US-zločini-Ratovi-Sudovi US IHT1.2.HOLOKAUST-ZLOČINI DANAŠNJICE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE1. II. 2000.Kad je holokaust neusporediv, postaje nestvaranProšlotjedni skup u Stockholmu posvećen holokaustu pozornim
promišljanjem lekcija iz prošlosti, ne bi smio biti percipiran tek kao jedna od prigoda za opetovanim konvencionalnim iskazivanjem pijeteta, nego kao novo ponavljanje lekcija, naučenih prije pola stoljeća.Ugledni sudionici skupa u Stockholmu osvrnuli su se na jedinstvenost holokausta, kao posebnog izraza ljudske sposobnosti za činjenje zla. Preživjele žrtve i povjesničari neprekidno ulažu napore za očuvanje sjećanja, koja bi trebala spriječiti ponavljanje takvih zala.No, polustoljetna povijest za nama, ne govori u prilog djelotvornosti takvih učinaka. Svjedoci smo ponovnog i sustavnog uništavanja ljudskih života u Europi, Africi i Aziji, pa čak kada u vrijeme održavanja ove konferencije, nadohvat ruke odjekuju nedavni genocidi. Prisustvovao sam jednoj takvoj konferenciji u Lyonu, koju je 1992. sponzorirala francuska vlada. Od nekoliko stotina sudionika samo
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
1. II. 2000.
Kad je holokaust neusporediv, postaje nestvaran
Prošlotjedni skup u Stockholmu posvećen holokaustu pozornim
promišljanjem lekcija iz prošlosti, ne bi smio biti percipiran tek
kao jedna od prigoda za opetovanim konvencionalnim iskazivanjem
pijeteta, nego kao novo ponavljanje lekcija, naučenih prije pola
stoljeća.
Ugledni sudionici skupa u Stockholmu osvrnuli su se na
jedinstvenost holokausta, kao posebnog izraza ljudske sposobnosti
za činjenje zla. Preživjele žrtve i povjesničari neprekidno ulažu
napore za očuvanje sjećanja, koja bi trebala spriječiti
ponavljanje takvih zala.
No, polustoljetna povijest za nama, ne govori u prilog
djelotvornosti takvih učinaka. Svjedoci smo ponovnog i sustavnog
uništavanja ljudskih života u Europi, Africi i Aziji, pa čak kada u
vrijeme održavanja ove konferencije, nadohvat ruke odjekuju
nedavni genocidi.
Prisustvovao sam jednoj takvoj konferenciji u Lyonu, koju je 1992.
sponzorirala francuska vlada. Od nekoliko stotina sudionika samo
se njih nekoliko očitovalo o masakrima koji su se upravo tada
događali u Bosni.
Opetovanje genocida tako kratko nakon holokausta nameće osjetljiva
pitanja o djelotvornosti skupova takve vrste.
Teško je pratiti i čuvati sve veću literaturu preživjelih svjedoka
u svezi s holokaustom i o okrutnostima genocidnih etničkih i
nacionalnih sukoba bilo gdje u svijetu.
Povlačenje usporedba između Auschwitza i tragedija poput Bosne
nedvojbeno izaziva osudu većine, ako ne svih koji su čitav svoj
život posvetili proučavanju značaja i jedinstvenosti holokausta u
svijetu, čije naglašavanje upravo predstavlja dio problema.
"Ustrajati na neusporedivosti holokausta znači zapravo ustrajati
na njegovoj nevažnosti".
Ostaje nam očajnička nada kako sjećanje neće možda onemogućiti
ponovno nastajanje takva zla, ali će ga barem učiniti manje
vjerojatnim.
Inzistiranje na radikalnoj jedinstvenosti holokausta i osuda onih
koji pronalaze sličnosti s Kosovom ili Ruandom, znači da se
sjećanja Auschwitza prepušta zaboravu.
"Čuvari plamena holokausta, inzistiranjem na njegovoj
različitosti, paradoksalno pridonose njegovu izdvajanju iz
povijesti, i time ravnodušnosti javnosti prema genocidima koji
slijede.
Unatoč arogantnim tvrdnjama američke vlade i ostalih kako smo
zapravo reagirali na tragedije u Bosni i Kosovu, činjenica je da smo
prekasno učinili premalo. Međunaodna zajednica nije ni u Bosni niti
na Kosovu spriječila pokolj stotina tisuća, ili nasilno
raseljavanje milijuna ljudi, da ne govorimo o masovnim silovanjima
i ostalim zločinima".
Ako ravnodušnost svijeta spram pokolja Muslimana u Bosni i Kosovu
upućuje na manjkav učinak aktivista holokaustičkih memorijala
možda je to upravo zato što se čini da njihov "establishment"
reagira sa srdžbom na usporedbe umjesto na sličnosti Auschwitza sa
zločinima koji slijede.
"Bude li sustavni pokolj 6 milijuna Židova i dalje imao tako malo
utjecaja na reakciju civiliziranog svijeta spram novih genocida,
koja je svrha održavanja sjećanja svjedoka holokausta?"
Ne čini li takva ravnodušnost, čak i dok opetujemo tradicionalni
pijetet prema holokaustu i njegovoj jedinstvenosti,
profaniranim sjećanje na 6 milijuna ubijenih?, piše Henry
Siegeman.