CH-AT-E-STRANKE-Vlada-Organizacije/savezi ŠV 2.II.-NZZ-HAIDER ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG2. II. 2000.Brzoplete intervencije"Države EU-a Austriju, koja je poslije posljednjih izbora usred porođajnih muka plavo-crne vlade - prvi put
uz Haiderov FPOE - na brzoplet i drzak način stavljaju pod pritisak. Prijete joj političkom izolacijom bude li FPOE sudjelovao u vladi koju je do sada vodio podkancelar Schuessel. Ranije je osobito francuski državni predsjednik Chirac 'demaršom' izrazio svoju veliku uznemirenost zbog unutarnjeg razvitka u Austriji. I podsjećamo da je izraelski predsjednik države Weizman odmah poslije izbornoga uspjeha Haiderove stranke, početkom listopada prošle godine, pozvao Židove koji žive u Austriji da se isele u Izrael. Tvrdio je da je 'svaki četvrti Austrijanac' glasovao za 'neonacista'.Intervencije te vrste razumljivo izazivaju čuđenje i, osobito u pogođenoj Austriji, znatno neraspoloženje. Treba pretpostaviti da su, barem za početak, u Beču politički kontraproduktivne. Zemlju paušalno pribijenu na stup srama prisiljavaju na samoobranu. A nameću pitanje je li sastavljanje vlade poslije demokratskih izbora još slobodna stvar neke zemlje i stranaka uspješnih među
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
2. II. 2000.
Brzoplete intervencije
"Države EU-a Austriju, koja je poslije posljednjih izbora usred
porođajnih muka plavo-crne vlade - prvi put uz Haiderov FPOE - na
brzoplet i drzak način stavljaju pod pritisak. Prijete joj
političkom izolacijom bude li FPOE sudjelovao u vladi koju je do
sada vodio podkancelar Schuessel. Ranije je osobito francuski
državni predsjednik Chirac 'demaršom' izrazio svoju veliku
uznemirenost zbog unutarnjeg razvitka u Austriji. I podsjećamo da
je izraelski predsjednik države Weizman odmah poslije izbornoga
uspjeha Haiderove stranke, početkom listopada prošle godine,
pozvao Židove koji žive u Austriji da se isele u Izrael. Tvrdio je da
je 'svaki četvrti Austrijanac' glasovao za 'neonacista'.
Intervencije te vrste razumljivo izazivaju čuđenje i, osobito u
pogođenoj Austriji, znatno neraspoloženje. Treba pretpostaviti da
su, barem za početak, u Beču politički kontraproduktivne. Zemlju
paušalno pribijenu na stup srama prisiljavaju na samoobranu. A
nameću pitanje je li sastavljanje vlade poslije demokratskih
izbora još slobodna stvar neke zemlje i stranaka uspješnih među
biračima.
Na drugi pogled nekima se brzo nameće pretpostavka da se tu u
krugovima EU-a u slučaju male zemlje daje oduška političkoj
nelagodi što se u odnosu na velike države EU-a u sličnom
unutarnjopolitičkom stanju nikada ne bi usudili iznijeti takvim
tonom preventivnog tutorstva i kažnjavanja. Je li Bruxelles
prijetio sankcijama Parizu kad su početkom osamdesetih godina
komunistički, čak staljinistički ministri koje su socijalisti
doveli u vladu odredili oduzimanje vlasništva koje je bilo protivno
svim europskim pravnim shvaćanjima? A je li Bruxelles primjerice
ponudio oštar prosvjed kad je u zemlji EU-a Italiji 1994. desno
građanski Berlusconi u vladu prihvatio petoricu neofašističkih
ministara iz Movimento sociale i za zamjenika premijera postavio
jednog neofašista? Doduše, prosvjeda je tada bilo, pretežno iz
Francuske, gdje su si unutarnji politički suparnici predbacivali
osobne kontakte s utemeljiteljem talijanske Alleanze nazionale
Finijem. No Bruxelles je šutio.
Ali vrlo škakljiva stvar zahtijeva i treći, još pomniji pogled. G.
