US-pomoć-Strana pomoć US WT 3.2. MARŠALOV PLAN ZA BALKAN? SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES03.02.2000.Balkanski Marshalov planHelle Bering piše da je nakon Drugoga svjetskoga rata, uz pomoć Marshalova plana, potpuno opustošena
Europa, koju uspoređuje s Groznim ili Kosovom, za deset godina uglavnom ponovno stala na svoje noge.Pozivajući se na izvor "Unaprjeđivanje održivoga gospodarstva na Balkanu", koje je objavilo Vijeće za inozemne odnose, navodi: "Ako se iznos međunarodne pomoći izračuna kao bilo koji postotak BDP zemalja u regiji, međunarodna je zajednica izdvojila daleko više nego u obnovu Europe poslije Drugoga svjetskog rata".Marshalov plan zapravo vrijedi onoliko koliko ga iskoristite. Njegovi korisnici prije pola stoljeća imali su na raspolaganju 13,5 milijarda američke pomoći za izgradnju demokratskih i financijskih institucija.Primjerice, u izvješću UN-a za Svjetsku Banku o Kosovu, kaže se kako se je moralo krenuti od samog početka kako bi se izgradila financijska infrastruktura. Opisujući nadrealističku prirodu tog posla autor izvješća Joly Dixon ističe kako je morao posegnuti za
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
03.02.2000.
Balkanski Marshalov plan
Helle Bering piše da je nakon Drugoga svjetskoga rata, uz pomoć
Marshalova plana, potpuno opustošena Europa, koju uspoređuje s
Groznim ili Kosovom, za deset godina uglavnom ponovno stala na
svoje noge.
Pozivajući se na izvor "Unaprjeđivanje održivoga gospodarstva na
Balkanu", koje je objavilo Vijeće za inozemne odnose, navodi: "Ako
se iznos međunarodne pomoći izračuna kao bilo koji postotak BDP
zemalja u regiji, međunarodna je zajednica izdvojila daleko više
nego u obnovu Europe poslije Drugoga svjetskog rata".
Marshalov plan zapravo vrijedi onoliko koliko ga iskoristite.
Njegovi korisnici prije pola stoljeća imali su na raspolaganju 13,5
milijarda američke pomoći za izgradnju demokratskih i financijskih
institucija.
Primjerice, u izvješću UN-a za Svjetsku Banku o Kosovu, kaže se kako
se je moralo krenuti od samog početka kako bi se izgradila
financijska infrastruktura. Opisujući nadrealističku prirodu tog
posla autor izvješća Joly Dixon ističe kako je morao posegnuti za
sredstvima iz vlastitoga džepa kako bi otvorio UN-ov ured u
Prištini. Sredstva koja im je obećala Europska unija nisu stigla,
tako da je on kreditirao samog sebe, uključujući smještaj, putne
troškove za svoju ekipu i račun za pokretni telefon od tisuću dolara
mjesečno.
Otada se stanje nije puno poboljšalo. Čini se da je i Bernard
Kouchner blizu podnošenja ostavke. Čelnik Europskoga povjerenstva
Romano Prodi obećao je dovesti Balkan pod "Europski krov", ali za
sada to čini traljavo.
Na Balkanu upravo imamo novu katastrofu na pomolu ukoliko se nešto
brzo ne poduzme i stoga će američki Kongres imati još malo
strpljenja za angažiranje svojih vojnika i financiranje zahtjeva
koji ne donose rezultata. Američko-europski odnosi razvijaju se u
novom smjeru. "Preuzeti zadatak rekonstrukcije Balkana, Europa
mora izvršiti ili se izlaže riziku gubljenja strateškog cilja -
mira na Balkanu, kao i vjerodostojnosti koju uživa kao partner
Sjedinjenih Država".
Ali, nije dobra isprika niti svaljivati svu krivnju na europske
birokrate. Osvrnete li se samo na politička djelovanja vladajućih
političara u bivšoj Jugoslaviji, vidjet ćete kako nisu
ohrabrujuća.
Problem nije samo u novcu. Kritična je reforma. Zemlje se naime
moraju odlučiti hoće li iskoristiti inozemnu pomoć ili će
obnavljati zemlju vlastitim novcem. Reforma se ne može nametnuti
izvana,i na pojedinim je vladama da naprave izbor. "Niti prije pola
stoljeća nije svaka zemlja pametno upotrijebila novac iz
Marshalova plana. U Britaniji, najveći primatelj - Laburistička
vlada spiskala je svoj dio na subvencije državnih poduzeća. U
Njemačkoj, konzervativna vlada je angažirala privatne bankare koji
su postigli fenomenalne rezultate.
Pred područjem Balkana još je dalek put. Upravo sada, on čini neku
vrstu mosta između Europe i Trećeg svijeta. Sjetite se kako je to
bilo najmodernije i najprosperitetnije područje socijalističkog
svijeta. Danas ako obuhvatite cijeli taj prostor, on ima 53
milijuna stanovnika ukoliko su svi kod kuće, ili 14% ukupnog
pučanstva Europske unije. A čini tek 1% BDP-a Europske unije. Na
Kosovu je 400 dolara prihoda po glavi stanovnika, najbolje što se
može prioćiti. U relativno bogatoj Hrvatskoj, to iznosi svega 4.500
dolara".
U studiji "Unaprjeđivanje održivoga gospodarstva na Balkanu"
navode se makroekonomske preporuke: ograničenje vladine
potrošnje, stvaranje funkcionalnoga poreznog sustava, neovisna
središnja banka i stabilne cijene. Na mikroekonomskoj razini,
vlade moraju liberalizirati regulaciju privatnog sektora i
otvarati mogućnosti za strane investitore. Negospodarske
preporuke uključuju zakonske reforme, izgradnju institucija i
borbu protiv korupcije.
Potrebno je ukloniti trgovačke barijere i smanjiti carine.
Potrebna je suradnja u razvoju infrastrukture, poglavito od istoka
prema zapadu. "Za narode koji su potrošili pola stoljeća boreći se
jedni protiv drugih, to neće biti nimalo lako. No, uzme li se
primjer Europe poslije Drugoga svjetskog rata, to nije nemoguće.
Bliska suradnja koja se razvila između bivših zakletih
neprijatelja Njemačke i Francuske potvrđuje to gledište."
"Bili se išta od ovoga ili bi se sve dogodilo i bez američkoga
angažmana? U tom grmu leži zec". Osvrćući se na Rattnera, jednog od
autora studije, list zaključuje: "Postoji velika sumnja u europski
Balkan. Oni žele da Amerikanci ostanu kako bi bili sigurni da će
Europljani izvršiti svoja obećanja. Čini se da je tako bilo u
proteklih 50 godina, i možda to nije tako loša podjela posla."