnošću. To je, kada zbrojimo sve te
troškove, negdje iznos između 1,6 do 1,8 kuna, toliko će stajati ova
kampanja, možda dva, zato što smo ušli u drugi krug. I posebno je
važno istaći, da niti ja, nitko od mojih suradnika nije preuzeo
nikakvu obvezu prema bilo kome. Jer kada smo prihvatili sredstva,
prihvaćali smo samo isključivo uz jasno naglašavanje da se ne
prihvaća nikakva obveza, a moram reći da takvih zahtjeva nije ni
bilo.
(RFI)