1994. je već postojao sporazum o Europskoj uniji (iz Maastrichta)
koji člankom 6. 'skupno' utvrđuje načela slobode, demokracije,
poštivanja ljudskih prava i temeljne slobode kao i državnopravnost
za sve države članice EU-a. No 1994. još nije postojao članak 7.
Unijina sporazuma, koji Bruxellesu daje pravo na intervenciju uz
određene pretpostavke. Članak 7. postoji tek od Amsterdama (1997.)
i Vijeću država EU-a daje pravo da nekoj državi članici 'ukine
stanovita prava' - ali izričito tek ako šefovi država i vlada
jednoglasno utvrde da članica teško i trajno krši načela navedena u
članku 6.' a kritizirana država može o tomu zauzeti stajalište.
Je li Austrija kršila ta načela već time što Haiderova stranka
sudjeluje u novoj vladi? Naše je mišljenje: nipošto. U svakom
slučaju, Bruxelles to nije dokazao. Nitko dakako ne može isključiti
da bi FPOE ili njegov stranački šef Haider (koji ni ne pomišlja ući u
novu vladu) mogli izazvati kršenja temeljnih načela EU-a. No
nipošto se ne može Austriju sankcionirati za stvari koje možda
zastrašuju, ali koje će, ako će uopće, nastupiti tek u buduće. Bilo
bi pametnije točno analizirati kako Haider i njegova stranka
vladaju tamo gdje već jesu na vlasti. Je li pokrajinski poglavar
Haider u Koruškoj kršio temeljna načela, nepravilno postupao sa
strancima i izbjeglicama ili ilegalnim doseljenicima na način koji
ne odgovara normama EU-a? Po informacijama koje imamo, nije.
Sankcije ipak, nadajmo se i u europskoj pravnoj zajednici,
pretpostavljaju činjenični dokaz.
Nema dvojbe: Haider je u svojoj dugoj karijeri prvoga čovjeka FPOE-
a skrivio svakojake gafove koje se danas ne smije olako shvatiti.
Prije nekoliko je godina rekao povijesno posve pogrješne stvari o
Churchillu ili Hitlerovoj politici stvaranja radnih mjesta. I
Haider je ponekad pred svojim ljudima govorio jezikom koji je
zvučao uvrjedljivo i razorno. No treba li ga zbog toga definitivno
otpisati kao neonacista? I ponajprije: jesu li mnogi birači njegove
stranke željeli neonacista? To je podmetanje koje većinu birača
vrijeđa i pogrješno shvaća. Jer Haider je iznio puno opravdanih
kritika 'austrijske okorjelosti' i izjasnio se za neke hitne
reforme.
Europska unija stoga neće odbiti da Haiderovoj stranci (i zemlji
Austriji) pruži poštenu priliku da se u odgovornosti vlade na
saveznoj razini 'europski' dokaže. Kad bi željela odbiti Austriju i
FPOE, pogazila bi demokratske odluke birača i aspekte slobodnog
sastavljanja vlade. I to pripada jednoznačno među temeljne
vrijednosti EU-a. A šef OEVP-a Schuessel treba pokazati da je kao
novi kancelar zemlje, udružen sa suvladajućim FPOE-om, kadar biti
'jamcem političke uračunljivosti'.
Kad je Berlusconi 1994. u Italiji obznanio svoju vladu, u
parlamentu je predočen zahtjev kojega je svojedobno predala
Finijeva Alleanza nazionale a koji je iz talijanskog ustava htio
izbaciti zabranu fašizma. Poslije toga se Fini uspješno pobrinuo za
preobrazbu starog neofašističkog Movimenta sociale u demokratsku
stranku. A nekoliko godina kasnije desnica je izgubila nove izbore
i vlast. Predsjednik Europskog povjerenstva Prodi, koji je u
nastavku postao talijanskim šefom vlade, mogao bi današnjem Vijeću
EU-a udijeliti lekciju povjerenja u demokraciju i demokratske
promjene vlasti. Birači iz 1999. ipak nisu oni iz 1933. A mi
polazimo od toga da Austrija danas neće jednog Haidera, čak i ako
njegova stranka uđe u vladu, pustiti izvan ograda pravne države i
demokratske sposobnosti rasuđivanja" - drži komentator lista Bue.